Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 48 van 61)
Moderator(s): Dré
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
8-11-2009 21:42
dan ben ik nu terug bij af.

de 1 zegt; schoren vanaf 5M.
de ander zegt: schoren bij de helft van het maximaal in te hangen gewicht
en nog een ander zegt; schoren vanaf 3M

tja, wat is het nou ;)

*net toevallig een aanvraag gekregen om een caré weg te gaan zetten van ong 8 bij 8 dus nu extra geintreseerd*
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
9-11-2009 18:58
Volgens mij heb je prima antwoord gekregen op je vragen.

Voor de duidelijkheid
vanaf een hoogte van 4 meter
vanaf de helft van de max in te mogen hangen belasting
vanaf de helft van de maximaal toegestane lengte.

De laatste 2 zeker bij driehoekstruss!

Ja, geldt ook voor een brug of doel of hoe je het maar noemen wilt, mits jhe normale hoekstukken gebruikt.
Buis van 1 of 1,5 meter met 2 swiffels. (bestaat ook in aluminium, is niet eens heel duur en veel lichter dan stijgerpaip wink ;) )

Horizontaal en vertikaal? zie wikipedia. als je het goed wilt doen heb je 3 buizen per hoek nodig. Komt dus neer op 12 meter pijp (handig, wordt per 6 meter geleverd) en 24 swiffels (kijk uit, kan zeer doen in de portmonaie shut up :X )

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
9-11-2009 19:49
sorry klunz nu ben ik even de kluns

het leken voor mij verschillende antwoorden, maar het was een samenvoeging
en gelukkig ook een opluchting voor mij.
aangezien ik tot 3,5M werk.

Echter ik zal toch maar eens gaan kijken of ik op een "goedkope" manier toch mijn caré kan verstevigen.
denk echter dat scaffs + pijp het makkelijkst en uiteindelijk ook het goedkoopst is..

groeten
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
9-11-2009 20:31
Waarom wordt hier niet gesproken over de lengte/breedte van een carre en alleen over de hoogte?

Bij een groot carre zit er ook zeer veel wringing in het vierkant dat juist op de poten staat, helemaal als het carre los staat op een stel baseplates. Dan is horizontaal schoren toch zeker wel aan te raden, wil je je hoeken heel en recht houden!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
9-11-2009 20:56

Watt-Xtra schreef:

Waarom wordt hier niet gesproken over de lengte/breedte van een carre en alleen over de hoogte?

Bij een groot carre zit er ook zeer veel wringing in het vierkant dat juist op de poten staat, helemaal als het carre los staat op een stel baseplates. Dan is horizontaal schoren toch zeker wel aan te raden, wil je je hoeken heel en recht houden!
vanaf de helft van de max in te mogen hangen belasting
vanaf de helft van de maximaal toegestane lengte.
Dit gaat over de liggers. Jou lengte en breedte dus. Hopenlijk is het nu duidelijker.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
10-11-2009 00:13
@Watje,

Onder de 4 meter is het geen enkel probleem, om een boxje te maken met Prolyte.
Zonder te schoren met behoud van opgegeven lasten met aangegeven lengtes en breedtes.

Sorry Klunz,
Je berekening gaat zeker op voor boekiwoekie-truss maar niet voor Prolyte.
De hoekstukken van PL zijn sterker dan de stukjes truss.

Het waterpas houden van een grotere constructie is erg belangrijk.
Vergeet niet voldoende 'stop' materiaal mee te nemen. (plankjes)
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
10-11-2009 09:22

Douwe schreef:

Sorry Klunz,
Je berekening gaat zeker op voor boekiwoekie-truss maar niet voor Prolyte.
De hoekstukken van PL zijn sterker dan de stukjes truss.
Ben ik het niet mee eens. Prolyte H30V misschien, maar bij die simpele stukjes X-serie driehoekstruss die de meeste discojongens gebruiken is schoren toch wel een "doe maar".
Light Image
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
10-11-2009 14:01

Douwe schreef:

Sorry Klunz,
Je berekening gaat zeker op voor boekiwoekie-truss maar niet voor Prolyte.
De hoekstukken van PL zijn sterker dan de stukjes truss.
Jouw verhaal gaat er bij mij nog niet helemaal in. Prolyte is een paar jaar terug begonnen om de meeste van hun hoeken opnieuw te ontwerpen. Dat ze hierdoor sterker zijn geworden is een feit. Maar of de reductie van 50% naar 0% is gegaan? Dat durf ik je niet zeggen. Prolyte bellen lijkt mij in dit geval het beste.

Ik durf te beweren dat er nog steeds heel veel "oude" hoeken in omloop zijn. En ik weet ook zeker dat die(dure) krengen sneaky :V nog regelmatig worden ingezet.

Mijn stelregel heb ik ooit eens over genomen van Dhr. R. Bakker. En is over het algemeen bruikbaar bij elk merk en soort truss. Mocht het zo zijn dat de nieuwere prolyte hoeken idd geen reductie meer nodig hebben, dan geldt die regel nog steeds voor andere merken/soorten in het algemeen.

Let wel, in dit speciale geval hebben we het nog steeds over driehoektruss. Nou niet het sterkste/stevigste wat er te koop is. Je zult het met mee eens moeten zijn, dat als je een hoek van driehoektruss schoort, deze toch zeker stijver gaat worden. Mochten de hoekstukken van boxtruss zo sterk zijn geworden dat geen reductie meer nodig is. Waarom worden die retedure boxcorners nog gemaakt en verkocht? alleen omdat ze flexibeler inzetbaar zijn?

Ik ga zeker niet aan je kunde en kennis twijfelen, maar als je het niet erg vind hou ik me gewoon bij deze basisregel. Kost wat meer werk. Maar ik heb tot nu toe al vele carré 's er heel veel steviger door zien worden. wink ;)

klunz.
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
30-11-2009 19:43
1 x bewerkt. Laatst door Watje op 30-11-2009 19:45
Hallo,
Ik ben van plan de volgende constructie te gaan bouwen:
opzetje
Hierbij is het achterste gedeelte 9mtr breed, naar voren toe 8mtr en de hoogte is 4mtr.
Er zal een uit kraging komen van 0,5mtr om hier front verlichting aan te kunnen hangen.
Dit zal van trio truss 30X30 gemaakt worden. (prolyte)
Krijg ik problemen met de torsie kracht?
En hoe zit het met het voorste gedeelte hier komt een T4 voor front aan en een movinghead kan dit?

JeroenVDV schreef:

Ik denk dat je dit zeker zal moeten schoren
.

Douwe schreef:

Je hebt hierbij geen torsie probleem daar krijg je pas last van na een meter of 15 (afhankelijk van merk/soort truss)
Ook zie ik geen probleem van het uitkragen, uit mijn hoofd mag er na 2mtr nog 175 kg aan hangen
Schoren van een caré is lang niet altijd nog

denkt er wel aan dat je een carré waterpas neerzet
@ Douwe Hm, als dat zo is dan hang ik er liever een 1M stuk aan dan kan ik een mooier front maken

René Eppink schreef:

Watje, Torsie is een wringende kracht op je truss volgens mij bedoel jij het buigmoment op je hoekstukken.
Ik denk dat het erg belangrijk is om je achterste hoeken horizontaal te schoren, en wellicht is het verstandig dit ook verticaal te doen
.

JeroenVDV schreef:

@ Douwe Jij vind dat schoren niet nodig is in dit geval? het gaat hier om een flink grote carre van diehoekstruss met normale corners (geen boxcroners) ik zou het niet in mijn hoofd halen dit zonder schoren neer te zetten
.

Douwe schreef:

Het gaat hier om een klein carré, ik durf dit neer te zetten zonder te schoren.
Zou dit carré echter in publiek staan dan zou ik er wel een paar schoren inzetten.

zoals ik al eerder zei, belangerijkste van je carré is dat hij waterpas staat (een kleine afwijking is geen probleem elke truss heeft zijn eigen deflectie deze truss zal een deflectie van een paar cm makkelijk kunnen hebben zonder dat er schade ontstaat.
.

JeroenVDV schreef:

9 meter breed, 4 meter hoog met dunwandige 3-hoekstruss?!
.

Douwe schreef:

9 meter overspanning is voor de meeste truss geen probleem, ook de hoekstukken kunnen dit nog makkelijk aan. mede omdat het een redelijk symmetrisch ontwerp is.
.

stieno schreef:

Het gaat hier niet om een carré. De 2 poten voor op de visualisatie staan los. Ik heb Watje gewaarschuew dan allen de 8mtr lange ligger op 4 meter hoogte voorkomt dat de "paal" aan de voorkant niet omvalt. Volgens mij komt er bij het verschuiven van de voorste poot een torsie kracht met een arm van 4mtr op de 8meter ligger.
.

René Eppink schreef:

Stieno, ik ben het met je eens daarom heb ik ook aangereden om de achterste hoeken horizontaal te schoren.
.

CyberDance schreef:

4 meter is nou ook niet bijster hoog, dus het schoren valt wel mee (als we het over een standaard carré hebben)
waar ik me zorgen om maak is de uitkraging aan de voorkant 0,5M zal niet zo'n probleem zijn omdat de spullen vlak langs je poot hangen. maar als dit langer word zou ik het toch niet doen. Op de visualisatie lijkt het stukje ook langer als 0,5M.
Het gaat niet om het uitsteken (wie laat een truss nou niet een meter of 2 uitsteken na een statiefje) maar in dit geval heb je een vrijstaande poot die alleen vast gehouden word door een 8mtr truss naar achteren.. Uitgaande van X30D zou ik dit toch niet doen. Schoren heeft denk ik ook weinig zin. Wat een mogelijk heid is, is om 1x1 baseplates te gebruiken, maar ook die zijn niet heilig. zeker niet met een overhang op 4mtr hoogte.
Trouwens, waarom maak je het carré niet gewoon dicht aan de voorkant?
.

Douwe schreef:

@ CyberDance ik geef toe het is niet de meest stijve constructie, een paar snelle beweging met een head zal zeker beweging in de truss opleveren.
zolang de uitkraging niet meer als 50cm word, is de kracht naar de poot nog genoeg om geen extreme belastingen op de hoek uit te oefenen.

Afgelopen jaren heb ik meerdere soorten truss vreemde buigingen zien maken, van de paar keer dat ik de truss daarna zelf heb kunnen inspecteren waren deze volledig recht en zonder haarscherutjes. truss is verbazingwekkend veerkrachtig, binnen de gespecificeerde toleranties van de fabrikant.
.

speakerfreak schreef:

Zijn bij (visuele) inspecties altijd alle verzwakkingen van buiten af te zien?
.

Douwe schreef:

Bij een visuele inspectie haal je, met een getraind oog, ongeveer 70 to 80 procent van de stress punten eruit.
Die laatste 20 tot 30 procent met een ultrasone meter zoals dit een dure maar wel road-proof.

Het gemene is dat een deuk, in de ligger of een spijl, niet altijd afkeur is. (vaak wel)
Kleine verkleuringen in het aluminium zijn vaak een teken van stress.

Een zichtbare scheur of barst is onmiddelijk afkeur.

Een jaarlijkse inspectie van truss, is nu al geldig voor de grote jongens maar gaat ook zeker komen voor kleinere visjes.
Zelf kun je al met een goede visuele controle, veel mogelijke problemen voorkomen.

Bij een periodieke (visuele) controle van van truss, zijn er de volgende aandachtspunten:

-is de truss nog 100% recht? (deze moet natuurlijk, ja zijn)
-zijn er geen deukjes te zien in de liggers?
-zijn er geen spijlen verbogen?
-zijn de pengaten nog binnen de opgegeven toleranties? (het best te meten met een digitale schuifmaat, zeker niet een pen)
-zit er nergens op het oppervlak van de liggers of de spijlen een scherpe braam, of een diepe kras?
-zit er nergens op het oppervlak van de liggers of de spijlen een een rare verkleuring van het metaal?
-zitten de koppelbussen nog vast, met een ongebroken spanstift?
(let wel, elk type truss heeft een eigen checklist dit is voor de meeste truss voldoende)

Mocht je op 1 van deze punten nee moeten beantwoorden, dan is het slim om de truss erkend te laten keuren.

Eventuele bramen op de koppelbussen mogen met een fijne vijl, minimaal afgerond worden.
En natuurlijk is dit het moment om je truss in bad te doen. sneaky :V
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
30-11-2009 19:44
Om even de vraag te beantwoorden waarom hij niet gewoon helemaal dicht is, de truss is op. ik wil met eigen apparatuur (even afgezien van lichttafel) een mooie set neer zetten.
En nog even een vraagje, zou 1M uitkragen wel kunnen mits ik de movinghead direct langs de paal hang? of als ik de head naar het 8mtr deel verplaats direct achter de poot?
[JeroenVDV schreef:

Maar, wat is dan het nut van die movinghead daar? Is daar over nagedacht? Of is dit een tekening met wat truss waar een X aantal lampjes in moesten zonder over de bedoeling van een spot, wash of ander geval op een bepaalde positie na te denken?
.
[René Eppink schreef:

't Is een gothic iets. Dan is het best leuk om af en toe met een scherpe bundel een front speciaaltje op een bandlid te kunnen zetten.
inderdaad René dat was ook mijn gedachte bij die head. daarnaast vind ik het mooi om de voorste poten af en toe uit te kunnen lichten, nu kan ik daar ook een led par voor nemen maar op deze manier kan ik de head op meerdere manieren gebruiken.
en aan de achterkant zullen de headjes gebruikt worden als tegenlicht.
[Cyberdance schreef:

Tjaah als 20 euro voor 6 meter truss huren al te veel is...
Wat dacht je ervan om die poot in het midden vanachter gewoon weg te halen en die truss te gebruiken aan de voorkant, of red je het dan nog niet? Nu heb ik het niet nagerekend maar met een paar kopjes 8mtr X30D overbelasten moet je je best doen en de overspanning is ook ruim onder de limiet. Als je vindt dat ie teveel doorbuigt als alles eenmaal in de lucht is kan je er altijd nog een van de statieven die je tijdens opbouw gebruikt hebt onderzetten in het midden achter de backdrop.
Hm dat van dat statief is eigenlijk wel heel erg simpel, maar briljant idee!

Douwe schreef:

MH in de truss en je T4 vertikaal langs de poot bevestigen.
Als je werkelijke reden, een truss tekort is, moet je helemaal niet proberen om een T4 op een te klein stukje te monteren.
Beter kun je dan voor een U vorm kiezen.
Ik dacht ook dat de voorste ligger, van het carré ontbrak vanwege zichtlijnen.
Ik vind het er gewoon mooier uitzien om geen voorttruss te hebben op deze manier staat de band namelijk niet zo "opgesloten" en omdat er van alles op het podium kan komen denk hierbij ook aan vuurspuwers en dergelijke wil ik boven het podium en ook op het podium zo min mogelijk hebben.

Het plan is nu om:
een U vorm te maken, zonder uitkragen. En movinghead aan de 8mtr truss naar achter. de t4 verticaal naar beneden aan de voorste poot voor front.
Er komen 4 floorspots bij om op het achterste front extra front te krijgen en hier voldoende te hebben.
als dit niet het geval is plaats ik toch nog maar een t4 op een statief. (wat denken jullie is dat nodig?)

Watt-Xtra schreef:

En toch zou ik door middel van single truss en wat klemmetjes die beide hoeken aan de achterkant Horizontaal verstevigen, alleen al voor het behoud van de hoekstukken.
Noodzakelijk? misschien volgens de richtlijnen niet, maar toch kun je door welke oorzaak ook de hoekstukken enorm wrikken. Als iemand of iets tegen die voorste poot aanloopt, valt of wat dan ook bijvoorbeeld.
Breedte podium zal net gaan met de parren. De extra floorspots zullen erg welkom zijn als frontlicht. Mediumflood moet er wel inzitten, bij wfl hou je geen licht over.
de quotes zijn NIET letterlijk geciteerd. echter de inhoud komt overeen met het citaat. (als iemand het hier niet mee eens is graag vermelden zodat ik het aan kan passen
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)