Forum > Geluid

Behringer Ultradrive Pro DCX2496, iemand al ervaring mee?

(208 reacties. Pagina 4 van 21)
Moderator(s): Dré
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
12-1-2005 07:46
- Behringer DCX2496 (als ik de RM-6 op 0 db zet, komt de ingang op de DCX hooguit op -20 db)
Dit is heel normaal. Hou er rekening mee dat de schaalverdeling op de DCX heel anders is als op een analoge mengtafel.
De 1,25 volt is goed voor de Crest, maar zet ik hem hoger om de db's op de DCX op 0db te krijgen word de Crest veel te hard overstuurt (het "sig-lampje" gaat nog niet eens branden, terwijl ik maar net het volume er indraai op de Crest).

Eigenlijk klinkt het zwaar kloteuh, audio-cd in pc met WinAmp afspelen met wat EQ klinkt 10x beter.
De bas drukt dan echt, midden en hoge tonen klinken dan ook goed.
0db op de DCX wil zeggen: max signaal wat de dsp kan verwerken zonder vervorming. Als jij dus gaat uitsturen om de DCX op 0db te krijgen wil zeggen dat je tegen de grens van de dsp opzit en het dus klote klinkt.
Van de behringer helpdesk heb ik de tip gekregen: signaalniveau(digitaal) van de DCX moet je ongeveer 20db bijtellen, dan weet je de analoge db's. Mijn uitgangen op de DCX knipperen meestal rond de -20/-15 db, dan zitten mijn amps rond de 0db.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
12-1-2005 07:56
Hallo Davy,

davy gabriels schreef:

- Behringer DCX2496 (als ik de RM-6 op 0 db zet, komt de ingang op de DCX hooguit op -20 db)
Dit is heel normaal. Hou er rekening mee dat de schaalverdeling op de DCX heel anders is als op een analoge mengtafel.
De 1,25 volt is goed voor de Crest, maar zet ik hem hoger om de db's op de DCX op 0db te krijgen word de Crest veel te hard overstuurt (het "sig-lampje" gaat nog niet eens branden, terwijl ik maar net het volume er indraai op de Crest).

Eigenlijk klinkt het zwaar kloteuh, audio-cd in pc met WinAmp afspelen met wat EQ klinkt 10x beter.
De bas drukt dan echt, midden en hoge tonen klinken dan ook goed.
0db op de DCX wil zeggen: max signaal wat de dsp kan verwerken zonder vervorming. Als jij dus gaat uitsturen om de DCX op 0db te krijgen wil zeggen dat je tegen de grens van de dsp opzit en het dus klote klinkt.
Van de behringer helpdesk heb ik de tip gekregen: signaalniveau(digitaal) van de DCX moet je ongeveer 20db bijtellen, dan weet je de analoge db's. Mijn uitgangen op de DCX knipperen meestal rond de -20/-15 db, dan zitten mijn amps rond de 0db.
Bedankt voor de info, dat zou betekenen dat mijn DCX wat dat betreft goed staat.

Nu heb ik vannacht de EQ-frequenties domweg overgenomen van WinAmp, nu klinkt het een stuk beter. Weet jij toevallig wat ik het beste kan pakken "high shelving", "low shelving" of "paramatric". Hij staat nu op "High Shelving". Alléén nog de vraag wat WinAmp dan gebruikt als type.

Nogmaals bedant voor je info.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
12-1-2005 09:39

davy gabriels schreef:

0db op de DCX wil zeggen: max signaal wat de dsp kan verwerken zonder vervorming. Als jij dus gaat uitsturen om de DCX op 0db te krijgen wil zeggen dat je tegen de grens van de dsp opzit en het dus klote klinkt.
Van de behringer helpdesk heb ik de tip gekregen: signaalniveau(digitaal) van de DCX moet je ongeveer 20db bijtellen, dan weet je de analoge db's. Mijn uitgangen op de DCX knipperen meestal rond de -20/-15 db, dan zitten mijn amps rond de 0db.
Daar was ik al bang voor (en heb dat ook geopperd toen ik Webbie aan de lijn had). Dom vind ik het wel. 0dB is 0dB. Als je een apparaat hebt dat 20dB headroom heeft (zoals de spec van de DCX aangeeft) dan zorg je er gewoon voor dat het apparaat VU meters heeft die tot +20dB gaan. Dit voorkomt verwarring bij de gebruiker!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
12-1-2005 10:04
Ja het is even wennen, maar eenmaal je het weet hou je er rekening mee. Enige nadeel is dan dat de ledmeters van de uitgangen bijna niet omhoog gaan, meestal knippert alleen het eerste lampje -20db, dan begint ie bij mij al te limiten.
PowersoundStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 3-3-2010
Berichten: 255
12-1-2005 11:07

davy gabriels schreef:

Ja het is even wennen, maar eenmaal je het weet hou je er rekening mee. Enige nadeel is dan dat de ledmeters van de uitgangen bijna niet omhoog gaan, meestal knippert alleen het eerste lampje -20db, dan begint ie bij mij al te limiten.
Dit heeft ook als nadeel dat je de limiters moet instellen op -16 tot -22dB als je ze wilt laten werken. En de DCX laat geen limiting toe onder de -22dB (max).
Shake your ass around, cause here we come with PowerSound!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
12-1-2005 11:21
Wat betreft de instelling van de processor: het is (vind ik tenminste) het eenvoudigst om het apparaat te zien als een verzameling losse apparaten: crossover, equalizer, compressor (ik zie dat de Behringer hierover niet beschikt), limiter en eventuele andere functies.

Het eerste dat je moet doen is zorgen dat de gain-structuur in orde is. De processor heeft een aardige headroom die je kan gebruiken. Over hoe dit werkt heeft DBX een prima stuk geschreven, dat ik je wel kan toesturen als je wilt. Voorlopig neem ik aan dat je gainstructuur goed is, dus dat geen enkel apparaat in de keten staat te clippen en dat de signaalniveau's zo hoog zijn dat je een goede signaal-ruisverhouding hebt.

De crossoverfunctie gebruik je in dit geval niet, omdat het een passief speakersysteem is. Je hebt het apparaat al op full-range ingesteld, dus dat is correct. De limiterfunctie zou ik voorlopig even op "bypass" laten.

Het eerste dat je nu zou moeten doen is de eq instellen. Het eenvoudigst is het als je beschikt over tuning-gegevens van de fabrikant: eq-instellingen waarmee je de speaker zo vlak mogelijk kan krijgen. Ik begrijp dat die er niet zijn, dus zal je op je gehoor moeten werken. Je zou eerst nog kunnen luisteren hoe het klinkt als de eq vlak staat: als het goed is zou je dan geen verschil moeten horen tussen wel of geen Behringer in de keten.

De Behringer beschikt alleen over parametrische eq's, en het aantal daarvan hangt -zag ik- ook nog af van de beschikbare rekenkracht. Je zal nu op het gehoor de frequenties moeten zoeken die versterking of verzwakking nodig hebben. Vervolgens zou ik door "trial and error" de mate van verzwakking/versterking en de flanksteilheid bepalen. Daarna is het dus eindeloos luisteren, vergelijken en bijstellen. Wel lastig als bij iedere verandering het geluid even wegvalt.

Bij de DBX Driverack processors kan je de eq-instelling automatisch laten uitvoeren, met behulp van pink noise, een ingebouwde RTA (real time analizer) en een gecalibreerde meetmicrofoon. Deze functie heeft de Behringer blijkbaar niet. Overigens is deze functie bedoeld om zaalafwijkingen te corrigeren, niet om je speakers vlak te krijgen. Maar in jouw geval zou je die functie daar wel voor kunnen misbruiken, al is het maar om een indruk te krijgen van het frequentieverloop.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
12-1-2005 18:31
Hallo Victor,

Heel erg bedankt voor de uitgebreide en heldere uitleg.
Ten eerste wat je moet doen is zorgen dat de gain-structuur in orde is. De processor heeft een aardige headroom die je kan gebruiken. Over hoe dit werkt heeft DBX een prima stuk geschreven, dat ik je wel kan toesturen als je wilt.
Als je dat wil doen, ontvang ik heel graag die DBX uitleg.

De Dynamische EQ, is dat toevallige niet de compressor op DCX?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
12-1-2005 20:34
Als ik me niet vergis is de dynamische eq een eq waarvan de mate van versterking/verzwakking afhankelijk is van de sterkte van het aangeboden signaal.

De achterliggende reden: bij lage volumes is ons oor relatief ongevoelig voor laag en hoog. Die moeten bij laag volume dus extra versterkt worden en minder als het wat harder gaat.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
12-1-2005 22:10
Hallo Victor,

Victor schreef:

Als ik me niet vergis is de dynamische eq een eq waarvan de mate van versterking/verzwakking afhankelijk is van de sterkte van het aangeboden signaal.

De achterliggende reden: bij lage volumes is ons oor relatief ongevoelig voor laag en hoog. Die moeten bij laag volume dus extra versterkt worden en minder als het wat harder gaat.
Alweer bedankt voor je uitleg. Dus als ik het goed begrijp kun je het vergelijken met de "Loudness" op een Hi-Fi installatie.

Greetz Webbie....
These go to Eleven ...
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
13-1-2005 07:27
Maar eigenlijk heb je in jouw toepassing geen crossover functie nodig? Dan is die DCX eigenlijk het foute apparaat voor jou.
Behringer heeft toch ook een volledig digitale EQ, dacht de DEQ2496?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)