Forum > Algemeen Forum

" Brabantse Prijzen? "

(63 reacties. Pagina 5 van 7)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
12-12-2005 23:20
Mij heb je nergens horen zeggen dat klanten niet naar het prijskaartje kijken, maar om het meteen af te doen als "slappe klets" wanneer ik zeg dat je dan maar harder aan je marketing moet trekken, is behoorlijk kort door de bocht. No offence verder, maar je als je tegenover klanten dezelfde gefrustreerde houding hebt als die je nu hier ten toon spreidt, dan is dat gewoon geen constructieve en renderende aanpak.

Natuurlijk was vroegah alles beter. Er zijn drie dingen gebeurd, waardoor het aantal hobby-drive-innshows in de laatste jaren explosief gestegen is:

1. Napster
2. Tiësto
3. De komst van veel budget dj-gear (volgt m.n. uit 2)

Dj wezen is een droom geworden, en met al die p2p-netwerken kan iedere sukkel van 10 in no time praktisch gratis een collectie samenstellen waar ik 25 jaar mee bezig ben geweest. Dat dit niet legaal is zal de klant worst wezen en op die kleinschalige feestjes zal je ook niet snel last hebben van controle door BUMA/STEMRA.
Lap nog een paar 100 euro voor een bagger-budgetsetje, trek wat ontbreekt van zolder van je oom en tante, laat je pa van een steigerpijp met heisbanden een truss in elkaar lassen en klaar zijn we.

Allemaal niet zo erg, tot die knulletjes van 10 een jaar of 15 a 16 worden, meer geld hebben, ook wat meer ervaring, hun show ietwat verbeteren en inderdaad voor hobby-prijzen op bruiloften gaan draaien waar een pro drive tussen de 400 en 800 euro voor zal vragen (ik roep maar wat, qua leeftijd en prijzen).

Dan wordt het balen ja. En dan zie je dat sommige pro drive-innshows het overleven zonder met hun prijzen te zakken, en andere overleven het niet. En dan zul je dus aan marketing moeten gaan doen. En dan nog zal dit niet altijd helpen. Ik heb ook gewoon mazzel dat ik in de randstad zit. Lokaties genoeg, bevolking genoeg, klusjes genoeg (nouja, nu even niet zo trouwens...feestdagen zijn geen goeie tijd voor mij). En ik kan lullen als brugman als ik eenmaal een klant aan de lijn heb razz :p .

Ik vind het allemaal wel mooi, die hobby-shows. Vooral als je hier in de loop van de tijd op het forum ziet hoe sommige van die toch behoorlijke ramps-shows uitgroeien tot iets leuks. (En anderen pleuren de hele handel op Tweedehands omdat ze in ene een brommer willen.)
RenesnellemanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 6-7-2018
Berichten: 129
13-12-2005 00:01
Tja, Hobbyshow, pro-show,.. bla bla.. voor een ieder geldt zijn eigen standaard,.. je kan beter alles door de ogen van de dj bekijken, want je doet het voor je plezier toch,. pro of niet..

Gaat er om dat de mensen zich vermaken en geloof me,.. hobby of pro maakt voor de kleinere feesten absoluut niet uit, dus geniet met zijn allen waar je mee bezig kan zijn en dat is het dj zijn, alsmede muziekliefhebber en apparatuur-freak...

Ieder zijn ding, ieder zijn prijs, ieder zijn lol, maar wat een gezeik over marktverziekers e.d. als je goed genoeg bent heb je hier geen last van en laat die lui dan ook lekker draaien...
Let the beat controled by DJ
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
13-12-2005 00:18
Ach, marktverzieker wordt je al snel genoemd.
Denk ook wel dat er een stukje jalouzie mee speelt.

Jaren geleden heb ik (meerdere jaren achterelkaar) moeten l#len als brugman om de coca cola drive-in voor te zijn. Grootste probleem hun show koste 750 gulden en men gaf 500 gulden aan promotie materiaal weg.
Na eindelijk de slag gewonnen te hebben, was het helaas het laatste jaar dat er wat georganiseerd werd. sad :(
Maar men heeft wel toegegeven dat de show vele malen beter was. Zo zie je eigenlijk dat je er zelf zeer zeker aan moet werken.

Concurentie heb ik totaal geen last van, sommige shows doe ik geheel gratis (gehandicapten) en andere shows doe ik voor een belachelijk lage prijs (als sponsor) Dus ook daar zal geen concurent tussen komen.
Deze feesten zijn vrij groot, dus de kans dat je daar wat aan overhoud is ook zeer groot.
Dus het betaald zich altijd terug.

Mede hierdoor zien ze mijn kop bij verschillende bekende nederlandse artiesten.

Bij wat kleinere feestjes wil men soms voor een duppie op de eerste rang zitten. Dan mogen ze van mij dat duppie aan iemand anders betalen.

Martin.
kvm entertainment
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
13-12-2005 00:28

KVM schreef:

Bij wat kleinere feestjes wil men soms voor een duppie op de eerste rang zitten. Dan mogen ze van mij dat duppie aan iemand anders betalen.
Haha, herkenbaar.

Ook ik draai 50% van mijn tijd vrijwillig, in non-profit-gelegenheden. Voor gehandicapten kom ik ook voor minder opdraven. Bij "de rest" handhaaf ik zoveel mogelijk mijn standaard tarieven. Vooral als ik merk dat klanten nog in de shop-fase verkeren. Ik trek alles uit de kast, daarna krijgen ze een tarief, en als blijkt dat alleen de prijs telt en de rest niet, jammer dan, gaan ze maar naar een ander.

Maarja, vorige week werd ik gevraagd voor het huisfeest van de directeur van het bedrijf waar ik voor werk. Hij weet wat ik kost, want ik heb onlangs een feest voor de reisbegeleiders van mijn bedrijf tegen vol tarief gedraaid, en daar deed hij het nu niet voor, omdat het uit eigen zak moest komen. Dan is het duidelijk: zakken met de prijs of niet draaien, en dan zak ik. Ook omdat het een toffe kerel is.
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
13-12-2005 00:31
Opzich erg logisch om het zo te doen, maar dan omdat hij tof is.
Maar iemand anders is niet tof, die vind het een hoop geld, maar die laat je dan weer wel de volle pond betalen.

Ik ben zelf dan van mening, dat je een lijn moet trekken. Dit kost ik(ben ik waard) en voor minder doe ik het niet.

Natuurlijk zijn er dan ook vriendendiensten, maar ik werk liever gratis dan dat ik bij bepaalde mensen rekening moet houden met de prijs, omdat ik ze tof vind.
Potverdorie
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
13-12-2005 00:43

barbara schreef:

Opzich erg logisch om het zo te doen, maar dan omdat hij tof is.
Maar iemand anders is niet tof, die vind het een hoop geld, maar die laat je dan weer wel de volle pond betalen.
Een baas van je bedrijf, of je beste vriend of vriendin is wel wat anders als de buurvrouw 12 straten verder.
En nee, die is niet tof laugh :D

Martin.
kvm entertainment
Foxy musicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2004
Laatste: 9-8-2010
Berichten: 135
13-12-2005 00:44

pascal schreef:

Begin jaren 80 was het met drive in shows anders als tegenwoordig. Een mooi voorbeeld is de term "drive in show" met name show. Het was dus echt een show met licht en flink wat geluid en een dj die alles aan elkaar lulde..
Er zijn helaas mensen die zich drive in show noemen was totaal geen verhouding heeft tot de (semi)professionele die hard werkt om 'zijn' show de mooiste,snelste,flitste, en ga zo maar door, show te hebben!! Tuurlijk ben ik het eens dat de klant zelf bepaald wie hij boekt, maar je kan niet zeggen"Ja dan had je maar beter moeten vertellen HOE professioneel je eigenlijk bent.."
Da's echt slappeklets, neem maar van mij aan en misschien zijn er meerdere met mij eens, klanten kijken meer naar het prijskaartje dan wat je in je bus hebt!!!

Echt waar, ik draaide vanaf 1986 al diverse shows heb menig klant hard moeten overtuigen!!

Pascal
Sylvia haalde het inderdaad al aan,muziek downloaden,budget apparatuur,etc etc,daardoor komen er veel hobby disco's bij.
toen ik omstreeks 1987 professioneel begon had je minder last van hobby disco's,omdat er geen budget apparatuur was,of duur,zelfbouw of verouderd spul.
en je singletjes moest je gewoon kopen bij de platenboer a 6 gulden per stuk,dat maakte het al minder interessant voor de hobbyisten.

als mensen liever een drive in laten komen van 100 euro,dan moeten ze dat maar doen,da's ieder voor zich.daar ga ik niet eens tegenin.
Ik heb hier ruim voor 20.000 euro in licht en geluid geinvesteerd,en die kan ik niet met 100 euro feestjes terugverdienen.
iemand van 15 a 16 jaar weet volgens mij te weinig van bv dance classics,rock en roll,dansmuziek etc etc,kijk meatloaf,village people,bill haley,tavares etc etc die kennen we allemaal wel,maar dan houd het vaak wel op.
Maar er is best wel markt zijn voor de jonge hobbyisten onder ons,voor oa kleine familiefeestjes,vriendenclubjes etc,ik heb er niks op tegen.
Wat gooi je van de hoogste trap...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 9489
13-12-2005 09:55
Het al dan niet aanwezig zijn van veel concurrenten is echt niet alleen van deze tijd.

Ik ben begonnen in 1975 met mijn drive-in show.
Toen waren we de eerste show met een "echte" (zelfgebouwde) lichtshow in Amsterdam. Let wel drive-in. Een lichtshow had je toen nog alleen maar in vaste discotheken.

Toen werd het 1978.....
En kwam de film "Night Fever" hoppa,
de drive-in shows sprongen als paddestoelen na een herfstbui uit de grond.
Namens als Night Fever, Night cry, Music fever, disco fever, enz, zo noemde men allle shows in die tijd......

In dat jaar (en de twee jaar daarna) was het echt buffelen om klanten te krijgen voor de eigen show. Ik ben een tijdje recidence (vrijdags en zondags) gaan draaien, en van daaruit had ik iedere week wel een boeking op de zaterdag voor mijn eigen show. Het zijn mijn drukste jaren geweest wat Dj werk betrof. Meer dan 150 optredens per jaar, 7 jaar lang.........

En dan word je het zat, het is niet leuk meer.
Ik stopte toen met het recidence werk, en klapte in één keer terug naar 40 optredens per jaar, en toen werd het wel weer leuk om te doen.

Ben altijd een vreemde eend in de bijt gebleven, heel eigen stijl, eigen aanpak, maar wel altijd gegarandeerd feest......
Tja, en dat zegt iedereen, maar maak het maar eens waar.....al meer dan 30 jaar lang.

Ervaring, dat is een garantie waar men soms wel eens wat extra voor over heeft om zeker te zijn dat een feest een succes zal worden wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
13-12-2005 09:57

barbara schreef:

Natuurlijk zijn er dan ook vriendendiensten, maar ik werk liever gratis dan dat ik bij bepaalde mensen rekening moet houden met de prijs, omdat ik ze tof vind.
Mijn baas kent mijn normale tarief, en begon zelf om te prijs te onderhandelen. Dan ga ik niet aanbieden om het gratis te doen.

Bovendien is de relatie tussen mij en mijn baas zeer goed, maar nog altijd een stuk zakelijker dan de relatie die ik met mijn vrienden heb. De vergoeding die ik voor die avond krijg, is te vergelijken met wat je normaal betaalt voor de huur van de geluidsinstallatie. In weze KOM ik dus gratis draaien, maar mensen beseffen ook dat het professionele spul waar ik mee aan kom bepaald niet gratis is.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
13-12-2005 10:23

Sylvia schreef:

barbara schreef:

Natuurlijk zijn er dan ook vriendendiensten, maar ik werk liever gratis dan dat ik bij bepaalde mensen rekening moet houden met de prijs, omdat ik ze tof vind.
Mijn baas kent mijn normale tarief, en begon zelf om te prijs te onderhandelen. Dan ga ik niet aanbieden om het gratis te doen.
Dikke softie! ;-)

Volgende keer gewoon het volle pond rekenen als je zoiets weer bij de "poot" hebt!
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)