Forum > Algemeen Forum

Veiligheid: hoe ver gaan we?

(101 reacties. Pagina 4 van 11)
Moderator(s): Dré
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
10-10-2003 09:28
Een keurmerk voor drive-ins is op zichzelf geen slecht idee, maar ik ben zelf van mening dat het moet beginnen met het oprichten van een branche vereniging die duidelijke en begrijpelijke regels opstelt. Immers, als je geen regels hebt, waar moet je de lat dan leggen ??

Misschien is hier een rol weggelegd voor de vecta, immers zij zijn het die er het dichtste bijstaan. Er zou een sub-onderdeel kunnen worden opgericht dat zich vooral richt op de facilitering die ten grondslag ligt aan een evenement. Ze richten zich nu alleen nog maar op de organisaties die evenementen organiseren.

Het probleem zit hem in wezen in het volgende:

Er zijn zat regels die ten grondslag liggen aan alle zaken die bij de drive-in business voorkomen, denk aan:

Wetten en normen mbt Hijsmateriaal ( statieven ), Aluminium laswerk en sterkte van legeringen ( truss ), Wetten en normen mbt elektrische installaties, wetten en normen mbt geluidsoverlast.

Echter, ze zijn niet gebundeld, en niet gemakkelijk op te vragen / te vinden, met als gevolg dat duidelijke richtlijnen ontbreken en iedereen zijn eigen interpretatie van de regelgeving heeft omdat er (te) veel verschillende bronnen zijn.

John
I am a TimeDriver!
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
10-10-2003 09:37
Kan iemand me vertellen of bij een apparaat waar DIRECT 2 half couplers op gemonteerd zitten (bijvoorbeeld een T-4 balkje maar ook een MH) nog steeds een safety nodig is? Zijn daar richtlijnen voor?
Heb deze vraag toch maar eens voorgelegd aan de expert van Rhino Rigs...

Het antwoord:
Hallo Niek,

ik weet niet de exacte tekst meer, maar wel de redenatie:
twee onafhankelijk van elkaar geplaatste vormsluitende bevestigingen hebben geen safety nodig, .... mits het losraken of falen van de een aanleiding zou geven dat de andere dan verkeerd en/of overbelast wordt en daardoor ook zou kunnen falen....
PAR-64 six-bars wegen ongveer 25-30kg en hangen heel vaak aan twee G-clamps die goed zijn voor 17 kg elk. Faalt een van de twee ... dan is de boodschap verder duidelijk!

Kortom, als je het echt wilt weten dan zou je het moeten berekenen of testen op je T-4 balkje, maar een halfcoupler is wel een poepie sterker dan zo'n G-clamp spotbeugel. De richtlijnen in Nederland zijn zoals altijd weer onduidelijk: het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker om 'in alle redelijkheid' alles te doen om ongevallen te voorkomen. Een goeie advocaat zal van dat redelijkheidsprincipe weer een mooie wending voor de rechter kunnen maken.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
10-10-2003 09:47

Niek Bolscher schreef:

De richtlijnen in Nederland zijn zoals altijd weer onduidelijk: het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker om 'in alle redelijkheid' alles te doen om ongevallen te voorkomen. Een goeie advocaat zal van dat redelijkheidsprincipe weer een mooie wending voor de rechter kunnen maken.
Daar heb je hem weer..... onduidelijke richtlijnen. Dat is de bottleneck bij het komen tot een betere veiligheid, die door iedereen te begrijpen is en aanneembaar is.
I am a TimeDriver!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
10-10-2003 10:32
De oplossing zit hem niet in meer regels. Er zijn regels genoeg in Nederland, alleen ze worden niet altijd gehandhaafd. De redenering van Rhino Riggs klinkt mij zeer logisch en duidelijk in de oren. Geen extra regel voor nodig dus.

Je kan ook als volgt redeneren: als ik niet weet of een safety nodig is plaats ik er gewoon ééntje. Overigens doe ik dat ook bij de moving heads die met half-couplers aan de truss zitten. Wel vraag ik me af of de kans dat de hele head loskomt van de rest van het apparaat niet veel groter is dan dat de halfcoupler breekt of loslaat. Maar goed, dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
10-10-2003 10:40
Ik ben met je eens dat er regels genoeg zijn, ze moeten alleen gebundeld worden tot een algemeen boekwerk met richtlijnen die specifiek gelden voor de drive-in en licht en geluidsbranche, en op zo'n manier worden uitgelegd dat er geen 6 verschillende interpretaties mogelijk zijn.

John
I am a TimeDriver!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 9491
10-10-2003 14:19
Het probleem van een vakvereniging is, dat er een bestuur moet komen....
en dat het meestal veel geld kost.

Bestuur moet samengesteld worden uit mensen met verstand van zaken, dat zijn dus meestal ook je conculega's. En daar zit nou meteen het probleem, er zijn altijd commercièle belangen in het geding, er zal altijd handzak/vestzak zijn.

Een onafhankelijk bestuur zal helemaal betaald moeten worden, en als je dan over een man of 5 praat, dan praat je toch al gauw op jaarbasis over een bedrag van € 250.000,- En waar moet dat van betaald worden?
Juist, van uw winst! Die winst die we al zoveel maken shocked 8O

Keuren kost ook geld, regels opstellen, en een erkenning van uit Den Haag krijgen kost ook geld, veel geld. (Alleen al de jurydische kant.)
We hebben het recentelijk geprobeerd met de standwerkerij op de markt,
het heeft ruim € 100.000,- gekost, en het is niet gelukt door tegenwerking van vakgenoten en de lagere overheid.
Het heeft mij persoonlijk € 3000,- gekost om aan die regeling mee te werken.
Resultaat: niks sad :(

Dus weet waar je aan begint als je een erkenningsregeling wilt.
Je maakt ook slapende honden wakker.

Ik denk dat het veel veiliger is om een soort governant op te stellen met een paar eevoudige regels. En van daaruit verder uit te breiden.
Een basis als begin, iets waar iedereen met niet al te veel moeite zich aan kan onderwerpen.
Regels voor:
Stroom/Elektriciteit
Veiligheid
Brandpreventie/blusmiddelen
Belastingafdracht
uniform kontrakt
en misschien nog een paar onderwerpen.
Zeg het maar.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
10-10-2003 15:32

Tom schreef:

Het probleem van een vakvereniging is, dat er een bestuur moet komen....
en dat het meestal veel geld kost.
Volkomen mee eens, ik denk ook dat men het nooit eens wordt over wie er dan in het bestuur moeten zitten, maar dat ter zijde. De concurrentie binnen de licht en geluidsbranche is denk ik ook een groot obstakel op de weg naar overeenstemming. Je krijgt dan van die situaties dat mensen tegen gaan stemmen, al was het alleen maar om de branchegenoten tegen te werken.
Ik denk dat het veel veiliger is om een soort governant op te stellen met een paar eevoudige regels. En van daaruit verder uit te breiden.
Een basis als begin, iets waar iedereen met niet al te veel moeite zich aan kan onderwerpen.
Regels voor:
Stroom/Elektriciteit
Veiligheid
Brandpreventie/blusmiddelen
Belastingafdracht
uniform kontrakt
en misschien nog een paar onderwerpen.
Zeg het maar.
Exact. Met daaraan toegevoegd een aantal regels met betrekking tot hijsmiddelen en trussbelasting, geluid & de wet, ehbo etc.etc. Zeg maar een soort "startersgids" met daarin de do's en dont's. Maar er zal behoorlijk wat werk in zitten, omdat je alle regels en richtlijnen bij elkaar moet zoeken uit veel verschillende teksten die door veel verschillende instanties bewaard worden.

John
I am a TimeDriver!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 9491
10-10-2003 17:53
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 10-10-2003 23:19
We hebben een HALF jaar terug met de vip leden een uitleg egemaakt voor krachtstroom en normale 230 stroom, compleet met diktes, waardes, stekkers, kabelsoorten, enz.

Dat alleen al heeft behoorlijk geduurt voorad we het allemaal eens waren over de inhoud. En dat was slechts nog als voorlichting bedoeld.
Dré is nog bezig om het in een forum/techtalk jasje te steken(Voor Dré: wink ;) razz :p )

Dus als je een complete set richtlijnen wilt maken met zijn allen, dan zul je nog behoorlijk wat werk hebben met zijn allen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
10-10-2003 18:17

Niek Bolscher schreef:

Kan iemand me vertellen of bij een apparaat waar DIRECT 2 half couplers op gemonteerd zitten (bijvoorbeeld een T-4 balkje maar ook een MH) nog steeds een safety nodig is? Zijn daar richtlijnen voor?
Heb deze vraag toch maar eens voorgelegd aan de expert van Rhino Rigs...
Waarvoor mijn hartelijke dank (aan beiden uiteraard ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
1-11-2003 08:57
Ik heb zo eens alle reacties gelezen:
Ik heb ook een drive-in die nog niet op het "niveau" van dit forum is,
maar wij zorgen er ook voor dat alles zo veilig mogenlijk is:
voorbeelden zijn brandvertraging, brandblussers, noodverlichting, selctief afzekeren, alles aarden
Maar waar het mij om gaat is dat er een heleboel mensen zijn die dit niet doen.
Omdat ze niet weten wat nu wel en niet mag.
Daarom lijkt mij een soort van "startersgids" van groot belang.
Dan weet iedereen immers waar hij aatoe is?
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)