Forum > Algemeen Forum

Intakegesprek en Portfolio voor opleiding

(52 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
17-8-2005 12:28
Zeg luiwammes! Neem zelf eens een kijkje in de Gouden Gids. Je woont in de buurt van Utrecht, daar zitten er meerdere.
LarzzzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2003
Laatste: 30-10-2012
Berichten: 307
17-8-2005 13:07
Buurt van utrecht:
Groot:Heuvelman, Flashlight, Ampco (APR)..
Kleiner: Sale etc.

Iets verder weg, volgens mij wel in de buurt.. Hulskamp etc.

Zijn de wat grotere jongens, vaak wel stageplekken (maar beperkt), met reparatie-afdeling etc.

Beetje Googelen en je vind er nog een hoop meer...
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
20-8-2005 21:07
neem nou van mij aan dat ze je zoiezo aannemen. ze zijn blij dat je uberhaubt aan de opleiding gaat deelnemen. slechtere opleidingen als deze van de roc's bestaan niet. succes.
Neem jij maar van mij aan dat er heel veel aanmeldingen zijn voor deze opleidingen en dat ze kijken naar gesprekken portfolio's enz. Als jij straks een school gaat kiezen hoop ik niet dat jij er nog zo over denkt. Waarop bazzeer jij je theorie dat deze opleidingen slecht zijn? Het ROCmb neemt al zijn opleidingen die ze geven serieus zo ook sound & vision anders zouden ze geen gebruik maken van o.a. Midas, DBX, Crown, JBL, MA, Shure, anders zouden ze wel skytec hebben gekocht (bij wijzen van spreken).

ganzz:
Ik was ook van plan om deze opleiding te gaan doen, maar volgens mij leer je daar alleen aan de knopjes zitten, althans die indruk had ik toen ik op de opendagen was geweest.
Welke opendagen ben je geweest?

Ik heb zelf ook mee gewerkt aan de opendag op het rocmb van sound & vision daar heb ik stukken van de info toespraken gehoord. En ik deel het een beetje met jou dat het wordt neergezet als een lekker aan knopjes draaien op en afbouw opleiding. Hiermee proberen ze te laten zien dat de opleidingen zeer praktijk gericht tewerk gaan. Helaas krijgen mensen dan dit idee (kunnen de bezoekers natuurlijk niks aan doen). Ik zal dit ook mee nemen en doorgeven voor de aankomende opendag zodat hier ook meer info over wordt gegeven wink ;)
Zou een van de sound & visoneers een uileg kunnen geven wat de opleiding precies inhoud, wat je gedaan hebt afgelopen jaar, wat je gaat doen komend jaar?
Ik zal even kort maar krachtig een samenvatting proberen te geven wat de opleiding inhoud en wat we zoal doen.

De Inhoud van de opleiding (S&V Tilburg inhoud verschild per school)

Op de opleiding S&V krijg je 3 dingen Licht, Geluid, Beeld dat zijn de hoofdzaken daarnaast krijg je: Electo techniek (praktijk en theorie), Nederlands, Engels, Cultuur geschiedenis (Voor de techniekers die de diepgang van een toneelstuk niet snappen razz :p ), Webdisign (waarom? dont ask me) Exact (wis en natuurkunde) , projecten (daar ga met leerlingen en opdrachtgevers werken aan een project bijvoorbeeld een mucical uitversterken) en als laatste mentoruur (om het laatse nieuws door te spreken)

Wat doe je specifiek bij Licht
Aangezien ik in het opstart jaar (het proefkonijnen jaar) zit van de opleiding hadden we te maken met kinder ziektes. Deze zijn nu opgelost. Bij licht is het niet alleen leuk de licht tafel aansluiten en bedienen maar ook krijg je een brok teorie. Zo zijn wij verwend met hoe verschillende lampen werken (gas ontladingslamp) maar ook hoe lenzen werken wat de uitvals hoeken zijn. (waarom is die licht bundel zo smal).

Bij Geluid het zelfe verhaal als bij licht alleen dan voor geluid. Wat is geluid, pink noice white noice enz, Ook over speaker behuizingen ( glijbaan, frontloaded, W bin, hoe werken ze enz)Ook het fase verhaal komt goed aan bod versterker racken pasief/actief verhaal. over mics krijg je veel (hoe werkt een condensator en een dynamisch waarom karakterestieken enz) Ook het live verhaal komt aan bod EQ's enz

Bij Beeld krijg je echt wel veel zoals Camera (theorie zoals waarom wit balanzen hoe de diafragma in te stellen) we werken dan ook met camera's die je terug vindt in hilversum (en dat zijn grote duren apparaten). Daarnaast krijg je ook intervieuws erbij (hoe regel je zo'n mic op een camera of waarom zover van iemand af enz) Als je dan eindelijk iets hebt opgenomen ga je het editten in pinacle liquid edition pro (dat is moeilijker dan je denkt). Je werkt in groeps verbanden waar je elke keer een andere rol hebt (dan regiseur dan camera man dan geluids man dan lichtman dan eindredacteur enz) Zeer uitgebreid met een goed pak theorie en praktijk.

Op alles zoals licht geluid gaan ze bij Exact weer verder (geluids golven dB enz lenzen licht als je natuurkunde hebt gehad kan je zo dingen bedenken.)De andere vakken spreken voor zich.

Om het geheel goed aan te laten sluiten op de praktijk ga je alle jaren op stage (in de eerste 320 uur) ofwel de laatste 2 periode 2 dagen in de week bij een Licht, geluids, of beeld bedrijf (eige keuze)In het 2e jaar begin je met stage een halfjaar lang 3,5 dag. In de 3e en 4e is nog niet duidelijk ( aan de hand van dit jaar proberen ze het aankomend jaar zo goed mogelijk in te delen want we blijven proefkonijnen)

Als mijn mede leerling (nightforce) nog iets toe te voegen heeft moet hij dat zeker doen. Komt jullie ten goede.

m.v.g

misterBoem
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!
SoundExperienceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2005
Laatste: 7-4-2015
Berichten: 334
21-8-2005 00:05
Als je zelf al een mengtafel hebt wordt je al aangenomen daarzo. Vriend van mijn kon met zijn vooropleiding alleen instromen op niveau 3. Maar hij werkt 6 maanden @ theater en ineens was niveau 4 ook geen probleem.
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet."
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
21-8-2005 01:04
Gaat het ook om S&V Tilburg?

Indat geval instromen van niveau 3 (kader) naar niveau 4 (theoretisch gemengt) is mogelijk. Dit gebeurt genoeg omdat de meeste ROC's geen zin hebben om een opleiding op niv 3 te laten draaien. Je ziet vaak niv 2 en dan gelijk niv 4. Inderdaad wat jij zegt er wordt ook gekeken naar je ervaring. Je kan dit oneerlijk vinden maar ze streven een gelijk niveau na van alle leerlingen (dat iedereen bijna dezelfe basis kennis heeft zodat er weinig uren en iritaties komen doordat een deel dingen nog moet leren. Dit moet je niet te zwaar bekijken. In de klas zitten mensen die Radio werk doen maar ook theather en ook driv in werk. Maar ik zeg wel het is geen opleiding tot drive in show of dj want die fout wordt (te vaak) gemaakt.

m.v.g

misterBoem
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!
DjberjoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2004
Laatste: 26-10-2009
Berichten: 301
4-9-2005 00:15
Welke scholen geven audiovisueel , Theater techniek , S/V in de buurt van Asten , Helmond , Eindhoven?

Welke beroepen kan ik dan later gaan uit oeffenen?
Bevoorbeeld als ik bij een theater ga werken wat zou ik dan moeten doen en wat zouden dan de tijden ongeveer zijn?
Op wat voor plaatsen zou ik dan nog meer kunnen werken (bedoel een theater schouburg enz.)

Mvg,

Bjorn Berkvens
gear: Ecler nuo5, 2*Denon dn-s1000, 2*reloop 4000 m3d , techics Rp-DH1200, redsound soundbite XL, Macbook , Ableton, KRK-rp6
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
4-9-2005 00:32
Het wordt tijd voor een afspraak met je studieadviseur.
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
4-9-2005 10:39
Snap ook niet dat mensen een school uitzoeken op locatie, je wilt toch gewoon een goeie studie. En ja die word niet altijd in de buurt gegeven. Toen ik me ging orienteren ben ik overal geweest. Van Leeuwarden, naar Breda, naar Haarlem. Juist op die manier zie je de verschillen tussen de opleidingen.
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 390
4-9-2005 10:49
@ Yoghurt: Welke verschillen heb je zoal gezien dan?
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
4-9-2005 11:02
Ik heb het dan wel over een andere opleiding.

Maar dezelfde opleiding verdeeld over verschillende plaatsen hadden toch wat puntjes.

- Internationaal of niet
- Inhoud studie ( zo ging een studie veel over crossmediale kant van de studie en de andere over de economische kant )
- Voorzieningen
- Manier van onderwijs ( verhouding tussen hc's en ic's )
- Bij de ene opleiding moet je alles alleen doen, bij de ander word je begeleid
- Stage-mogelijkheden en praktijkervaring die een school met zich meebrengt
- Hoeveelheid leerlingen ( ene school had er 75 de ander 500 )

Allemaal van die puntjes die scholen anders maken, maar voornamelijk de inhoud van de studie verschilt.

Let wel nog een keer dit gaat over een andere studie

Terug naar forum Reageer (zonder quote)