Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 46 van 61)
Moderator(s): Dré
PeetAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2008
Laatste: 7-11-2010
Berichten: 24
21-3-2009 16:37
De vorken van genoemde lift zijn vierkant en niet rond
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
11-6-2009 08:14
weer eens een vraag van mijn kant,
niet direct over berekeningen maar wel over truss

volgens mij slaat iedereen de pennen vanuit de buitenkant in de truss.
echter moet je dan bij het opruimen vanuit de binnenkant met een hamer de pen er weer uit tikken.

is het niet makkelijker om hem bij het opbouwen vanaf de binnenkant er in te slaan.
en hem bij het afbreken lekker makkelijk vanuit de buitekant er weer uit kan slaan?

de kracht die je vanuit de buitenkant kunt zetten is namelijk groter als vanuit de binnenkant.
dus als je heel veel kracht vanuit de buitenkant gebruikt moet hij er met evenveel kracht weer uit.

het was zomaar een idee, maar klinkt voor mij erg logisch. echter er zal wel iets zijn dat ik vergeet,
maar wat vergeet ik?
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
11-6-2009 09:06
Watje... Martin! Niet doen.

De pennen heetten niets voor niets conische pennen! Als je goed kijkt dan zie je ook dat een bommetje, eitje ook een groot en een klein gat heeft, die doorvoor van een eitje is ook conisch, daarom kun je hem ook lekker vast aanmeppen! happy :) Wanneer je de pen Verkeerd om inslaat, wat normaal gesproken ook helemaal niet zal lukken dan vern**k je je volledige pennen, trussen en eitjes.

Probeer het maar eens heel rustig op een stullie truss.. Mocht het wel lukken, dan is de truss zeker weten afgeschreven.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
11-6-2009 09:52
Ter aanvulling: De gaten in de truss zelf zijn natuurlijk ook conisch. (Als dit niet zo zou zijn zou je simpelweg de bommetjes kunnen draaien en dan zou 't wel goed gaan.)
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
11-6-2009 10:11
rené dat was inderdaad mijn idee

heb net maar eens even beter gekeken en inderdaad binnenkant van de truss is het gaatje ook kleiner
jammer ;) ik zei toch dat ik iets over het hoofd zag ;)

toch blijf ik erbij dat ik het wel raar vind waarom truss fabrikanten het dan op deze manier doen?
is er een rede voor dat ze dit zo doen?
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
Dj krissieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2006
Laatste: 2-9-2024
Berichten: 387
11-6-2009 14:20
1. De veertjes zou je er makelijk vanaf de buitenkant er af kunnen stoten/je kabel.
2. Kabels op je truss leggen en je schuift er met je arm tegen aan. AUW!
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
Berichten: 191
13-6-2009 15:30

watje schreef:

toch blijf ik erbij dat ik het wel raar vind waarom truss fabrikanten het dan op deze manier doen?
is er een rede voor dat ze dit zo doen?
Heel makkelijk: als je truss goed ligt en toch lukt het niet om je pennen eruit te slaan, zijn:
1) de pennen er met VEEL TE VEEL kracht ingeramd; of
2) kun je merken dat er vervorming op is getreden, dus moet je beginnen materiaal af te keuren.

Ik kan heel vaak een pen erin steken (met mijn vingers) en met 1 klein tikje is 'ie er ver genoeg in om het veertje erin te steken. Dan kun je ook met een klein tikje de pennen er na afloop weer uit krijgen.
Lichtje erbij?
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
2-9-2009 21:14
Ik heb zelf binnenkort een klusje in openlucht waarbij ik 11 meter 30x30 box truss ga gebruiken boven op 2x ADJ ST-132. Deze zijn te belasten met 85kg per stuk, echter moet de 75% regeling in acht worden genomen, waarbij ik uit kom op: 127.5kg belastbaarheid. Hierin komt te hangen:

2x T4 PAR 56 = 25kg
1x Multidim = 3.5kg
2x stage blinder 4 = 20kg
2x bouwlamp + g-haak = 5kg
11x truss 1m. = 55kg
2x truss adapater = 3kg
dmx + stroom bekabeling = 15kg
------------------------------+
126.5kg

Dit moet over een podium heen hangen (staat dus op de grond) wat zelf al een hoogte heeft van 0.6 meter. Statieven zullen dus een werkhoogte hebben van 3 meter. De maximale hoogte is 4 meter dus hier zit ik mijns inziens ook redelijk safe. Uiteraard zullen de poten volledig worden uitgeklapt, waardoor de basisvloer 1.6 meter is (per statief). Het podium is 8 meter breed, vandaar dat ik heb gekozen voor 11 meter truss, zodat ik aan beide zijde voldoende ruimte heb om deze aan de adapters van de statieven te krijgen.

Qua verdeling wil ik de 2x T4 in het "midden" hangen met aan de kant van de statieven de blinders. De bouwlampen komen op een nog te bepalen plaats maar zullen gezien het gewicht weinig problemen opleveren.

Mijns inziens is dit dus veilig. Mijn vraag aan jullie is of ik iets vergeet wat de veiligheid alsnog in gedrang kan brengen. Alvast bedankt voor jullie tijd. happy :)
Bier, Billen, Borsten en Beats!
DjspikyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2006
Laatste: 5-9-2024
Berichten: 413
2-9-2009 21:28
Heb je ook gekeken naar de belastbaarheid van de truss zelf? Als je statieven die 126kg kunnen dragen betekend dat nog niet dat de truss dat ook kan. Zeker bij een overspanning van 11 meter weet ik dat bijv. alulite niet de sterkste is. Even naar de belastingtabel van de betreffende truss kijken dus.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
2-9-2009 21:32

djspiky schreef:

Even naar de belastingtabel van de betreffende truss kijken dus.
Heb je tabellen ter vergelijk van verschillende merken (in soorgelijke uitvoeringen)? Dus niet heavy duty van de ene en houwtje touwtje van de andere maar gewoon vergelijkbare reeksen?
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)