Forum > Geluid

Actieve near-field (studio) monitors?

(44 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
MarcStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2004
Laatste: 25-8-2004
Berichten: 29
19-7-2004 02:43
Dit is mijn eerste post op dit forum,
maar ik kon het niet laten om hier op te reageren!

ik wil niemand tegen de borst stoten, maar ik heb
nog nooit zoveel onzin bij elkaar gezien.

Laat ik beginnen te antwoorden op wat jij (Laolith) wil:
perfecte studio monitors voor 400 euro bestaan simpelweg niet. blijf sparen of kom terug op aarde!

ten eerste....

een monitor speaker is anders dan (bijna) alle andere speakers. Een gewone speaker (hifi,pa,enz.)wordt gemaakt om zo mooi mogelijk te klinken. Een studiomonitor daarentegen wordt gemaakt om zo realistisch (dus niet slecht, slecht is ook onrealistisch) te klinken.

om hierop in te gaan.
je hebt het erover dat je een monitor wil die tot
20 herz door loopt. dit is in theorie mogelijk maar
zelfs monitors van 2000 euro (per stuk!) halen dit amper! die specs die jij geeft over die esi zijn
marketing praat van de fabrikant. Om zulke lage frequenties REALISTICH weer te geven heb je ontzettend
veel vermogen nodig en woofers die niet naast je computerscherm passen! Dan heb ik het dus niet over PA speakers. Die zijn groot genoeg maar niet gemaakt voor monitoring.

Wanneer ik trouwens praat over realistisch dan heb ik het over het volgende. op een koptelefoon die je bij je discman krijgt staat dat ie frequenties kan weergeven van 20 hz.laat ik je uit de droom helpen, dat kunnen ze niet. het enige wat ze doen is het laag DAT ze weer kunnen geven (natte vinger werk, ik gok zo'n 250(!) hz (kan je eigenlijk geen laag meer noemen!)) dusdanig oppompen zodat wij denken: WOW vette bas! Die ESI subwoofer doet feitelijk hetzelfde die loopt echt niet door tot 30 Hz. Het laag dat ie weer kan geven pompt ie simpelweg op.(Er zijn wel subwoofers die het kunnen, maar die kosten minstens zo'n 1500 euro) Dit is voor alle toepassingen die je kan bedenken helemaal niet erg en vaak zelfs prettig.... Behalve bij monitoring dan..... Dan wil ik een bas horen zoals die is, en dat is ook logisch, want bij mensen die jouw cd in hun cd speler stoppen wordt de bas (en het midhoog en hoog overigens ook) al opgepompt door de speaker/koptelefoon.
het is heel wat anders maar je kan het een soort van verglijken met het PMPO principe (wat betreft specs van de fabrikant!)

Als laatste wil ik hier nog aan toevoegen dat je als je geen perfect geisoleerde (kamer-in-kamer) en akoestisch behandele ruimte (Kost bijna meer dan de monitors zelf!) hebt. Je niet eens monitors wil hebben die lager gaan dan 40 á 50 hz (laat staan een subwoofer!!!). De reflecties in je kamer zullen dan namelijk het laag (onregelmatig!) oppompen en het zal dus onrealistisch klinken. Ik weet ook niet wat voor muziek soort je wil gaan maken. maar een gemiddelde popsong gaat niet lager dan 50 hz. en een dance track tot 40 Hz. (alles wat daar onder zit wordt door de producer meestal weg gefilterd). Alleen als je drum&Bass wil maken zou je er misschien onder kunnen gaan.

Bedenk je dus dat wanneer het over laag gaat het een kwestie van gewenning en perceptie is. Onze oren zijn nu eenmaal gewend aan boomboxen en andere ongein! Toen ik voor het eerst monitors in een winkel ging luisteren vond ik de Dynaudio BM 15A de eerste (van goedkoop naar duur) speaker die een gevoelsmatig perfecte basweergave had (loopt REALISTISCH door tot iets van 35 hz.) maar die kost dan ook wel 1500 euro per stuk! Alles wat daaronder zat vond ik relatief "basslight" klinken maar dat is puur een kwestie van gewenning! Het probleem is dat onze hersenen zijn volgestopt met de onzin dat een vette bas op 20 hz zit. Maar dat zit ie helemaal niet! Om over een Kick nog maar te zwijgen, de slap in een kick zit zo rond de 1000 hz!

Wil je serieus monitoren, Dan kost dat simpelweg geld!
Die ESI en Phonic monitors zijn best aardig. maar niet goed genoeg om echt serieus te produceren! De KRK V4 & V6, de Genelec 1029 en de Dynaudio BM 5 (Deze is passief dus heb je er een losse STUDIO (dus geen hif) versterker bij nodig) zijn de goedkoopste monitors die ik serieus zou aanraden. Die Tapco's die je noemde zijn overigens ook wel ok. Deze zijn overigens voor monitor begrippen relatief basslight maar klinken wel zuiver en realistich!
wil je echt serieus gaan dan raadt ik dit aan:

Adam P11-A
Mackie 624 & 824
Genelec 1030 & 1031
KRK V8
Dynaudio BM 6A

Deze leveren laagste frequenties varierend van ong. 38 tot 55 hz. En geloof me DAT IS GENOEG!!

Deze kosten allemaal meer dan 1000 euro (per twee) maar
Je krijgt nu eenmaal geen Ferrari voor de prijs van een Fiat!

Ikzelf heb overigens twee Quested F11A's (2de hands voor 1000 euro, nw prijs 1700). Als je het wilt weten, deze lopen door tot ong 55 hz.

Als ik eerlijk ben heb ik trouwens het idee dat je nog niet zo veel kennis hebt van produceren en wat erbij komt kijken. Da's helemaal niet erg,(ik ben ongeveer 8 jaar geleden begonnen en leer nog iedere dag bij) maar ik zou je dan aanraden om lekker met twee hifi speakers te blijven werken en te sparen voor goeie monitors. De genoemde monitors zijn allemaal goed en klinken realistisch maar verschillen wel degelijk van klank onderling. Als je wat meer kennis hebt kan je oa beter oordelen over welke je prettig vindt klinken en raak je ook niet teleurgesteld in je koop.

Mijn excuses voor deze ietwat lange post. Maar ik hoop in ieder geval dat ik mensen wat bijgebracht heb. Zoals anderen mij hier veel hebben bijgebracht op dj gebied!

mvg,
Marc
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
19-7-2004 09:53
Welkom op het forum Marc, interessant verhaal! Netjes voor een eerste post wink ;)

Heb wel een vraag; wat bedoel je, of wat word er in het algemeen bedoeld, met de term 'basslight'?

Mark.
SpongebobStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2003
Laatste: 17-8-2005
Berichten: 170
19-7-2004 13:07
precies, als je serieus wilt gaan produceren zijn goede monitors 1 van de eerste essentieele dingen die nodig hebt. (naast een hoop vrije tijd)
blaat.
MarcStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2004
Laatste: 25-8-2004
Berichten: 29
19-7-2004 13:22
Basslight "betekent" dat een speaker niet zo heel ver doorloopt in het laag.

Wanneer een monitor bijvoorbeeld maar dootloopt tot 75 hz (de goedkoopste krk's, genelec en dynaudio) dan klinkt het voor het gemiddelde oor alsof ie relatief weinig bass weergeeft. Een vergelijkbare niet monitorspeaker is een stuk goedkoper en klinkt een stuk vetter. (maar is dus niet beter!)

Vergeet dus niet! de Bas die je hoort wordt wel goed weergegeven! Een gewone speaker gaat echt niet dieper, het wordt alleen opgepompt zodat wij denken dat ie het wel gaat!

Maar ja, het maken van een monitor is gewoon ontzettend moeilijk voor een fabrikant (vandaar mede de prijs). daarom zou ik altijd kiezen voor een gerenomeerd merk dat dat zich heeft bewezen in de studiomarkt. Die opgepompt bassen klinken natuurlijk wel leuk maar als je serieus wilt producerenen dan hou je met dat soort speakers alleen maar jezelf voor de gek.

Ik weet niet waar je woont maar je zou eens naar een pro audio winkel moeten gaan. Neem een paar cd's mee, niet alleen eigen producties, maar ook een echte cd met muziek die je heel goed kent en/of in dezelfde stijl die jij wil maken. En ga daar eens monitors beluisteren dan krijg je een beeld van wat ik verteld heb. Bij Feedback hebben ze bijvoorbeeld heel veel modellen staan. Ook de goedkopere (Phonic, ESI, Behringer, Tannoy reveal) hebben ze daar. Dan hoor je wel wat ik bedoel.
Zorg trouwens dat wanneer je gaat dat je goed uitgeslapen bent en kies een rustig moment ('s ochtends/'s middags door de week) Als je na een middagje door de stad slenteren tijdens koopavond (ook de winkel zelf zal daar niet zo blij mee zijn) gaat luisteren dan zijn je oren al geheel dichtgeslagen, en hoor je bijna geen hoge frequenties meer! HET KOPEN VAN STUDIOMONITORS IS DE MOEILIJKSTE AANKOOP VOOR EEN STUDIO DIE ER IS! Een draaitafel of een mixer zou je in theorie nog wel kunnen kopen zonder dat je hem ooit gezien hebt, maar een studiomonitor moet je echt (liefst meerdere, afzonderlijke malen) gehoord hebben.

Er zijn trouwens veel sites op internet waar je info over deze dingen kan vinden! www.soundonsound.com (engelstalig muziektijdschrift) bijvoorbeeld.

Succes!
Marc
XenithStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-8-2004
Laatste: 7-4-2005
Berichten: 5
6-4-2005 20:59
heb de dynaudio BM6A gehoord naast een 10 tal andere speakers. Genlec's etc van dezelfde prijs klasse en vond de BM6A er met kop en schouders boven uit steken. stond echt met een open mond te luisteren. BM5A ook zeer goed, maar toch minder. Zeer zeker een aanrader.

Ben er nu zelf ook voor aan het sparen. nu heb ik een vraag. je kan ook de BM5 en BM6 kopen. als je er een aparte versterker tussen zet. komt het dan in de buurt van de BM6A?
.
DjimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2005
Laatste: 16-1-2006
Berichten: 17
7-4-2005 02:02
BM5’s hebben niet dezelfde tweeters als de BM5a’s, dus kun je die niet vergelijken. Met een goede versterker en een paar Dynaudio BM6’s kun je uitstekende resultaten behalen. Overigens, BM5's worden standaard niet door professionele audio dealers geleverd dus dat zegt genoeg.
Maar bovenal, investeren in dit soort nearfields heeft alleen zin als je op professioneel niveau wil afluisteren/produceren.
...
XenithStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-8-2004
Laatste: 7-4-2005
Berichten: 5
7-4-2005 10:24
Mij gaat het om het afluisteren. dat moet gewoon op goede kwaliteit. produceren komt net om de hoek kijken. maar ik wil genieten van mijn muziek.

T mag best een investering worden want mocht ik straks op mezelf gaan wonen moeten ze mee. Dan wil in een grotere kamer eenzelfde goede kwalliteit genieten.

Wat is volgens jouw een goede versterker? neem aan dat daar zeker ook een groot verschil in zal zitten.
.
H.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 17-12-2009
Berichten: 326
7-4-2005 10:56
nog een tip van mij, spaar liever een jaar door voor goede monitoren dan dat je nu een set bagger speakers koopt happy :)

als je wilt gaan producen zijn monitoren niet één van de belangrijkste dingen maar het zijn gewoon DE belangrijkste dingen happy :)
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 696
7-4-2005 11:06
Mannen, Marc zijn laatste post stamt ergens uit 2004 wink ;)
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
XenithStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-8-2004
Laatste: 7-4-2005
Berichten: 5
7-4-2005 14:12
ik wil idd goed sparen voor die dingen.

-----

tja.. ik dacht, ik gebruik de search maar... ben hier nieuw voor dat ik een "dubbel" topic open ;)
.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)