Licht voor amateurfilm
(47 reacties. Pagina 5 van 5)Moderator(s): Dré
Tom. VStandaard Lid Uit: België Sinds: 14-4-2004 Laatste: 16-6-2005 Berichten: 497 | 19-4-2005 20:42 |
wat zou jij mij dan aanraden? Zoiets? | |
19/08/2005: FORTIVITY : VERBRUGGEN VS REGNEZALS, GHOST, WOUT, SVEN LANVIN | |
Dj sjoerdStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-4-2005 Laatste: 18-7-2021 Berichten: 287 | 19-4-2005 20:49 |
zoiets als jij ja. maar er zijn genoeg mogelijkheden maar je moet eigenlijk eerst weten heoveel HE hij hoog dus als iemand dat weet? | |
tja wat zou ik hier nou neerzetten | |
Dj sjoerdStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-4-2005 Laatste: 18-7-2021 Berichten: 287 | 19-4-2005 20:55 |
maar ff tussendoor je hebt wel geld voor fc"s maar geen geld voor parren | |
tja wat zou ik hier nou neerzetten | |
René_MasterStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 24-2-2004 Laatste: 12-5-2008 Berichten: 40 | 19-4-2005 21:33 |
Parren is nou niet het meest ideale, voorals geen raylights zoals hier wel werd genoemd. Pak als je parren pakt van dei 500/1000 watt flood lichten, of ETC's met lenzen is ook heel mooi... En anders houd het lekker bij je bouwlampen Verder zal het mooi zijn voor je nachtscenes om vooral toplicht te gebruiken als dat lukt. Beetje 195, 132, 180 zal wel gaan allemaal en licht front om de gezichten toch te kunnen zien (152, weet ik niet zeker of dat ook geschikt is voor de camera). Ook die frostfilters zijn geen gek idee. Stel dat je gaat filmen in een oud vervallen huis gebruik dan bruintinten (geen idee welke nummers) en misschien donker oranje/bruin als accentje. Ook weer hetzelfde verhaaltje met het frontlicht. Belangrijk lijkt me dus ook vooral om decor uit te lichten, en accentjes te leggen. Niet alleen dus de filmspelers te filmen en klaar is joep. Opzich heb je niet perse een hazer nodig, als een rookmachine veel goedkoper is dan pak die eentje met een output knopje erop en een zomer-ventilator erbij werkt ook prima. Droogijs is natuurlijk mooi, echter wel heel prijzig. Dit is wat ik zou hebben gedaan Ik hoop dat je er iets mee kunt | |
- | |
StekelvarkeStandaard Lid Uit: België Sinds: 10-12-2003 Laatste: 2-8-2014 Berichten: 713 | 19-4-2005 22:03 |
idd raylight zoals ik fouwtlijk had genoemd is niet echt zo ideaal omdat dit nogal een vrij vlakke straal heeft | |
exit night into LIGHT | |
Dj sjoerdStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 14-4-2005 Laatste: 18-7-2021 Berichten: 287 | 22-4-2005 09:31 |
ik denk dat de OP nu een oplossing heeft gevonden ben benieuwd | |
tja wat zou ik hier nou neerzetten | |
Tom. VStandaard Lid Uit: België Sinds: 14-4-2004 Laatste: 16-6-2005 Berichten: 497 | 22-4-2005 12:50 |
Zo snel gaat dat toch ook wel niet hoor ;) Nu moeten alle budgettaire zaken afgesproken worden, dan zal ik mijn voorstellen op tafel smijten en zien wat er van gaat komen ;) Maar de set zal bestaan uit: 8 Bouwlampen 500 WATT, 2 Partydimmers, 9 zwarte kabels, 1 flightcase, 2 statieven, en dan nog genoeg budget over voor filters e.d. | |
19/08/2005: FORTIVITY : VERBRUGGEN VS REGNEZALS, GHOST, WOUT, SVEN LANVIN | |
DecibelluxStandaard Lid Uit: België Sinds: 14-6-2005 Laatste: 27-8-2005 Berichten: 9 | 14-6-2005 03:06 |
Best grappig. Iemand wil een film maken, maar mist elke kennis over belichtingstechniek. Het 'deskundig' advies van een paar selfmade lichtspecialisten die denken dat je met een PAR een belichting kan opbouwen, zal hierbij zeker niet helpen. PAR-lampen zijn showlampen. Een set uitlichten doe je met PC, Fresnel, vlaklichten enz. Dat kan echt niet in 1-2-3 aangeleerd worden. De 'bouwlampen' komen overigens nog het dichtst bij vlaklichten. Alleen snap ik niet hoe je daar filters gaat op monteren. Als ze er al niet af vallen, dan smelten ze er wel af. Parren zijn compleet onbruikbaar als hoofdlicht voor film of theater. Je kan er alleen maar 'effecten' mee creëren. Ze geven lelijke vlekken-belichting. Let bij de belichting op dat de contrasten de contrastomvang van de camera niet overschrijden. Je gebruikt hiervoor trouwens het best een camera met een zgn. 'zebrafunctie' die netjes de zones aanduidt waar er overbelichting dreigt. Het probleem van de nodige 'filters' is uiteraard afhankelijk van de nagestreefde sfeer, maar de meeste beginnerfouten hebben te maken met kleurzweemverschillen tussen de verschillende shots die in de montage na elkaar komen, maar die niet op hetzelfde moment/dezelfde plaats opgenomen werden. Ook geven verschillende camera's bij gelijke lichtomstandigheden niet exact dezelfde kleur weer. Gebruik ook zoveel mogelijk het aanwezige licht. Zeker voor buitenopnames. In veel gevallen is het mooier om met een reflectiescherm de schaduwpartijen op te lichten, ipv extra spots te gebruiken als je niet de juiste spullen ter beschikking hebt. Een close up van een persoon buiten, in volle zon, kan je bv mooier maken door ernaast (langs de schaduszijde) een medewerker zo'n reflectiescherm te laten vasthouden. Reflectieschermen zijn te koop, maar een wat handige knutselaar weet toch iets te verzinnen met een lattenkader en een stuk laken ? | |