Stroom verdelen
(483 reacties. Pagina 47 van 49)Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 5308 | 15-11-2007 15:05 |
Alleen klapt dan de aardlekschakelaar eruit. En daar is dat ding dan ook voor. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
SgrovertStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-12-2002 Laatste: 12-3-2023 Berichten: 625 | 15-11-2007 17:28 |
Mits die er zit. Wat ik probeerde te zeggen is dat met die zekeringen evt. een gevaarlijke situatie kan ontstaan. | |
Lost in Music | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 5308 | 15-11-2007 21:00 |
Als er én in je verdeler én in de stoppenkast geen aardlekschakelaar zit en de fase wordt kortgesloten met de aarde klapt de zekering in de stoppenkast eruit. Ik zie het gevaar eigenlijk niet zo (of liever gezegd: helemaal niet). | |
SgrovertStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 16-12-2002 Laatste: 12-3-2023 Berichten: 625 | 15-11-2007 22:52 |
Wat ik bedoelde was hetvolgende: Op het moment dat er geen aardlek in je systeem zit en je de zekering gebruikt die alleen bij overstroom op fase schakelt, je een gevaarlijke situatie kan krijgen. Als je in die sitatie je bij het aansluiten van de zekering vergist en per ongeluk de fase en nul omdraaid, schakelt de automaat op de stroom van de nul. Op dat moment kan het zijn dat de fase met aarde kortgesloten word. De zekering zal dan niet reageren. Bovenstaande situatie lijkt mij voldoende reden om zo'n type zekering niet de markt op te laten, daar deze bij omwisseling van fase en nul een schijnveiligheid is. | |
Lost in Music | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 13474 | 16-11-2007 09:00 |
Sgrovert schreef: Wat ik bedoelde was hetvolgende:Op het moment dat er geen aardlek in je systeem zit en je de zekering gebruikt die alleen bij overstroom op fase schakelt, je een gevaarlijke situatie kan krijgen. Als je in die sitatie je bij het aansluiten van de zekering vergist en per ongeluk de fase en nul omdraaid, schakelt de automaat op de stroom van de nul. Bovenstaande situatie lijkt mij voldoende reden om zo'n type zekering niet de markt op te laten, daar deze bij omwisseling van fase en nul een schijnveiligheid is. Zullen we dan alles maar van de markt halen? | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 5308 | 16-11-2007 10:51 |
Komt nog bij dat volgens de redenering van SGrovert ook gewone automatische of keramische zekeringen (die niet de nul mee afschakelen) tot gevaarlijke situaties zouden leiden. Kijk maar naar het volgende. De nul en fase zijn door een oetlul-electricien verwisseld. De gewone zekering (die alleen de fase en NIET de nul afschakelt) zit dus nu aan de nul. De fase wordt nu door een fout in de isolatie o.i.d. kortgesloten aan de aarde. De zekering reageert niet. Immers: er loopt geen stroom door de nul. | |
Ronny BStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-3-2004 Laatste: 25-7-2017 Berichten: 554 | 16-11-2007 23:49 |
Zoals al eerder is aangeven ik ben nog lerend Als ik dit verhaal lees komt mij een vraag naar boven: Jullie hebben het nu over de fase en de nul verkeerd aansluiten. Dit kan ik nog volledig volgen. Ook dat er dan door de nul niets gemeten word. (als hij goed is aangesloten) Maar hoe zit het dan als deze groep op een wcd is afgewerkt? en ik bijvoorbeeld de stekker "verkeerd" (kan op twee manieren) insteek? Het maakt immers voor het apparaat niet uit hoe je de stekker er in steekt. is er iemand die mij dit kan uitleggen? [mocht dit te veel offtopic zijn mag het verwijderd worden. zou dan wel graag een antwoord per mail ontvangen, maar alleen per mail als het te offtopic is ] Ron | |
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan... | |
René EppinkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 5-8-2021 Berichten: 1114 | 17-11-2007 01:20 |
Ik vat 'm eigenlijk ook niet echt. We praten nu over een situatie dat de stroom door de nul en de fase verschilt van elkaar. Dan grijpt de naar mijn weten verplichte aardlek toch gewoon in en maakt het dus eigenlijk niet uit of fase en nul of maar één van de twee gezekerd is? | |
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 17-11-2007 15:38 |
Victor schreef: Als er én in je verdeler én in de stoppenkast geen aardlekschakelaar zit en de fase wordt kortgesloten met de aarde klapt de zekering in de stoppenkast eruit. Ik zie het gevaar eigenlijk niet zo (of liever gezegd: helemaal niet).Ronny B schreef: Jullie hebben het nu over de fase en de nul verkeerd aansluiten. Dit kan ik nog volledig volgen.Ook dat er dan door de nul niets gemeten word. (als hij goed is aangesloten) Maar hoe zit het dan als deze groep op een wcd is afgewerkt? en ik bijvoorbeeld de stekker "verkeerd" (kan op twee manieren) insteek? Het maakt immers voor het apparaat niet uit hoe je de stekker er in steekt. René Eppink schreef: Ik vat 'm eigenlijk ook niet echt. We praten nu over een situatie dat de stroom door de nul en de fase verschilt van elkaar. Dan grijpt de naar mijn weten verplichte aardlek toch gewoon in en maakt het dus eigenlijk niet uit of fase en nul of maar één van de twee gezekerd is? | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers | |
René EppinkStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-1-2004 Laatste: 5-8-2021 Berichten: 1114 | 17-11-2007 15:46 |
Wat maakt het uit dat de zekering in die specifieke gevallen niet reageert als de aardlek het dan toch wel doet? (Want de enige situatie waarin een zekering die fase én nul detecteert in gedrag verschilt met een exemplaar dat (per ongeluk) alleen de nul detecteert is wanneer er dus ergens een stroom weglekt.) Overigens zie ik net pas dat Victor dit al eerder opgemerkt heeft. Mijn punt is...Ik zie het probleem niet echt. Enige voordeel dat ik zou kunnen bedenken is dat systeem met een zekering die beide geleiders detecteert meer redundant is. | |