Forum > Geluid

Flightcase Zelfbouw ??

(141 reacties. Pagina 4 van 15)
Moderator(s): Dré
)jeroen(Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2002
Laatste: 29-1-2010
Berichten: 60
23-12-2003 23:10
Ik bouw aardig wat kisten van 10 mm hout (9 mm + 1 mm grijs) en insteekprofiel. Alle profielen en handvaten zijn heavy duty uitvoering. Vroeger gebruikte ik geen insteekprofiel en toen popte ik de hoekprofielen nog van de buitenkant. Als je dun hout gebruikt komen die popnagels er aan de andere kant door, maar het gebeurt echt VAAK zat dat dat niet gebeurt. Nu maak ik alle kisten met insteekprofiel en pop ik de hoeklijnen vanuit de binnenkant. Aan de buitenkant heb ik dus geen popnagels zitten. Sluitprofiel pop ik eigenlijk nooit, of het moeten erg grote stukken zijn tussen de overzethoeken. Balhoeken pop ik met grote (geribbelde) popnagels. Deze komen (bijna) niet door heel het hout heen, en zetten dus vooral uit IN het hout, en reken maar dat dit vastzit. Mijn 'leraarflightcasebouwer' bouwt zo al JAREN kisten, voor bedrijven en weet ik veel wat (en voor zichzelf) en deze kisten staan bij veel mensen bekend als zwaar, maar stevig en oerdegelijk.

Alles is heavy duty (materiaal 2 mm dik), maar aangezien mijn 'baas' dit in grote hoeveelheden binnenhaalt is dat vrij goedkoop. Wij maken trouwens ook nooit meer wielplaten voor de kisten. De versterkerracken hebben het tot nu toe uitstekend volgehouden en die zitten toch aardig aan het gewicht met de zware Cresten!
MVG Jeroen
)jeroen(Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2002
Laatste: 29-1-2010
Berichten: 60
23-12-2003 23:12
...ringetjes of strips voor popnagels of handvaten worden hier ook nooit gebruikt, en het eerste handvat dat eruit komt zetten moet nog komen....

Hier nog een foto van 2 kisten: home.planet.nl/~vermond/images/monitoropfc1.jpg
MVG Jeroen
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
23-12-2003 23:14
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 23-12-2003 23:24

sylvia schreef:

Het ligt er ook een beetje aan of je popt op luchtdruk of met zo'n kreng van een popnageltang. Met zo'n gewone tang gaat het langzamer en 'popt' de popnagel niet zo snel, dan trek je hem behoorlijk snel in het hout.
Ik pomp met lucht,
3.5 gaat nog, maar 4.5 mm is bijna niet te doen met een hand popnageltang.
bovendien als je veel te "flightcasen" hebt, is zón luchtdruk tang snel terug verdient.
...ringetjes of strips voor popnagels of handvaten worden hier ook nooit gebruikt, en het eerste handvat dat eruit komt zetten moet nog komen....
Met wat dikkere geribbelde popnagels gebruik ik ook geen ringetjes bij handvaten. (op 19"racks) Bij de draagbare kisten met scans voor de veiligheid wel.

De geposte foto is echter een slecht voorbeeld, de handvaten zijn links en rechts wel gepopt op de hoekstrip en dit geeft extra stevigheid.

martin.
kvm entertainment
JbloemenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-12-2003
Laatste: 19-4-2004
Berichten: 31
23-12-2003 23:20
Voor de niet kenners onder ons, wil ik het wel even uitleggen, tenminste als Sylvia accoord gaat.....

Als je de ruwe kist klaar hebt (Die heb je gewoon met wat spijkertjes in elkaaar getimmerd) begin je de kist van onder op te bouwen. Beginnende dus met de bodem.

Je zet eerst het alu vast ca 10 cm van de rand en boort een gaat door alu en het hout. Als je nu zorgt dat je niet helemaal door het hout heen boort ontstaat een mooi gaatje van 4,9 cm (Deze boor moet je gebruiken) Je kunt hiervoor een pen gebruiken op je boormachine zodat ie niet te diep gaat.
Nu duw je de popnagel in het geboorde gat, zet de tang erop en perst.

De brede voet trekt zich nu in het redelijk zachte huis, vergelijk het met een plug in de muur, alleen andersom. Het huis bolt op en zet zich vast in het hout. Het hout zal wet wat meegeven maar niet zoveel zodat de popnagel zich niet vast kan zetten. De ribbels in deze popnagels zorgen dat ie dus muurvast gaat zitten. Als de weerstand van het hout te groot word de popnagel op het zwakste punt overgetrokken, en voila het zit erin. Daarna 10 cm van het andere uiteinden en dan de rest. Zo doe je elk profiel. Het best om ze in de eerste ribben (Van de kant af gezien te boren) In de sluitprofiel is maar een ribbel)

Voor handgrepen is het raadzaam om 14 mm popnagels te gebruiken. Hier onstaat er niet alleen in hout een verdikking maar ook erbuiten. Vooral bij zware cases is dat raadzaam, want je wilt ze wel kunnen optillen.

De ringetjes van Sylvia zijn eigenlijk met de geribbelde popnagels achterhaald.

Te gebruiken zijn popnagels van 4,8 mm. Daar zit een behoorlijk dikke steel aan, grote jongen als jij met een gewone tang 200 stuks in het hout krijgt geperst.

Let er ook op dat als je de vindersluitinggaten zaagt het gat in de hoogte 6 mm minder hoog zaagt. 1 mm voor het profiel met de uitstekende rand (Messing) en 5 mm voor het profiel met de naar binnen gebogen rand (Groef).

Voor de moedigen onder ons. Een lPopnageltang op lucht kost rond de 400 euro..
Nieuwe foto's toegevoegd aan site
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
23-12-2003 23:38

sylvia schreef:

martijn schreef:

ik kan maar moeilijk geloven dat er ook popnagels voor hout zijn. ze zetten zichzelf uit, waarmee je dus ook het hout helemaal kapot zou drukken. hoe kan het dan het dan toch werkt?
Iedereen die gaat antwoorden en filosoferen over het uitzetten van popnagels maar zelf nog nooit een fatsoenlijke kist heeft gebouwd moet nu even toch echt even z'n mond houden, sorry hoor.
gaan we complimenten maken?! ik bouw zelf kisten, maar heb tot nu toe nog geen ponagels nodig gehad, omdat ik de hoekprofielen vastzet met montagelijm (ja da's stevig), en de hoeken en handvaten met 4,2x13mm bolkopschroeven.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
JbloemenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-12-2003
Laatste: 19-4-2004
Berichten: 31
23-12-2003 23:42
Als je zelf kisten bouwt weet je dat professionele bouwers nimmer lijm gebruiken bij het vastzetten van profielen en zeker nooit schroeven.
Nieuwe foto's toegevoegd aan site
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
23-12-2003 23:47

jbloemen schreef:

Voor de niet kenners onder ons, wil ik het wel even uitleggen, tenminste als Sylvia accoord gaat.....

Je zet eerst het alu vast ca 10 cm van de rand en boort een gaat door alu en het hout. Als je nu zorgt dat je niet helemaal door het hout heen boort ontstaat een mooi gaatje van 4,9 cm (Deze boor moet je gebruiken) Je kunt hiervoor een pen gebruiken op je boormachine zodat ie niet te diep gaat.
4,9cm?

De ringetjes van Sylvia zijn eigenlijk met de geribbelde popnagels achterhaald.
Een gladde popnagel trek je inderdaad redelijk snel uit het hout. Toch zijn er enkele fabrieks kisten die voor alle zekerheid wel de popnagels met ringetjes of alluminium maken. Mocht er iets gebeuren dan zou je ze aansprakelijk kunnen stellen.

Iets wat dacht ik nog niet genoemd is hier, voor een goede flightcase gebruik je natuurlijk "speciaal flightcase hout" (met "printplaat") en mocht je dit te duur vinden neem dan okume of betonplex o.i.d.(watervast)
Gebruik absoluut geen spaanplaat of MDF.

Martin.
kvm entertainment
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
23-12-2003 23:59

jbloemen schreef:

Als je zelf kisten bouwt weet je dat professionele bouwers nimmer lijm gebruiken bij het vastzetten van profielen en zeker nooit schroeven.
ja, en? zeg ik dat mijn kisten tippen aan de kwaliteit van een professionele bouwer?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
24-12-2003 00:05
Maar een flightcase is om je dure en geliefde spulletjes heel te houden...dus maak je een goeie wink ;) .
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
24-12-2003 00:07

sylvia schreef:

Maar een flightcase is om je dure en geliefde spulletjes heel te houden...dus maak je een goeie wink ;) .
dus toch maar een nieuw forum voor flightcase bouw? lijkt me wel handig.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)