Forum > Licht

Huur laser?

(142 reacties. Pagina 5 van 15)
Moderator(s): Dré
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
4-3-2003 18:14
ik denk dat die lasers wel iets sterker zijn als die spooky blue.. wink ;)

je kan een laser wel op een spiegelbol laten projecteren, maar daar word ie echt niet sterker van... vooral als hij daarna meerdere kanten op split, worden het allemaal zwakkere straaltjes... (en kom je dus nog niet verder) het zorgt natuurlijk wel voor een heel mooi effect!
Music is what feelings sound like...
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
4-3-2003 18:18
opgeschijnd word
shocked 8O shocked 8O shocked 8O ben zelf ook niet helemaal heilig maar dit doet pijn aan m'n ogen.

op wordt geschenen o.i.d.

Het blijkt dat je in pricipe (buiten de usa) alles met laser mag doen zolang je de MPE niet overscreidt. Dit betekent dat je de lichtintensiteit niet hoger mag zijn dan een paar miliwatt per cm2. Dit betekent veelal dat er geen sprake mag zijn van stilstaande bundels. En in geval van hardwarefailure moet er binnen een paar miliseconde de bundel worden onderbroken. Bij het scannen van een VAST patroon op een spiegelbol zou dat betekenen dat er een saftyloop in de spiegelbolmotor moet zijn opgenomen zodat als deze niet (meer) draait de laser wordt uitgeschakeld.
Petty materialists!
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
4-3-2003 18:20
Jah, over die laser op een spiegelbol wil ik nog wat vragen. Hoe wil je dat in doen? Een laserstraaltje is nog geen centimeter!
Volgende keer Peter!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
4-3-2003 18:33
Er wordt nooit (althans tenzij je een enorme $~%@$~@!! bent) met een hoogvermogenslaser een stilstaande bundel op een spiegelbol geprojecteerd. En dat ziet er eigenlijk ook niet uit. Wat spectaculairder is, is een bewegend figuur te projecteren. Dan weet je zeker dat de stralen werkelijk alle kanten op schieten. Zo vermijd je ook stilstaande bundels die schade kunnen doen.
Petty materialists!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
5-3-2003 11:02

-bart- schreef:

Het blijkt dat je in pricipe (buiten de usa) alles met laser mag doen zolang je de MPE niet overscreidt.
In Duitsland is bij een opstelling van een laser van meer dan 5mW in een plaats met publiek een TüV-keuring nodig. In Nederland is -zover ik weet- niets wettelijk geregeld.

-bart- schreef:

Bij het scannen van een VAST patroon op een spiegelbol zou dat betekenen dat er een saftyloop in de spiegelbolmotor moet zijn opgenomen zodat als deze niet (meer) draait de laser wordt uitgeschakeld.
De beveiliging zit in het scanningsysteem. Zodra de gemeten positie van de scanners afwijkt van de positie die de sturingssoftware uitstuurt wordt de straal onderbroken. Een koppeling naar de spiegelbolmotor is dus niet nodig (en ook niet echt veilig: geeft nog geen garantie dat alles goed gaat).

Overigens is een vaste (niet gescande) straal op een spiegelbol niet veilig. Als de laserstraal op 1 spiegeltje terechtkomt en daardoor in het publiek wordt gekaatst kunnen ere grote ongelukken gebeuren.

Peter schreef:

Jah, over die laser op een spiegelbol wil ik nog wat vragen. Hoe wil je dat in doen? Een laserstraaltje is nog geen centimeter!
De straaldiameter ligt meestal tussen de 1 en 3 mm. Deze scan je bijvoorbeeld in een lijn, cirkel of ander patroon en dat projecteer je op de bol.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
6-3-2003 11:50
Maar zit ik ernou naast als ik zeg dat een laserstraal gewoon heel erg snel knippert?
Volgende keer Peter!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
6-3-2003 12:26
De meeste showlasers hebben een continue bundel, deze bundel scant met een rotvaart allerlei partonen af. De bundel 'knippert' dus niet maar het beeld dus wel.
Net zoals een tv, zij het niet dat een laser vector-based is en een tv raster-based.

Alleen de goud- en koperdamplasers en ZEER krachtige yag laser die voor showtoepassingen worden gebruikt 'knipperen'. Daar wordt dan ook ten zeerste afgeraden om daarmee op publiek te schijnen.
Petty materialists!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
6-3-2003 12:34

-bart- schreef:

Net zoals een tv, zij het niet dat een laser vector-based is en een tv raster-based.
De nieuwe Pangolin LD 2000-software kan ook raster-based beelden aan. Echt te gek: een soort tv-beeld, maar dan met laser, dus door de ruimte heen! Is natuurlijk het mooiste met een full-color laser (met onze monochroom is het net of je naar een zwart-wit tv kijkt...).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
6-3-2003 15:24
Oh krijgen we daar maandag ook een demonstratie van ?? happy :) happy :) happy :)
Petty materialists!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
6-3-2003 22:37

-bart- schreef:

Oh krijgen we daar maandag ook een demonstratie van ?? happy :) happy :) happy :)
Nou nee, het demoshowtje dat Pangolin met de software meelevert is nou niet echt een spectaculair ding...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)