Forum > Newbie Forum

En dan nòg maar een keertje: BPM

(52 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
12-5-2004 11:49

Fred B. schreef:

Klopt goed, hoewel ik door termen als down beat, up beat, chorus, 4-beat enz. wel in de war wordt gebracht.
Met de zoekmachine had je deze topics zelf kunnen vinden:
www.new-line.nl/forum/search/?str=beatmixen&b=1&f=0&df=10&usr=

Met name in het eerste topic wordt uitgebreid ingegaan op de structuur van nummers en het aantal BPM.
Dj quintenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2003
Laatste: 29-5-2008
Berichten: 172
12-5-2004 12:24
volgens mij is dat tellen echt geen doen. Je zou dan 1 minuut lang met de stopwatch erbij gaan tellen hoeveel beats er in een minuut voorkomen. ik zou gewoon een beatcounter kopen, die zijn wel los verkrijgbaar, vaak zat gezien.

Wat je ook kunt doen is zo'n programma downloaden: AtommixMP3 of Traktor Dj studio, is gewoon een soort van mediaplayer maar dan met mixer erbij en ze hebben naar mijn mening een perfecte beatcounter, zet je cd's dan om in mp3 (hoef niet eens volgens mij, je kan ook van cd af draaien) en aflezen maar laugh :D .

www.native-instruments.com is wel een demo te downloaden.

groeten,

Stefan
- Praten is een kunst, communiceren een gave -
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
12-5-2004 18:23

Fred B. schreef:

Nu nog even weten hoe het beste de BPM te tellen, en dan zijn we er. Want daar ging het topic immers over.
Tijd meten tussen 11 beats met een stopwatch. Je hebt nu de tijd die verstreken is in 10 beats (11 beats hebben 10 tussenruimtes)... Door die tijd door 10 te delen heb je de tijd per beat (dus seconde per beat). Door die om te keren heb je de beats per seconde. Door die te vermenigvuldigen met 60 heb je het aantal beats per minuut.

Deze methode is nauwkeurig genoeg om de beats in de vorm "xxx" op te schrijven. Wil je "xxx,x" dan zul je 10 x zo lang moeten tellen (dus 101 beats).

Dus: BPM=(600/tijd_nodig_voor_10_beats). Eitje no? Begin de stopwatch terwijl je hardop NUL zegt tijdens de eerste beat, tel dan tot 10 beats en druk de stopwatch in op die 10e beat.

Of neem zo'n handig weggooi countertje waar je na een keer of 10 drukken het aantal beats ziet staan (iets minder nauwkeurig maar nauwkeurig genoeg als richtlijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
12-5-2004 21:43
nu het hier toch over BPM gaat....

Ik heb even een vraagje (waarschijnlijk ligt het aan mij)
Ben dus sinds een paar weken aan het experimenteren met beats van
Stanny Franssen, Marco Bailey, Chris Liebing, Dave Clark, ...

Ik blijk het zwaar onderschat te hebben. Ik dacht dat die liedjes zowat eentonig waren en dus zeer makkelijk waren om op te mixen, maar zelfs al staan ze perfect gepitcht en zet ik ze langzaam op het juiste moment in, dan durven ze nog wel vaak eens botsen. Hebben jullie hier een trucje voor zodat ik het mss wat beter kan aanleren. (je weet maar nooit)

(heb axis8's dus denk dat de BPM counter wel in orde is, ook kan ik al met de BPM functie werken om het juiste bpm te krijgen.)

Thanx
Zyrax
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
12-5-2004 21:45
het klinkt misschien zeurderig, maar je moet gewoon oefenen, oefenen, oefenen. Leren mixen duurt laaaaaaaaaang ;-). Zorg natuurlijk voor goede cue points...
Waar zit de cut op dit apparaat?
Dj quintenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2003
Laatste: 29-5-2008
Berichten: 172
12-5-2004 22:55

teknoknights schreef:

nu het hier toch over BPM gaat....

Ik heb even een vraagje (waarschijnlijk ligt het aan mij)
Ben dus sinds een paar weken aan het experimenteren met beats van
Stanny Franssen, Marco Bailey, Chris Liebing, Dave Clark, ...

Ik blijk het zwaar onderschat te hebben. Ik dacht dat die liedjes zowat eentonig waren en dus zeer makkelijk waren om op te mixen, maar zelfs al staan ze perfect gepitcht en zet ik ze langzaam op het juiste moment in, dan durven ze nog wel vaak eens botsen. Hebben jullie hier een trucje voor zodat ik het mss wat beter kan aanleren. (je weet maar nooit)

(heb axis8's dus denk dat de BPM counter wel in orde is, ook kan ik al met de BPM functie werken om het juiste bpm te krijgen.)

Thanx
Zyrax
ik draai zelf ook techno, ben alleen de man van het vinyl. heb zelf ook platen van liebing en clark en ik kom er altijd wel uit. draai zelf nu een half jaar en laat ze soms ook wel is heel licht botsen (expres), geeft altijd wel vet effect! het is idd veel oefenen, kan er niks anders van maken.

succes!
- Praten is een kunst, communiceren een gave -
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
12-5-2004 23:10
Doe je wel de bas van het ene nummer open en die van het andere dicht als je ze samen hebt lopen? Dan valt het al een stuk minder op wanneer je er een fractie (dus geen halve maat) naast zit.
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
13-5-2004 20:34
ja, dat doe ik sylvia,
alleen niet helemaal wegdraaien van het nummer dat ik wil laten weggaan, anders klinkt de ene plaat zo scherp en de andere dan weer totaal niet.

In tegenstelling tot de voorbije dagen lukt het vandaag prima. Alles wat ik doe of improviseer schijnt gewoon te lukken.. Was het maar elke dag zo wink ;) Ik had veel problemen met het nummer 'The Vision' van 'Danilo Vigorito'. Iemand suggesties? In het hele nummer stopt de beat niet .. en de tune blijft telkens gaan. Lukt niet om te mixen tot op -48 seconden. Flanger/filter/phaze effect werkt ook niet op de beat. (slechte klank)

greetz
zyrax
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
Dj quintenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2003
Laatste: 29-5-2008
Berichten: 172
13-5-2004 23:09

teknoknights schreef:

ja, dat doe ik sylvia,
alleen niet helemaal wegdraaien van het nummer dat ik wil laten weggaan, anders klinkt de ene plaat zo scherp en de andere dan weer totaal niet.

In tegenstelling tot de voorbije dagen lukt het vandaag prima. Alles wat ik doe of improviseer schijnt gewoon te lukken.. Was het maar elke dag zo wink ;) Ik had veel problemen met het nummer 'The Vision' van 'Danilo Vigorito'. Iemand suggesties? In het hele nummer stopt de beat niet .. en de tune blijft telkens gaan. Lukt niet om te mixen tot op -48 seconden. Flanger/filter/phaze effect werkt ook niet op de beat. (slechte klank)

greetz
zyrax
Als ik bijna de ene plaat uitgemixt heb, en ik kom er echt niet uit, kan het juiste moment niet vonden oid, dan geef ik gewoon een zwieper aan de plaat en gooi ik m er meteen uit. Is iets onverwachts, wel leuk, doe het alleen niet te vaak.

laterrrr,

Stefan
- Praten is een kunst, communiceren een gave -
Fred B.Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-5-2004
Laatste: 21-7-2005
Berichten: 21
14-5-2004 20:56

Dré schreef:

Fred B. schreef:

Nu nog even weten hoe het beste de BPM te tellen, en dan zijn we er. Want daar ging het topic immers over.
Tijd meten tussen 11 beats met een stopwatch. Je hebt nu de tijd die verstreken is in 10 beats (11 beats hebben 10 tussenruimtes)... Door die tijd door 10 te delen heb je de tijd per beat (dus seconde per beat). Door die om te keren heb je de beats per seconde. Door die te vermenigvuldigen met 60 heb je het aantal beats per minuut.

Deze methode is nauwkeurig genoeg om de beats in de vorm "xxx" op te schrijven. Wil je "xxx,x" dan zul je 10 x zo lang moeten tellen (dus 101 beats).

Dus: BPM=(600/tijd_nodig_voor_10_beats). Eitje no? Begin de stopwatch terwijl je hardop NUL zegt tijdens de eerste beat, tel dan tot 10 beats en druk de stopwatch in op die 10e beat.

Of neem zo'n handig weggooi countertje waar je na een keer of 10 drukken het aantal beats ziet staan (iets minder nauwkeurig maar nauwkeurig genoeg als richtlijn).
Zeer mijn dankt!

De oplossing blijkt achteraf logisch (maar kom er maar eens op). Want tellen hoeveel beats er binnen een bepaald tijdvak passen is veel minder nauwkeurig dan met de stopwatch 11 beats tellen.

Overigens, de zaken die ik kan gebruiken in dit topic (eigenlijk gehele forum) komen bij mij in Word document(jes) en gaan niet verloren. Ook de anderen bedankt voor de respons.

Groeten Fred B.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)