Forum > Algemeen Forum

Stroom verdelen

(483 reacties. Pagina 45 van 49)
Moderator(s): Dré
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
5-11-2007 23:43

Ronny B schreef:

Maar hoop niet tot last van jullie want dat is niet mijn bedoeling!
Hoo razz :p Hele verhaal was niet echt als kritiek op jou bedoeld, meer hoe ik t bekijk. Tuurlijk is het slimmer om zo veel mogelijk groepen uit te rusten met aparte aardleks, 't is maar net net hoever je hierin wil gaan. Er zijn ook genoeg klussen dat wij op 1 32A verdeler met 1 aardlek draaien, maar ik ben daar niet echt ongerust over ofzo. Is ook deels een stukje vertrouwen in de spullen waarmee je werkt natuurlijk.

Door dit soort discussies leert iedereen bij, da's ook de reden waarom ik nog t verhaal over het "knutselproject" erachteraan heb gepost, omdat ik gewoon benieuwd ben hoe t nou zit of moet.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
6-11-2007 07:04

Ronny B schreef:

Verder probeer ik alles naar eer en geweten hiet te plaatsen. Ik ben nog niet klaar op school en weet dus nog lang niet alles. Zoals bijvoorbeeld cyberdance al wel een aardig eind in de richting komt. Voor mij is het dan ook op deze wijze erg leerzaam. Maar hoop niet tot last van jullie want dat is niet mijn bedoeling!
Daar is een forum voor. Niemand weet alles en iedereen leert er zo af en toe wat bij, hopen we. Als je bang zou worden iets te posten omdat je het misschien mis hebt dan gaat het niet goed!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
8-11-2007 19:00
Helaas moet ik mededelen dat ik voorlopig niet op mijn werk wegens verkeers ongeluk. (van mijn fiets gereden door een auto) Mocht cyberdance zelf het antwoord weten waarom het wel mag (wat ik vermoed) zou ik het graag horen.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
8-11-2007 21:19
Balen. Sterkte!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
10-11-2007 14:54
Als eerste het verhaal van de hoofdschakelaar. De verdelers die in onze branche gebruikt worden zijn allemaal voorzien van een steker. Dit houd in de je altijd inprikt op een bestaande installatie. En deze is (mits correct geinstalleerd) voorzien van een hoofdschakelaar. De hele installatie is dus in één handeling spanningsloos te maken. Een hoofdschakelaar is in onze verdeler's niet nodig. TENZIJ je de verdeler rechtstreeks op een aggregaat aansluit, dan moet er wel een hoofdschakelaar tussen. Vaak zit die al op het aggregaat.

In onze toepassing (licht en geluid op lokatie) hoeft de nul niet voor iedere eindgroep appart geschakeld te worden. Kijk maar naar utiliteits verdelers met smeltveiligheden.
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
10-11-2007 15:08

joepvandemortel schreef:

Als eerste het verhaal van de hoofdschakelaar. De verdelers die in onze branche gebruikt worden zijn allemaal voorzien van een steker. Dit houd in de je altijd inprikt op een bestaande installatie. En deze is (mits correct geinstalleerd) voorzien van een hoofdschakelaar. De hele installatie is dus in één handeling spanningsloos te maken. Een hoofdschakelaar is in onze verdeler's niet nodig. TENZIJ je de verdeler rechtstreeks op een aggregaat aansluit, dan moet er wel een hoofdschakelaar tussen. Vaak zit die al op het aggregaat.

In onze toepassing (licht en geluid op lokatie) hoeft de nul niet voor iedere eindgroep appart geschakeld te worden. Kijk maar naar utiliteits verdelers met smeltveiligheden.
Helaas, hier moet ik je toch op beide punten op de vingers tikken:

1) Iedere verdeler moet sind september 2005 voorzien zijn van een eigen hoofdschakelaar. Gedachte gang hierachter is dat in een verdeler een voeding opgedeeld wordt in vele eigdgroepen. In het kader van overzcht en veiligheid dient alles dus achter een hoofdschakelaar te zitten die alle fasen en nul afschakeld van de voeding.

2) Eénfase groepen moeten ten aller tijden voorzien zijn van een groepenschakelaar die wederom de NUL meeschakeld. UItzondering hierop zijn driefase groepen tot 32A.
Een 230V groep bestaande uit slechts 1 zekering en that's it zijn dus niet toegestaan!
Krachtvelden van 32A of meer zonder 3 / 4 polige groepenschakelaar ook niet!
3x16 mag dan weer wel zonder schakelaar uitgevoerd zijn sad :(
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
10-11-2007 18:36

joepvandemortel schreef:

Als eerste het verhaal van de hoofdschakelaar. De verdelers die in onze branche gebruikt worden zijn allemaal voorzien van een steker. Dit houd in de je altijd inprikt op een bestaande installatie. En deze is (mits correct geinstalleerd) voorzien van een hoofdschakelaar. De hele installatie is dus in een handeling spanningsloos te maken.
Is het niet zo dat op dit moment een "uitbreiding" op de bestaande installatie is (al dan niet met stekker verbinding) , maar dus wel een verdeler en moet deze dan dus niet gewoon voorzien zijn van een hoofdschakkelaar??
In onze toepassing (licht en geluid op lokatie) hoeft de nul niet voor iedere eindgroep appart geschakeld te worden. Kijk maar naar utiliteits verdelers met smeltveiligheden.
In mijn ogen haal je nu twee dngen door elkaar.
In je verhaal zeg je namelijk zelf dat wij geen vaste installatie hebben, maar alleen daar op in prikken.
En utiliteit is dacht ik toch echt wel vaste installatie, of heb ik dat mis?
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
12-11-2007 17:55
Blokken zitten inmiddels in mekaar. Aangezien er niet echt duidelijke richtlijnen te vinden zijn van wat nou wel of niet mag, en waarom bepaalde blokken wel gekeurd zijn terwijl ze bijvoorbeeld niet in 1x uit te schakelen zijn, heb ik, wat mogelijk was, toegepast, zodat ik in ieder geval minimaal aan hetzelfde voldoe dan de gekeurde blokken die ik ben tegengekomen.

63A klaar
63A versie vanbinnen
32A versie vanbinnen
Totaaltje

Alles wordt overigens wel nog voorzien van nummering (uitgangen en automaten) maar daar ben ik nog even voor op zoek naar wit-op-zwart belettering die goed blijft zitten op dit soort blokken.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
12-11-2007 18:44

CyberDance schreef:

Alles wordt overigens wel nog voorzien van nummering (uitgangen en automaten) maar daar ben ik nog even voor op zoek naar wit-op-zwart belettering die goed blijft zitten op dit soort blokken.
Ik gebruik voor al mijn coderingen/beletteringen een Brother label printer, heeft ook netjes wit-op-zwarte tapes.
Jerre2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2005
Laatste: 30-3-2016
Berichten: 157
13-11-2007 08:41
Tom,
even een kleine opmerking waardoor je nieuwe verdelers afgekeurd zouden kunnen worden hier in Belgie.
De bedrading van de voedingsbron (binnenkomende geleiders), moet tot aan iedere zekering dezlfde doorsnede hebben (of dezelfde stroom kunnen dragen). Dit wil zeggen bv voor je 63amp verdeler: binnenkomen met 16mm² is ok, maar vanaf daar naar de vogende zekering overgaan op een andere doorsnede, NOK. Tenzij je na de zekering natuurlijk aftakt met bv 32amp en dan weer verder gaat met 6mm².
Nu inetrn een apparaat mag je altijd een kleinere doorsnede nemen. Dus 63amp mag verdeeld worden intern met 10mm² en 32amp met 4mm² omdat je hier met enkele geleiders werkt en ze dus beter hun warmte kwijt kunnen.

ok alles is toch best bruikbaar, klopt, maar het zou niet de eerste keer zijn dat zo een verdeler afgekeurd wordt. Tja met wat eluk komt hij er hier in belgie nog wel door, maar je zit in een (denk 'k) in een serieuze groei en vroeg of laat komen er meer jobs bij in het buitenland waarbij je installatie garantie zeker wel ns gekeurd zal worden door de lokale overheid en om je dan de miserie e besparen ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)