Forum > Algemeen Forum

Stroom verdelen

(483 reacties. Pagina 47 van 49)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
15-11-2007 15:05
Alleen klapt dan de aardlekschakelaar eruit. En daar is dat ding dan ook voor.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
15-11-2007 17:28
Mits die er zit.
Wat ik probeerde te zeggen is dat met die zekeringen evt. een gevaarlijke situatie kan ontstaan.
Lost in Music
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
15-11-2007 21:00
Als er én in je verdeler én in de stoppenkast geen aardlekschakelaar zit en de fase wordt kortgesloten met de aarde klapt de zekering in de stoppenkast eruit. Ik zie het gevaar eigenlijk niet zo (of liever gezegd: helemaal niet).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
15-11-2007 22:52
Wat ik bedoelde was hetvolgende:
Op het moment dat er geen aardlek in je systeem zit en je de zekering gebruikt die alleen bij overstroom op fase schakelt, je een gevaarlijke situatie kan krijgen. Als je in die sitatie je bij het aansluiten van de zekering vergist en per ongeluk de fase en nul omdraaid, schakelt de automaat op de stroom van de nul. Op dat moment kan het zijn dat de fase met aarde kortgesloten word. De zekering zal dan niet reageren.
Bovenstaande situatie lijkt mij voldoende reden om zo'n type zekering niet de markt op te laten, daar deze bij omwisseling van fase en nul een schijnveiligheid is.
Lost in Music
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-11-2007 09:00

Sgrovert schreef:

Wat ik bedoelde was hetvolgende:
Op het moment dat er geen aardlek in je systeem zit en je de zekering gebruikt die alleen bij overstroom op fase schakelt, je een gevaarlijke situatie kan krijgen. Als je in die sitatie je bij het aansluiten van de zekering vergist en per ongeluk de fase en nul omdraaid, schakelt de automaat op de stroom van de nul.
Maar als je je bij het besturen van een auto vergist dan rijd je wellicht op een muur en ben je mogelijk dood. Van een installateur mag je verwachten dat hij z'n werk goed doet EN controleert wat hij doet. Doet hij dat niet dan kun je de schuld daarvan niet doorschuiven naar het onderdeel dat hij geinstalleerd heeft (zou een zeer kromme wereld worden).
Bovenstaande situatie lijkt mij voldoende reden om zo'n type zekering niet de markt op te laten, daar deze bij omwisseling van fase en nul een schijnveiligheid is.
Zullen we dan alles maar van de markt halen?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
16-11-2007 10:51
Komt nog bij dat volgens de redenering van SGrovert ook gewone automatische of keramische zekeringen (die niet de nul mee afschakelen) tot gevaarlijke situaties zouden leiden. Kijk maar naar het volgende.

De nul en fase zijn door een oetlul-electricien verwisseld. De gewone zekering (die alleen de fase en NIET de nul afschakelt) zit dus nu aan de nul. De fase wordt nu door een fout in de isolatie o.i.d. kortgesloten aan de aarde. De zekering reageert niet. Immers: er loopt geen stroom door de nul.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
16-11-2007 23:49
Zoals al eerder is aangeven ik ben nog lerend wink ;)

Als ik dit verhaal lees komt mij een vraag naar boven:

Jullie hebben het nu over de fase en de nul verkeerd aansluiten. Dit kan ik nog volledig volgen.
Ook dat er dan door de nul niets gemeten word. (als hij goed is aangesloten)
Maar hoe zit het dan als deze groep op een wcd is afgewerkt?
en ik bijvoorbeeld de stekker "verkeerd" (kan op twee manieren) insteek?
Het maakt immers voor het apparaat niet uit hoe je de stekker er in steekt.

is er iemand die mij dit kan uitleggen?

[mocht dit te veel offtopic zijn mag het verwijderd worden. zou dan wel graag een antwoord per mail ontvangen, ashamed :$ maar alleen per mail als het te offtopic is ashamed :$ ]

Ron
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
17-11-2007 01:20
Ik vat 'm eigenlijk ook niet echt. We praten nu over een situatie dat de stroom door de nul en de fase verschilt van elkaar. Dan grijpt de naar mijn weten verplichte aardlek toch gewoon in en maakt het dus eigenlijk niet uit of fase en nul of maar één van de twee gezekerd is?
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
17-11-2007 15:38

Victor schreef:

Als er én in je verdeler én in de stoppenkast geen aardlekschakelaar zit en de fase wordt kortgesloten met de aarde klapt de zekering in de stoppenkast eruit. Ik zie het gevaar eigenlijk niet zo (of liever gezegd: helemaal niet).
Is dat wel zo? Bij mijn weten hangt het afschakelen van de zekering dan af van de aardweerstand. Als die groot genoeg is (groter dan +/- 14 Ohm (230/16) schakelt een 16A zekering niet af aangezien de stroom dan onder de grensstroom blijft (die overigens nog een eind boven de 16A ligt). Voor dat soort gevallen is juist de aardlekschakelaar gekomen.

Ronny B schreef:

Jullie hebben het nu over de fase en de nul verkeerd aansluiten. Dit kan ik nog volledig volgen.
Ook dat er dan door de nul niets gemeten word. (als hij goed is aangesloten)
Maar hoe zit het dan als deze groep op een wcd is afgewerkt?
en ik bijvoorbeeld de stekker "verkeerd" (kan op twee manieren) insteek?
Het maakt immers voor het apparaat niet uit hoe je de stekker er in steekt.
De automaat/installatie moet je in dit geval los zien van wat er aangesloten wordt. Wanneer de automaat alleen de nul afzekert en niet de fase kan er een grotere stroom dan 16A gaan lopen en doet 'ie zijn werk niet. Als je daarna een apparaat aansluit maakt het verder niet uit hoe je de stekker erin doet, immers maakt het niet in welke richting de stroom door het apparaat gaat lopen. Dit verandert echter niks aan de stroomrichting in de installatie, dat is namelijk altijd heen via fase en terug via de nul. Als je dus in de installatie de nul en fase om zou wisselen bereik je hetzelfde als wanneer je de stekker van een apparaat omdraait (niet erg), maar werkt je zekering niet meer omdat deze nu op de nul is aangesloten (wel erg).

René Eppink schreef:

Ik vat 'm eigenlijk ook niet echt. We praten nu over een situatie dat de stroom door de nul en de fase verschilt van elkaar. Dan grijpt de naar mijn weten verplichte aardlek toch gewoon in en maakt het dus eigenlijk niet uit of fase en nul of maar één van de twee gezekerd is?
Als er stroom weglekt zal inderdaad de aardlek ingrijpen en maakt het niet uit wat en of er afgezekerd is. Het ging er echter om dat er ook kortsluiting kan ontstaan waarbij de zekering niet reageert als de nul en fase verwisseld zijn.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
17-11-2007 15:46
Wat maakt het uit dat de zekering in die specifieke gevallen niet reageert als de aardlek het dan toch wel doet? (Want de enige situatie waarin een zekering die fase én nul detecteert in gedrag verschilt met een exemplaar dat (per ongeluk) alleen de nul detecteert is wanneer er dus ergens een stroom weglekt.)

Overigens zie ik net pas dat Victor dit al eerder opgemerkt heeft. Mijn punt is...Ik zie het probleem niet echt. Enige voordeel dat ik zou kunnen bedenken is dat systeem met een zekering die beide geleiders detecteert meer redundant is.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)