Forum > Licht

Beste merk

(74 reacties. Pagina 1 van 8)
Moderator(s): Dré
KeesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2006
Laatste: 1-1-2007
Berichten: 38
11-7-2006 12:06
Hallo,

Voor een dansschool ben ik gevraagd te kijken naar licht. Ze willen alles, nu en voor uitbreidingen in de toekomst, alles van 1 enkel merk hebben. Wat is volgens jullie het beste? Als ik kijk naar Showtec hebben ze werkelijk alles, maar de geluiden rond dit merk zijn niet altijd positief.
Uiteraard is er niet een budget om alles bij Martin weg te halen, Showtec zit ongeveer wel op de juiste prijsklasse
A master of light, knows his way around in the dark.
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
11-7-2006 12:12
1 x bewerkt. Laatst door Tenkater op 11-7-2006 12:15
Het is volgens mij juist van belang NIET naar merken te kijken, maar alleen producten te beoordelen. Een merk in de lagere prijsklassen heeft namelijk altijd een paar goede en minder goede producten.

Met verscheidene goede producten (misschien wel voornamelijk van 1 merk), heb je een betrouwbare en degelijke set. En als je alles koopt via 1 dealer heb je ook maar 1 aanspreekpunt voor je service en garantie-afhandelingen.
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
11-7-2006 12:14
Ik zou niet te veel op de geluiden over een merk afgaan, maar meer op specifieke meningen over producten. Een merk kan in A goed zijn en in B juist heel slecht. Het is dan jammer om A niet te kopen omdat iemand die B heeft meteen beweert dat het hele merk niet goed is.

De (multi)parren van showtec zijn voor in een vaste installatie juist heel behoorlijk. Ik heb verder ook geen idee wat je allemaal meer wilt hebben aan licht, maar ik neem aan dat het met name om conventioneel licht gaat?

[edit] 2 personen één gedachte...
Dance the night away!
KeesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2006
Laatste: 1-1-2007
Berichten: 38
11-7-2006 12:19
Met licht denk ik aan een stel parren (8stuks), hiervoor dus de dmx dimmerpacks, een dmx controller, stuk of 4 scanners, een fogmachine en 1 of 2 strobes. Doordat ze meerdere danszalen hebben zal dit meerdere keren worden toegepast. De grote zaal zal dan uiteraard wat meer krijgen. Door het lage plafond is een MH niet echt te gebruiken (kost teveel, te weinig effect), scanners willen wel.
A master of light, knows his way around in the dark.
HajoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 114
11-7-2006 12:59
Waarom willen ze eigenlijk alles van één merk hebben? Volgens mij zit het antwoord op deze questie daar namelijk nog een stapje voor: wat wil je daar precies mee bereiken?

Ik kan me iets voorstellen over storingsgevoeligheid, hulp bij problemen, reparatie-service/snelheid.

Als antwoord op een dergelijke wens zou ik er eerder voor kiezen om alles bij één leverancier weg te halen (verschillende merken of niet), dan één merk te kiezen.
Het moet wel leuk blijven...
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
11-7-2006 14:32
Is het de bedoeling dat de set zal gebruikt worden voor optredens, of enkel om wat afwisseling te kunnen bieden tijdens de danslessen?

Indien hij ook voor optredens zou moeten dienen, ben je wel verkeerd bezig. Met parren kan je niets uitlichten, maar enkel voor show zorgen, vergeet dat niet... Bij een dansshow is het natuurlijk ook weer niet de bedoeling dat het geheel superhelder in wit-front wordt gezet, maar de basisbelichting moet wel aanwezig zijn. Dan nog kan je met contrasten spelen (licht-donker). Het accent kan je best leggen op de actie, dus de lichamen van de dansers, en niet zoals bijvoobeeld bij een theaterbelichting, op de gezichten.

Indien hij niet voor optredens zou moeten dienen, is alles goed, en heb ik niets gezegd :-)

En dan nog het volgende: je moet inderdaad niet te veel naar praatjes over verschillende merken luisteren, want, zoals al meerdere keren werd gezegd, kan een bepaald merk zowel hele goede, als ook hele slechte producten in het gamma hebben.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
KeesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2006
Laatste: 1-1-2007
Berichten: 38
11-7-2006 15:10
Het is inderdaad alleen voor als er shows zijn. De danszalen zijn al vol met licht overdag. s'Avonds gebruiken ze TL met een bepaalde lichtsoort. Showverlichting neemt over et algemeen veel te veel stroom om zo'n 6 uur per dag aan te moeten staan. Dus show only. Maar ik denk idd dat ik maar weer eens de eigenwijze technicus ga uithangen en een ander voorstel doen dan ze om gevraagd hebben, qua merk dan. Thanx you all!
A master of light, knows his way around in the dark.
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
11-7-2006 17:44

prosoundandlight schreef:

Met parren kan je niets uitlichten
Dat kan wel, mits je de juiste lens hebt. Uiteraard zijn er armaturen op de markt waarmee dit beter kan.(Maar deze zijn duurder in aankoop/verhuur) Maar met parren kan het ook.

Je vraagt ook het beste merk, en je wil ook alles van 1 merk. Stel ik zeg als beste merk high end systems, voor de scans geen probleem (al hebben ze er nog maar 1 in hun gamma) rook ook geen probleem, sturing ook niet (maar je zit dan al wel direct bij een hog, wat ook niet echt goedkoop is) Maar parren en dimmers hebben ze niet. Ook is een heel deel afhankelijk van je budget, wil je 250 euro kwijt voor een scan of is het eerder 2500 euro per scan?
exit night into LIGHT
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
11-7-2006 18:40

stekelvarke schreef:

prosoundandlight schreef:

Met parren kan je niets uitlichten
Dat kan wel, mits je de juiste lens hebt. Uiteraard zijn er armaturen op de markt waarmee dit beter kan.(Maar deze zijn duurder in aankoop/verhuur) Maar met parren kan het ook.
Toch niet!

Met parren kan je inderdaad een dansorkestje met 4 of 5 personen "uitlichten" (in de zin van: ieder krijgt zijn plekje licht op hem en op zijn instrument). Wanneer het echter over een toneel of een dansvoorstelling gaat, zet je parren dan maar mooi opzij voor de basisverlichting, welke lenzen je ook hebt. Prima als showverlichting, en om accenten te leggen, maar niet geschikt als basis...

Dat het goedkoper is, is een feit. En als je parren gebruikt als basisverlichting, dan zal dat zeker ook lukken (als je er tenminste genoeg hebt), maar je krijgt een onverzorgt en slecht (slordig) beeld van het gebeuren.

Wanneer ik naar een toneel ga, en dat is enkel met parren uitgelicht, dan weet ik dat er geen budget was.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
11-7-2006 19:13
toch slagen veel mensen (waronder ik) erin om een podium met enkele 4/6 bars met MFL/WFL parren iedereen in het licht te zetten, je hebt natuurlijk gelijk dat dit met fresnels of PC's makkelijker lukt (ook zal je minder PC's nodig hebben dan bij parren) maar in r&r land is daar meestal geen budget voor.
exit night into LIGHT

Terug naar forum Reageer (zonder quote)