Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 49 van 61)
Moderator(s): Dré
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
30-11-2009 20:03
Het is heel leuk dat je de moeite neemt om dit in een nieuw topic te kopiëren, het is verder ook prima dat je het carré nu 4 meter hoog maakt i.p.v. de 3 meter die je eerst zei, maar ik vindt het toch niet bepaalt netjes om een aantal quote's van o.a. JeroenVDV, Stieno en Cyberdance zonder vermelding aan te passen naar jouw nieuwe hoogte gegevens!

JeroenVDV schreef:

9 meter breed, 4 meter hoog met dunwandige 3-hoekstruss?!

stieno schreef:

Ik heb Watje gewaarschuew dan allen de 8mtr lange ligger op 4 meter hoogte voorkomt dat de "paal" aan de voorkant niet omvalt. Volgens mij komt er bij het verschuiven van de voorste poot een torsie kracht met een arm van 4mtr op de 8meter ligger.

CyberDance schreef:

4 meter is nou ook niet bijster hoog, dus het schoren valt wel mee (als we het over een standaard carré hebben)
Ik ben benieuwd of Cyberdance het nog steeds eens is met zijn uitspraak nadat jij het veranderd hebt..

Thomas
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
30-11-2009 20:15
Nogmaals, zo'n formaat carre bij die hoogte (Die 4 meter was mijn ingeschatting ook naar aanleiding van de tekening) zou ik altijd schoren bij driehoekstruss met simpele hoekjes. Daar zit veel speling in (en veel gewicht) en dat vinden hoekjes NIET leuk!

Hoeveel moeite is het nou?
Light Image
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
30-11-2009 20:30
@ thomas, het viel me eigenlijk nu pas op dat er in het topic over 3M gesproken werd.
ik heb zelf geloof ik nooit gezegd dat het 3M zou zijn. heb het inderdaad ook aangepast zonder dit te vragen.
daarom ook mijn laatste zin onderaan!

cyberdance, de moeite niet veel. ik heb echter geen scaff clamps ;) maar wie weet ga ik die inderdaad wel regelen voor komend weekend.
(4 stuks + 2 stukjes pijp) om de achterste hoeken horizontaal te schoren
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
30-11-2009 20:40
Hoe vaak moet ik het nog zeggen, het is voor deze opstelling niet noodzakelijk.
En je zichtlijnen worden er niet mooier op, schoren is al snel lelijk. Ook staat het niet in het publiek.

In de achtertruss hangt het meeste gewicht, dat ondersteund wordt door een extra poot.
In de zij trussen hang veel minder dan de maximum toelaatbare massa.

Zolang je dit op een nette manier opbouwd en op een correcte manier neerzet. (baseplates en waterpas)
Blijft de kracht op de hoekstukken, ruim beneden maximaal toelaatbaar.

Het is mij trouwens ook een volstrekt raadsel, waar dat fabeltje over zwakke hoekstukken vandaan komt.
Als het goed is, is je truss (ooit) gecertificeerd. Hierdoor kun je de specifikaties van je truss opzoeken, hierin zul je lezen dat een hoekje best veel kan hebben. Ja driehoek-hoekstukjes bewegen, dat wil niet zeggen dat hierdoor iets stuk gaat.
Truss kan bewegen en doet dat eigenlijk best graag. wink ;)
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
30-11-2009 22:00

Douwe schreef:

Het is mij trouwens ook een volstrekt raadsel, waar dat fabeltje over zwakke hoekstukken vandaan komt.
Als het goed is, is je truss (ooit) gecertificeerd. Hierdoor kun je de specifikaties van je truss opzoeken, hierin zul je lezen dat een hoekje best veel kan hebben. Ja driehoek-hoekstukjes bewegen, dat wil niet zeggen dat hierdoor iets stuk gaat.
Truss kan bewegen en doet dat eigenlijk best graag. wink ;)
Daar kan ik je wel antwoord op geven.

Oké hij is niet heilig Maar als je bij Dhr. bakker op bezoek bent, komt dit inclusief de uitleg waarom, heel duidelijk ter sprake.

Verder, de witte prolyte "bijbel" staat genoeg in maar het is zo wie zo het eerste wat ik duidelijk tegenkom op blz. 182 wink ;)

De pdf op internet van prolyte geeft onderstaande tekst aan:

"When building 3-dimensional structures using 3 way-corners, loading values from the tables should be halved."

Andere merken zullen ongetwijfeld soortgelijke opmerkingen in hun handleidingen hebben staan.

En dan als laatste, Als je ooit een rondleiding bij prolyte hebt gehad, en je stelt deze vraag, krijg je gewoon als antwoord dat de "normale" hoekstukken, zeker voor dat ze herberekend en anders gemaakt werden, veel minder sterk zijn dan rechte truss. En dat is als je die dingen goed bekijkt wel logisch ook wink ;)

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
30-11-2009 22:28
Ik had het al eens geschreven, het is niet noodzakelijk! schoren

Maar zeker wel aan te raden ivm behoud van je hoekstukken. Ik zou het eisen wanneer bij mij dergelijke creaties worden gebouwd en de materialen worden ingehuurt. Horizontaal

Maar dit is een ellelange discussie, die toch niet eindigt. Martin moet het zelf weten, is zijn eigen truss. Volgens de regels niet noodzakelijk. Klara. Wordt al aangegeven dat er geen klemmetjes en stukjes pijp voor handen zijn.

Toch wil ik dergelijke hoeken wel eens zien na een jaar of wat goed gebruikt. wink ;)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
30-11-2009 23:30

klunz schreef:

"When building 3-dimensional structures using 3 way-corners, loading values from the tables should be halved."
Andere merken zullen ongetwijfeld soortgelijke opmerkingen in hun handleidingen hebben staan.
Daar heb je helemaal gelijk in, ik beweer ook niet anders.
Al geef ik toe niet zelf een berekening, gemaakt te hebben. Durf ik puur uit ervaring (teveel berekende constructies) te zeggen,
dat bij DEZE constructie het gebruik van schoren, overbodig is.
En dan als laatste, Als je ooit een rondleiding bij prolyte hebt gehad, en je stelt deze vraag, krijg je gewoon als antwoord dat de "normale" hoekstukken, zeker voor dat ze herberekend en anders gemaakt werden, veel minder sterk zijn dan rechte truss. En dat is als je die dingen goed bekijkt wel logisch ook wink ;)

klunz
Helaas ben ik meerdere rondleidingen misgelopen. Het klopt idd dat hoekstukken voorheen, van mindere kwaliteit zijn.

Kom op mensen, het gaat 4m hoog, geen 9m
Het is slechts 8m bij 8m, geen 14m bij 14m
En bij bovenstaande zou ik gaan schoren, met 2m pijpen.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
1-12-2009 10:06
zoals ik zelf ook al aangaf, ga ik de achterste hoeken waarschijnlijk horizontaal schoren.
dit heeft verder geen invloed op zichtlijnen en ziet er dus niet lelijk uit omdat het boven op de truss gedaan word.

volgens mij staan alle neuzen dezelfde kant op, schoren indien mogelijk. het is dus niet verplicht of wat dan ook maar kan zeker geen kwaad.

over dat de hoeken de helft van de belasting mogen hebben is rekening mee gehouden ;) vandaar ook de "extra" achter paal.
als ik niet de helft van de belasting zou nemen zou die paal niet nodig zijn.

trouwens, het is al bijna zo ver ;) zal ik jullie bij deze beloven dat ik foto's zal maken? (ook als het instort,veruigt of wat dan ook zal ik mooie foto's maken :P
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
1-12-2009 11:07

watje schreef:

ook als het instort,veruigt of wat dan ook zal ik mooie foto's maken :P
Hoop dat dit sarcastisch bedoelt is, aangezien als ik ook maar een beetje mijn twijfels bij een constructie heb die ik moet bouwen ik deze niet neer zet!
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
1-12-2009 11:12
met mijn :P bedoel ik inderdaad sarcastisch. ik heb (zonder uitkragen) geen twijfels aan mijn constructie. daarom heb ik die ook weg gelaten
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)