Actieve subs
(37 reacties. Pagina 4 van 4)Moderator(s): Dré
BSSStandaard Lid Uit: België Sinds: 30-10-2009 Laatste: 23-5-2023 Berichten: 625 | 30-9-2014 10:12 |
Het is dan toch de passieve set geworden die ik dit weekend ben gaan luisteren. 4x 4acoustic FCS 218BP subs (dubbele 18") 4x 4acoustic FCS 1220 topkasten (12"/2") Ondanks dat op de subs maar 1500 watt/stuk stond en op de toppen ook maar 390 watt kwam hier toch een overtuigend geluid uit. De toppen deden me wat aan de dap x-12t denken. Redelijk direct geluid, goed volume maar niet schel. De bassen gaven ook goede druk en vervormden niet op het niveau dat ik ze heb kunnen horen en dat was al behoorlijk hard. Misschien dat er met wat ruimere versterkers iets meer uit te halen valt, maar ik vermoed niet dat het verschil echt groot zal zijn. Ik heb het nog niet in een zaal kunnen beluisteren maar ik hoop (en vermoed) dat door het bandpass ontwerp de bassen ook over een redelijke afstand stand zullen houden. Bandpass is toch een beetje een middenweg tussen bassreflex en hoorn dacht ik? Ik ben in ieder geval aangenaam verrast door het merk. Goed onderhouden en een nette 2dehands prijs. Daar kon ik niets voor laten bouwen en hooguit 4 actieve subs mee kopen. | |
www.bigsoundsystems.be | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 30-9-2014 11:47 |
Deze bandpass kasten (FCS 218BP) hebben niets met hoorn te maken maar alles met BR. In dit geval worden de woofers aan beide kanten door een BR poort belast. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
BSSStandaard Lid Uit: België Sinds: 30-10-2009 Laatste: 23-5-2023 Berichten: 625 | 30-9-2014 11:54 |
Dag Dré je bent precies bekend met deze speakers? Bedoel je er mee dat ze niet volledig bandpass zijn dan daar er nog een opening is? Wat zijn dan de gevolgen? Dat het zich toch gedraagt als een BR maar binnen beperkte frequentieband? Als iemand weet welke drivers er in zitten, ook altijd leuk om te weten. Heb er op een ander forum een fotootje van gezien en het leken toch stevige jongens. | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 30-9-2014 13:27 |
BSS schreef: Dag Dréje bent precies bekend met deze speakers? | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
BSSStandaard Lid Uit: België Sinds: 30-10-2009 Laatste: 23-5-2023 Berichten: 625 | 30-9-2014 14:18 |
Wat ik vooral gelezen heb over bandpass vs bassreflex is dat een bandpass kast meer geoptimaliseerd is voor hoger rendement in een minder breed frequentiespectrum. Wel zou de bass iets trager kunnen klinken maar daar heb ik niets van gemerkt. Het klonk gewoon als leuke basskasten dus ik weet niet of ik zelf veel verschil zal merken ivm bassreflex. Toch zeker niet als ze niet naast elkaar staan te spelen. Het lijkt me niet direct veel beter of slechter. Het waren nu toevallig bandpass kasten :) | |
RademakersVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 28-7-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1345 | 30-9-2014 18:38 |
Bandpass is toch een beetje een middenweg tussen bassreflex en hoorn dacht ik? Bandpass hoorns (BPH) zijn een middenweg tussen basreflex en hoorn. Een hoorn heeft een groot stralend oppervlak ten opzichte van de weergegeven golflengte/frequentie en is een acoustische transformator.Een "gewone" bandpass (6de orde in dit geval) heeft vaak een hoger rendement binnen een smallere bandbreedte als een basreflex. Het stralend oppervlak is in dit geval klein ten opzichte van de weergegeven frequenties en er is geen sprake van hoornwerking. Mvg Johan | |
1-2-3-4-hoedje-van... | |
SubsystemStandaard Lid Uit: België Sinds: 18-6-2004 Laatste: 24-9-2023 Berichten: 317 | 3-12-2014 21:17 |
BSS schreef: Het is dan toch de passieve set geworden die ik dit weekend ben gaan luisteren.4x 4acoustic FCS 218BP subs (dubbele 18") 4x 4acoustic FCS 1220 topkasten (12"/2") Ondanks dat op de subs maar 1500 watt/stuk stond en op de toppen ook maar 390 watt kwam hier toch een overtuigend geluid uit. De toppen deden me wat aan de dap x-12t denken. Redelijk direct geluid, goed volume maar niet schel. De bassen gaven ook goede druk en vervormden niet op het niveau dat ik ze heb kunnen horen en dat was al behoorlijk hard. Misschien dat er met wat ruimere versterkers iets meer uit te halen valt, maar ik vermoed niet dat het verschil echt groot zal zijn. Ik heb het nog niet in een zaal kunnen beluisteren maar ik hoop (en vermoed) dat door het bandpass ontwerp de bassen ook over een redelijke afstand stand zullen houden. Bandpass is toch een beetje een middenweg tussen bassreflex en hoorn dacht ik? Ik ben in ieder geval aangenaam verrast door het merk. Goed onderhouden en een nette 2dehands prijs. Daar kon ik niets voor laten bouwen en hooguit 4 actieve subs mee kopen. | |
BSSStandaard Lid Uit: België Sinds: 30-10-2009 Laatste: 23-5-2023 Berichten: 625 | 4-12-2014 09:08 |
Jawel kwa prestaties wel. Subs duwen goed door, toppen gaan ook zeer hard. Maar ik zoek uiteindelijk iets handelbaarders. Heb een voorkeur voor enkele 18" subs ipv dubbele. Ik had hem ook vrij snel gekocht om mijn klanten te kunnen blijven bedienen. En dat doet hij prima, maar op lange termijn liever iets handelbaarder daar ik vaak in mijn eentje werk. Ook de amps zijn zwaar. Staat wel op wieltjes dus da's niet zo een probleem, maar ik ben beperkt in laadcapaciteit en met bijna 100kg aan amps tikt dat ook door. Ook ben ik toch weer aan't twijfelen voor actief. Op locatie om een of andere reden gekraak in 2 topkasten. Vond niet aan wat het lag. Snel actieve topjes gezet want dat werkt gewoon -altijd- Thuis alles nog eens aangesloten. Probleem weg. Mss slechte kabel ofzo.. maar het insteken en gaan van actief vind ik ook erg leuk.. Maar goed, als de subs los weg geraken ga ik wel weer op zoek naar 8 enkele 18" subjes | |
www.bigsoundsystems.be |