Forum > Algemeen Forum

32 Ampere verdeelkast ook te gebruiken op 16 Ampere aansluiting

(108 reacties. Pagina 5 van 11)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
24-5-2003 10:56
Niet voor inductieve lasten. Daar zit een factor (cosinus phi) tussen KVA en kW.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
24-5-2003 18:17
Nog even iets over die perilex. Je ziet ze vaak (vooral in woningen) om mechanische afzuigers mee aan te sturen. De extra pinnen worden gebruikt om vanuit bijv. de keuken het toerental van de afzuiger te regelen. Die gaan dus echt niet op 380 V (in half Nederland is de netspanning nog gewoon 220 V en dus ook 380 V) maar op 220 V plus 1 of 2 schakeldraden. Zoveel pennen, zoveel aansluitmogelijkheden dus. Een perilex doormeten is zoals al gezegd hier dus erg slim als je zeker wilt weten dat je apparatuur langer meegaat dan tot het moment dat je nietsvermoedend die stekker in het stopcontact duwt....

Nog iets als het gaat om electrische veiligheid en het behoud van je apparatuur. Een overspanningsbeveiliging is echt iets wat aan te raden is Die beschermt tegen pieken uit het net bij bijv. blikseminslag. Je zult niet de eerste zijn die diep in de buidel moet tasten omdat hij z'n apparatuur (letterlijk) in rook op ziet gaan... Voor nog geen tientje als stekker te koop bij de beter gesorteerde electraboer of als een compleet stekkerblok voor iets meer. Bij mijn weten alleen voor 220 V/16A te krijgen of (voor veel meer geld) als een onderdeel voor in je (mobiele) zekeringenkast, dus dan ook wel voor 380 V
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
24-5-2003 22:35

Diederik schreef:

Een overspanningsbeveiliging is echt iets wat aan te raden is Die beschermt tegen pieken uit het net bij bijv. blikseminslag. .. Voor nog geen tientje als stekker te koop bij de beter gesorteerde electraboer
Die dingen die jij bedoelt, dat zijn geen betrouwbare,
Een echte goede overspbev. kost veel meer.
Maar, de meeste app. is niet zo heel gevoelig voor overb.,
Apparaten die dat wel zijn: Alle ontvangstapp. (radio, tv, modems, tel. enz.) En uiteraard computers.
Schade door blikseminslag valt meestal onder je inboedel verzekering. En voor schade door overspanning van het net, door oorzaak van de leverancier (nuon,essent) is de leverancier uiteraard aansprakelijk.
Zo'n goedkoop ding geeft een vals gevoel van veiligheid.
Als de bliksem echt op je dak slaat, dan komt de stroom meestal via de aardleiding in je app. En laat die nou net langs de overbesp. lopen wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
30-5-2003 18:16
ik heb nog even een vraagje over krachtstroom:

in onder meterkast zitten 4 stoppen voor de "gewone stroom" daaronder zitten nog 3 16A stoppen (maar dan zonder aan/uit schakelaar per stop) en er kom 1 grote buis uit
is dit dan krachtstroom?
schnappi???
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
30-5-2003 20:12

dj mikkie schreef:

ik heb nog even een vraagje over krachtstroom:

in onder meterkast zitten 4 stoppen voor de "gewone stroom" daaronder zitten nog 3 16A stoppen (maar dan zonder aan/uit schakelaar per stop) en er kom 1 grote buis uit
is dit dan krachtstroom?
Dat kan je zo niet zeggen, als het een verzegelde kast is, zijn het de hoofdstoppen van je huis.
Op het verbreken van dit zegel staan forse boete's.
Het zou ook een krachtstroomgreop kunnen zijn, maar die behoort afgeschakeld te zijn. Tenzij het echt 40 jaar oud is?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
30-5-2003 21:35
het is niet verzegeld ik zal even proberen uit te leggen hoe het er uit ziet

je hebt helemaal onder de verzegelde hoofdzekering, daarboven komt de aardlekschakelaar, een daarboven zitten dan die 3 stoppen, en daarboven zitten de normale groepen.

het is dus niet verzegeld, en ik heb dat ding even op gehaald(met de stroom eraf natuurlijk) en er komen 3 draden van elke stop af die in 1 dikke buis gaan(die draden zijn trouwens rood)
schnappi???
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
30-5-2003 23:35
Dat is dus een oude krachtstroom groep zonder nul draad.
Deze groep is waarschijnlijk bedoeld voor een oude verwarmin/boiler/of motor.
Zoals hij nu zit kun je hem niet gebruiken voor normale stroom toepassingen.
Ga dus niet rommelen!
Eén verkeerde aansluiting, en je huis kan in de fik vliegen, of nog erger, je word geroosterd.
Gezien de kleur van de draden, is het zeker meer dan 30 jaar oud.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BobWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
Berichten: 490
30-5-2003 23:49
Is het dan na 30 jaar uberhaupt nog wel raadzaam om er 380 doorheen te stouwen?

Groeten, Bob
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
30-5-2003 23:51
Wat zou er mis mee zijn dan?
Ik zou me pas zorgen gaan maken als er nog stoffen draden in zitten.
Die stammen van voor 1955. En die kom je zelfs nog regelmatig tegen in de wat oudere huizen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BobWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 8-8-2014
Berichten: 490
31-5-2003 00:11
Tja, ik weet het niet, was een vraag.
Maar als het zo oud is dacht ik dat er misschien wel eens wat slecht aan kon zijn, ook gezien de kleur van de draden.
Daarom vroeg ik het ook wink ;)

Groeten, Bob

Terug naar forum Reageer (zonder quote)