Forum > Licht

snelle laser vraag ??

(201 reacties. Pagina 5 van 21)
Moderator(s): Dré
LogicalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2005
Laatste: 18-6-2013
Berichten: 141
27-9-2005 23:41
ik kraak niks af, daar ben ik ook niet op uit, wat silvia zegt is waar. ik wil wel eens weten hoe het eindelijk zit met de budget-lasers, zoals eerder genoemd schiet het als paddo's uit de grond en daar mag best heel kritisch over gedaan worden. als je niks te verbergen hebt als bedrijf en het is allemaal prima geregeld dan is dit toch een harstikke mooie discussie?!

irritatie? niet aan deze kant in iedergeval en als het aan de andere kant het geval zou zijn op dit moment al, dan ben je dus echt niet klaar voor het bedrijfsleven.

graag zou ik eens harde feiten horen, geen praatjes geen meningen, maar feiten en daar ben ik op uit. wat maakt deze lasers bijvoorbeeld budget? we weten allemaal dat we(in nederland) vrijwel nergens een 30mw laser krijgen voor 200 euro, dus als het zo goedkoop is, hoe kan dat dan? behalve dat het in China gefabriseert word, de inhoud wat minder is(geen galvo's(?) etc, heb ik niet echt heel veel verstand van) je vaak geen garantie hebt over hoelang zoiets blijft werken.., daarom: harde feiten!

- hoe kan het zo goedkoop?
- wat is er anders dan bijv een clublaser of stealth(behalve de dmx)
- hoe lang gaat zo'n laser nou mee?

niet dat dit prullen zijn, helemaal niet, ik heb deze zelf gehad(onder de naam boost wink ;) ) en was er erg tevreden mee. maar ik vind het erg belangrijk om deze dingen te weten. en als je dan de mogelijkheid hebt om met een 'bedrijf' er over te discuseren, dan moet dat bedrijf ook wel antwoord kunnen geven denk ik + dat het een mooie mogelijkheid is.
'let there be light'
LasertjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-9-2005
Laatste: 16-2-2009
Berichten: 6
28-9-2005 01:01
1. Hoe kan het zo goedkoop? Ja dat vroeg ik me ook af. Toen ik ermee begon was ik ook verbaast eerlijk gezegt, maar nu ik de spullen zelf in handen heb gehad is het dus echt zo. Nu betaal je ook voor wat je krijgt, het is een leuke laser voor het geld dus. Op de goedkopere modellen zit vanaf de fabrikant geen garantie, maar ik geef die de klant toch, ik zorg er dan voor. Nu zitten er ook geen galvo's in, maar worden stepper motoren gebruikt, net als bij de JB lasers zoals de Stealth. De duurdere modellen die ook animaties kunnen weer geven (zoals de K1000+) bezitten wel galvano motoren, en is daarom wat duurder.

2. Kwa werking en kwaliteit zijn de lasers erg te vergelijken met de JB lasers zoals de stealth, alleen erg goedkoper. Zelf heb ik zo het idee dat JB dan ook erg veel eraan verdient.

3. De laser gaat volgens de fabrikant 2000-3000 uur mee (de groene laser modules die er inzitten zonder TEC)
Bereikbaar voor vragen en commentaar.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
28-9-2005 01:20
Zelf heb ik zo het idee dat JB dan ook erg veel eraan verdient.
Dat is niet echt een eerlijk vergelijk, een JB is een product van yagang, alle producten van deze fabrikant zijn duurder en het bedrijf gaat een stapje verder met zwaardere lasers, o.a te zien in de nieuwe showtec lasers.

Bovendien is dit een laser van de "eerste" lichting.
Eerste lichting lasers uit china waren allemaal duurder.

Martin.
kvm entertainment
Dh-showtechnicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2005
Laatste: 28-3-2006
Berichten: 41
28-9-2005 06:45
In de showtec producten ligt een laserdiode van silverstar
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
28-9-2005 08:24
Volgens mij . is het het zelfde als de oems van mx1 van martin een japanse fabriek maakt ze en verkoopt ze vervolgens door. aan diverse merken die er een stikker op plakken. en een naam geven. Mischien dat daardoor de prijzen zo verschilend liggen.
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
28-9-2005 09:27
Even een kleine opmerkingen: dit zijn geen diodelasers. Het zijn solid state (Nd:YAG of soortgelijk) lasers, die gepompt worden door infraroodled's. Dus: de lichtbron is een IR-led, de laser zelf is geen diode.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
LogicalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2005
Laatste: 18-6-2013
Berichten: 141
28-9-2005 10:10

Logical schreef:

dus volgens jou levert big dipper ook aan boost interessant... want de MKII laser van boost is precies dezelfde, behalve het merkje wat er op staat.

ik vraag me nog steeds af hoe je een diode met een outpunt van (wat door de fabriek;-) word gezegd) 20-30mw even afsteld op 40mw, kun je mij dat uitleggen?
wil ik ook nog wel antwoord op. + dat ik het wel heel vreemd ga vinden dat big dipper aan boost zou leveren, maar niets is minder waar, heb zelf al research gedaan omdat ik hier geen antwoord op kreeg. big dipper is zelf de fabrikant van deze lasers, ze verkopen ze ook OEM als je dat wilt, zodat je je eigen merk er op kunt zetten. zelf zou ik dat uit principe nooit doen met mijn eigen product razz :p maar wat kun je zeggen, het zijn echt Chinezen die op elke mogelijke manier geld willen verdienen razz :p
'let there be light'
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
28-9-2005 11:28

Victor] schreef:

... die gepompt worden door infraroodled's. Dus: de lichtbron is een IR-led, ...
Nd:YVO4 lasers met intracavity SHG worden allemaal met laser-diodes gepompt. Uit de pomp komt dus zeer zeker coherent en monochomatisch licht.(In zekere zin is elke dpss laser een light emmitting diode, maar zo worden ze in het algemeen niet aangeduid).

Er bestaan GEEN kwalitatief goede lasers van meer dan 30mW zonder TEC koeling! Respectabele fabrikanten zie je die dan ook niet verkopen. Natuurlijk kan de pomp stroom vrij eenvoudig worden op-gemod zodat een 20mW laser 40mW geeft. Maar geen enkele zelfrespecterende 'laserexpert' die graag duurzame producten verkoopt en tevreden klanten houdt doet dat. Omdat het verhoogde vermogen binnen no-time het ktp verwarmt tot ver boven de optimale werktemperatuur. Goede fabrikanten houden deze temperatuur op 0.1 graad of beter constant.

Een fatsoenlijk gekoelde pompdiode zou minimaal 20.000 uur mee moeten gaan. Gezien de hierboven gemelde levensduur van 2000 a 3000 kan een inschatting worden gemaakt hoever het beestje mishandeld wordt. De MAXimale werkrtemperatuur van een pompdiode is maar 40graden, het verstookte vermogen in de diode is 1 a 2 watt plus nog een paar watt in de laser driver (+ alle warmte die die stappenmotoren verstoken). Je kan dan hopen dat alle warmte op passieve wijze naar de omgeving afvloeit, en tegelijk alle componenten op optimale temperatuur houdt, maar dat is een utopie.

Dan nog eens afgezien van die 'stappengalvo's' die niet eens van lagers zijn voorzien maar van bronzen busjes (echte galvo's gebruiken robijnlagers notabene).

Om nog maar te zwijgen van het ontbreken van ook maar enig veiligheids mechanisme, of aanwijzingen voor veilig gebruik in de handleiding.
En oh, nu we dan toch een 'laser-expert'in ons midden hebben, wat is de minimale veilige kijk afstand van jou lasers, waar is dat getal op gebaseerd, en staat dat ook in de handleiding?
Petty materialists!
LogicalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2005
Laatste: 18-6-2013
Berichten: 141
28-9-2005 12:05
ik weet wel dat big dipper ook lasers kan leveren met TEC, voor een meerprijs uiteraard, maar ze worden eigenlijk alleen zonder TEC verkocht omdat het heel veel scheeld in de prijs. als je TEC wil kan dat natuurlijk, maar dan ben je zoveel duurder uit dat je beter een echt merk kunt kopen wink ;) teminste bij de lage versies (k100,200 etc) als je hoger komt word TEC ook goedkoper, sommige lasers worden ook alleen maar met TEC verkocht en zijn niet zonder te krijgen. heb zo niet bij de hand welke dat zijn omdat mijn laptop kapot is sad :(, maar dat kan onze expert vast wel vertellen wink ;)
'let there be light'
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
28-9-2005 14:04

Lasertje schreef:

Dan is het een echte site, kijk dat er nou niet zoveel op staat, daar heb je gelijk in. Weet je wel hoeveel er bij komt kijken om zoiets op te zetten inclusief alle middelen om een bedrijf in je eentje te starten ??????
Yep. Een hele bak werk. Daarom is het ook vaak handiger om achter de schermen dat soort dingen op te starten en pas dan "publiek" te gaan.

De tekst "er staat nog niet zoveel op mijn site" is wel een understatement van hier tot Tokio. Je "site" is precies één pagina groot (één pagina). Dat donder je dus in een half uurtje in elkaar! Laatste update is van 13-9-2005 (volgens je eigen "site"). Dit betekent dus dat je alweer de nodige dagen de tijd hebt gehad om pagina 2 (en wellicht zelfs 3) op je site te zetten.
Ik wor moe van mensen die alles beter denken te weten.
Oei oei oei. Die "mensen" kunnen mogelijk wel je klanten zijn. Het is nooit aan te raden tegen je klanten te zeggen dat je reeds in de aanloopfase al moe van ze wordt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)