Forum > Geluid

CDJ-100 schoonmaken

(123 reacties. Pagina 5 van 13)
Moderator(s): Dré
PimWStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 15-12-2010
Berichten: 207
17-2-2006 11:10
Had je ook een regenpak mee Tom? laugh :D
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
17-2-2006 11:20

Tom schreef:

En als de ruimte erg vochtig en warm is,
dan zou het ook kunnen komen door aanslag op de lens of de cd's waardoor het niet meer goed werkt.
Dat was ook mijn idee in de eerste instantie en zou een verklaring kunnen zijn, maar ik vond die van Dré was plausibeler, omdat een cd-speler met leesproblemen zich in mijn ervaring net wat anders gedraagt dan dat deze speler deed.

Zo deed de tweede cd die erin gedaan werd het in de eerste instantie prima, maar na 3 minuten begon-ie te skippen. En niet zo'n beetje te skippen, maar echt schandalig te skippen. De speler kwam er niet meer uit. Alle cd's die volgden werden in de eerste instantie wel ingelezen, maar gingen op enig moment skippen en bleven dan permanent op dat punt overslaan.

Spelers met vuile lenzen gedragen zich vaak veel inconsequenter, slaan even over, weten de draad weer op te pakken en draaien weer verder. Soms gaat het een uur goed, en dan ineens gaat het weer mis, of wordt de cd helemaal niet meer ingelezen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-7-2024
Berichten: 13459
17-2-2006 12:20
Problemen op een "vast punt" duiden vaak op een smerig loopwerk. Niet de lens maar de geleiders waar het laserblok zich over moet bewegen. Random leesproblemen duiden vaak op een defecte bandkabel.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
17-2-2006 12:27
Een aantal cd's die toen oversloegen heb ik hier thuis liggen, en die deden het gisteren zonder enig probleem, voordat ik de speler open had gemaakt.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
17-2-2006 13:01
Stond de speler toevallig op de avond dat het misging vlakbij een laagspeaker op "standje oorlog"?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
17-2-2006 13:14
Jawel, op een podium waaronder de subs zijn ingebouwd in een gasbetonnen bak vol grind. En het geheel stond (uiteraard) op volle oorlogssterkte. Waar ben je anders een ex-kraakpand voor razz :p .

Maar ik betwijfel of het daaraan lag, want er wordt op datzelfde podium met draaitafels gedraaid en dat gaat goed. Die sloegen nog wel regelmatig over toen de subs nog voor het podium aan de zijkanten stonden. In die tijd voelde je de hele zaak ook altijd meetrillen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-2-2006 13:16

Tom schreef:

Ik heb het ook wel eens mee gemaakt met vinyl dat een ruimte zo vochtig en warm was dat het vocht op de vinyls sloeg, en het geluid brak werd.
In een discotheek in zeeland maakte men juist vele vinyls vochtig. (met plantensproeier)
Naar mijn idee om krassen, kraken, tikken enigsinds weg te krijgen. (verdoezelen)

Martin.
kvm entertainment
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 10-7-2024
Berichten: 9476
17-2-2006 13:21
klopt, die truuk werd met gedestileerd water gedaan,
of de onvolprezen Lenco-vloeistof waarbij platen nat werden afgespeeld.

Het werd/word idd gerbuikt als een verhulling voor grijs gedraaide platen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 5308
17-2-2006 13:31

Sylvia schreef:

Jawel, op een podium waaronder de subs zijn ingebouwd in een gasbetonnen bak vol grind. En het geheel stond (uiteraard) op volle oorlogssterkte. Waar ben je anders een ex-kraakpand voor razz :p .

Maar ik betwijfel of het daaraan lag, want er wordt op datzelfde podium met draaitafels gedraaid en dat gaat goed. Die sloegen nog wel regelmatig over toen de subs nog voor het podium aan de zijkanten stonden. In die tijd voelde je de hele zaak ook altijd meetrillen.
Toch zou het me niet verbazen als het daar iets mee te maken heeft. CD-spelers zijn vrij gevoelig voor harde lage tonen. Dat de platenspelers het (net?) wel zonder problemen deden kan eraan liggen dat ze net iets verder van de speaker stonden, net in een zone waar wat minder hard laag doorkwam, of (hoe dan ook) iets beter werden gedempt.

Vooral omdat de CDJ-100 de volgende dag bij jou thuis dezelfde cd's zonder problemen speelde zit ik toch hieraan te denken.

Lasertje schoonmaken kan natuurlijk evengoed geen kwaad.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
17-2-2006 13:40
De platenspelers en mixer zitten daar samen in een flightcase. De CDJ-100 spelers staan op de kap van de platenspeler die niet gebruikt wordt. Je kunt dus wel stellen dat ze op exact dezelfde plaats staan.

In de afgelopen 2 jaar is er nooit iets fout gegaan met die spelers, ook niet toen het podium harder trilde, en naar mijn ervaring kan de CDJ-100 idioot veel hebben als het om schokken gaat. Kan natuurlijk wel zo zijn, dat ALS er iets mis is met een speler (laser, bandkabeltje), dat het sneller fout gaat op een podium boven de subkasten.

We zien het wel. Op die lokatie zijn ze een beetje verwend geraakt met de Ecler, en ze zien eindelijk in dat 1x iets goeds kopen uiteindelijk minder geld kost dan binnen een jaar meerdere keren iets slechts. Resultaat: sinds een week staan er twee CDJ-200 spelers, dus ik neem in maart die van mij mee en ga ze naast hun CDJ-200 spelers gebruiken. We zien wel of het goed gaat.

Heb Pioneer ook al gemaild over het bandkabeltje. Als dit vrij eenvoudig te vervangen is en niet te veel geld kost, doen we dat gewoon ook nog even voor de zekerheid.

Morgenavond neem ik ze mee naar een ander feest, eens zien of ze de avond zonder problemen volhouden. En ik ook, heb waanzinnig de griep en van de dokter een prednison stootkuur gekregen om dit weekeinde te overleven. Moet zondag ook nog verhuizen sad :( .

Terug naar forum Reageer (zonder quote)