Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 47 van 61)
Moderator(s): Dré
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 413
2-9-2009 21:36
Ik snap niet helemaal wat je hiermee probeert te zeggen? Ik weet alleen dat bijv. alulite trussen heeft die niet al te sterk zijn en dat je daar dus ook even op moet letten.
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
2-9-2009 21:38

djspiky schreef:

Heb je ook gekeken naar de belastbaarheid van de truss zelf? Als je statieven die 126kg kunnen dragen betekend dat nog niet dat de truss dat ook kan. Zeker bij een overspanning van 11 meter weet ik dat bijv. alulite niet de sterkste is. Even naar de belastingtabel van de betreffende truss kijken dus.
De belasting is reeds inclusief de truss zelf. Verder zal ik de belasting tabel er nog even op naslaan en even bellen wat het exacte type is zodat daar geen fouten in worden gemaakt. De overspanning zal trouwens wel wat krapper dan 11 meter zijn, immers is het podium 8 meter breed en mogelijk kan ik daar de poten van het statief deels onderschuiven waardoor de overspanning een ruime 9 meter wordt (mag voor degelijke 30x30 boxtruss eigenlijk geen probleem zijn bij deze belasting, lijkt me?! of zit ik daar grof langs?).
Bier, Billen, Borsten en Beats!
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 413
2-9-2009 21:43

alleznet schreef:

(mag voor degelijke 30x30 boxtruss eigenlijk geen probleem zijn lijkt me?! of zit ik daar grof langs?).
9 meter moet wel lukken inderdaad als je een beetje een goede truss hebt. Wat dat betreft was mijn opmerking ook niet helemaal nodig geweest, toch is het wel handig om even te checken.
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
3-9-2009 18:56
Ok, toevallig nog mensen op/aanmerkingen op de materiaallijst en de gewichten?
Bier, Billen, Borsten en Beats!
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
8-11-2009 13:56
Hallo allemaal,

Op een mooie zondag middag had ik een msn gesprek over het schoren van truss.
Ik ben zelf in het bezit van trio truss 30X30 (prolye X30D).
En maak maximaal een overspanningen van 10M (incl hoeken)
Nu was de discussie dat als ik boven de 3M (wat in mijn geval 3,5M is incl hoeken) werk dat ik de hoeken zou moeten schoren.
ik kan hier zelf echter weinig over vinden.
Dus de vraag, wanneer moet je schoren.

*ik blijf binnen de opgegeven loading loads, point loads etc.*

loading specs
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
8-11-2009 16:45
Hele simpele basis regel voor.

Gebruik je boxcorners, schoren niet nodig. (en die heb ik nog nooit gezien bij driehoek truss)
Kom je of over de helft van het maximaal in te mogen hangen gewicht, of
kom je over de helft van de maximaal te mogen maken overspanning.

Zeker bij driehoekstruss aan te raden te gaan schoren. Je constructie wordt er vele malen steviger van en je hoeft als je het goed doe, niet meteen alle gewichten door 4 te delen.

klunz.
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
8-11-2009 18:11
Die basisregels heb ik ergens anders inderdaad ook al terug mogen vinden. Alleen een duidelijke stelregel met betrekking tot de hoogte van een carré heb ik ook nog niet mogen vinden. Doen we dit dan op zijn boerenverstands? Mij lijkt de door watje genoemde stelregel, als aanvulling op de door jou genoemde regels, nog geeneens zo gek eigenlijk.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
8-11-2009 19:12
De hoogte is niet het enige wat bepaalt wanneer er geschoort dient te worden!

De hoekstukken zijn altijd de zwakste schakel, dus wanneer je grotere carre's gaat maken, 5 meter of meer is je vorm ook van dermate grote omvang dat de krachten op een carre erg groot kunnen worden, immers, hoe groter de hendel, hoe grotere hefboom werking ontstaat.

Bij de hoogte is dit aan de onderkant van een hoekstuk, maar de liggers kunnen ook zeer veel wringen wanneer er maar iets tegen een poot wordt gestoten. Je drukt zo relatief snel een carre uit zn vorm.

Je moet dus eigenlijk 2zijdig schoren, horizontaal om de carrevorm te behouden, verticaal om de poten recht onder het carre te laten staan.

Verticaal, dat is ook nog eens afhankelijk van hoe de poten op de grond staan, los of met grote baseplates.

Maar: hoe steviger het carre staat, hoe beter! wink ;)

Boxcorner, deze zijn veel hoger belastbaar dan welke hoek dan ook. Zie ook het ontwerp van een boxcorner.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
8-11-2009 20:56

klunz schreef:

Kom je of over de helft van het maximaal in te mogen hangen gewicht, of
kom je over de helft van de maximaal te mogen maken overspanning.

klunz.
dit klinkt inderdaad als een nuttige regel, echter de maximale overspanningen die we mogen maken is 12M (als ik mij niet vergis)
dit zou inhouden dat ik vanaf 6M moet schoren.
geld dit alleen bij een caré of eigenlijk ook bij een brug (mits je 2 base plates en 2 hoeken gebruikt bedoel ik)

en ik neem aan dat de hoogte wel degelijk van belang is; het gaat in de post va watt-xtra over het verschuiven van de poot. een poot van 3M verschuift zeker makkelijker als een poot van 1M minder flexibel. (lijkt me)

en dan misschien een hele domme vraag; hoe schoor je correct?
horizontaal&vertiaal.. die begrijp ik niet helemaal

ik zou het als volgd doen: 2 scaff clamps, en 1 stuk stijgerpijp of doe ik dit helemaal fout?

(even voor de duidelijkheid ik heb niks in de planning staan het gaat hier om theorie die ik later in de praktijk wil toe gaan passen)
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
8-11-2009 21:17
Het hang natuurlijk geheel van je belasting af, maar met gewone hoekstukken is een hoogte tot 4 meter geen probleem.
Ga je een constructie van 5 meter of hoger willen maken, is schoren wel nodig.

Schoren doe je (iid) met een pijpje van ongeveer een meter en twee scaff-clamps.
Zorg altijd dat je, gelijke liggers van de truss schoord.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)