Forum > Geluid

DAP-Mission

(50 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
Dj NathanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-12-2002
Laatste: 23-1-2013
Berichten: 271
10-4-2006 17:03

Philip_Janssen schreef:

@ideedeluxe: Fabrieksgarantie staat geheel los van de garantie die de koper krijgt van zijn/haar verkoper/dealer. Als consument heb je namelijk een overeenkomst met je dealer, waardoor de garantie op de dealer verhaalt moet worden. In het geval van gebreken mag de dealer je NOOIT naar de fabrikant doorverwijzen, zolang er nog garantie (vanuit de winkel) op je product zit.
Dit is dus een erg appart iets, want waarom wordt je altijd verwezen naar de maker van het product. Toen ik problemen had met mijn palm moest ik volgens de V&D naar het palm service center bellen. Toen ik vanmiddag mijn kapotte spv e200 telefoon terug wou brengen naar de kijkshop werd ik ook meteen verwezen naar orange. Vervolgens heeft me dit 15 min bellen gekost van een tarief vergelijkbaar met dat van huistelefoon naar mobiel.

Als het in de wet zo geregeld is waarom wordt hij dan altijd overtreden?
Pearl 2000 in da house!!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
10-4-2006 17:05

Dj Nathan schreef:

Als het in de wet zo geregeld is waarom wordt hij dan altijd overtreden?
Kan specifiek in de voorwaarden van de desbetreffende winkel zijn opgenomen, dat alleen fabrieksgarantie geldt. Dat mag volgens mij wel.
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
10-4-2006 17:23
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 10-4-2006 17:33

Ruben_ schreef:

De versterker is nog geen half jaar mijn eigendom, en ik heb het RECHT op die winkelgarantie.
Maar waar ik dus eigenlijk geen zin in heb, is dat ze em opsturen, en dat ik het vast minimaal 8weken kwijt ben ofzo :S
Wat staat er op de bon vermeld?
Is hij verkocht als demo?

En ja, sommige winkels geven wel garantie maar hebben geen eigen TD, dus dat zou lang kunnen duren.

JeroenVDV schreef:

Kan specifiek in de voorwaarden van de desbetreffende winkel zijn opgenomen, dat alleen fabrieksgarantie geldt.
Ik heb het idee dat hier meerdere dingen door elkaar gehaald worden. Winkel/Groothandel/Fabrieks (garantie)
In het verhaal van DJ Nathan wordt er niet verwezen naar de Fabriek, maar naar de groothandel. (Uit mijn hoofd gaat het o.a. bij HP ook rechtstreeks)

Kom je er niet uit, is er altijd nog het buro van rechtshulp.

Martin.
kvm entertainment
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
10-4-2006 17:32
@Dj Nathan: We hebben het over fabrieksgarantie. Even een voorbeeldje. Stel, je koopt een Honda Civic bij je lokale dealer (in mijn geval in Utrecht). Ik rij netjes 120 op de A2 en ineens breekt m'n uitlaat volledig af en mag ik zonder dat ding verder. Auto is nu 2 weken oud en heeft er 2500KM op zitten. Waar ga ik dan heen? Ik zou niet naar de fabrikant gaan (Honda, Japan). Dat is nogal een rot-eind rijden en per luchtpost zal het niet goedkoop gaan worden. Ik ga terug naar de dealer om hem te wijzen op het gebrek zodat hij dit, onder de garantie overeenkomsten die ik met de dealer heb, te laten repareren.
Om een of andere reden gaan mensen met hun auto wel altijd terug naar de dealer, maar met electronica wordt er nogal makkelijk over gedaan om de klant af te poeieren met "bel de wholesaler/fabrikant maar". Officiëel mag het niet, maar het gebeurt (mede door de onwetendheid van de klant) maar al te vaak.
Juridisch is het gewoon zo, dat degene waarmee je de verkoopovereenkomst aangaat, ook je directe aanspreekpunt voor support en garantie is. Iedere verkoper die hier onderuit probeert te komen, geef ik groot gelijk vanuit financieel perspectief. Maar naar de klant toe is het gewoon niet correct.
Even vanuit het perspectief van de klant: Als de dealer niet verantwoordelijk is voor de garantie, dan is het wel heel makkelijk voor hem. Een beetje dozen schuiven, mooie winst maken en de klant verder niet helpen. Als het zo simpel was, waarom kopen we dan nog bij New-line? Die Duitse dozenschuivers zijn een stuk goedkoper, maar als het kapot gaat ben je wel mooi de sigaar! En daarom blijf ik bij New-Line, dan weet ik tenmiste zeker dat de service en garantieafhandeling in orde is.

@JeroenVDV: Ik betwijfel of dat mag. Het Nederlands/Europees recht gaat namelijk altijd boven de voorwaarden van de verkoper.

@KVM: Ik verwacht dat Dré ook niet zijn eigen TD heeft, maar hij handelt wel gewoon garantieverzoeken van z'n klanten af. Dit in tegenstelling tot de dealer van Ruben_.
Het hangt overigens van het reparatiecentrum (en diens voorraden) af, hoelang de reparatie gaat duren.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
10-4-2006 17:32

Ruben_ schreef:

Hallo, bij toeval kwam ik dit topic tegen, met de DAP-Mission als subject.

Nu ben ik al een tijdje de eigenaar van een DAP Mission 900 (een maand of 4 ofzo)
De versterker wordt gebruikt voor feestjes, maar voornamelijk voor thuisgebruik icm Behringer vmx-200 en
2x American Audio APX-122.

Tot aan gisteravond, na een uurtje of 2 bij een vriend van me gezeten te hebben, kwam ik thuis en hoorde ik een heel luid gezoem van de bovenverdieping komen. Ik vond het al een beetje te veel herrie voor een pc, en het bleek dus ook de versterker te zijn die zijn ventilators op volle toeren had draaien. Ik heb hem dus direct uigeschakeld en afgekoppeld. Tijdens het afkoppelen bleek dat de versterker ZO HEET was, dat je hem moeilijk op zijn platte kanten kon vasthouden. Onderkant .. bovenkant .. gewoen gloeiendheet. Je kon er zowat een ei op bakken.

Nu is de vraag dus; weet iemand waar dit aan kan liggen?

De versterker zal vast geen (fabrieks)garantie hebben, aangezien de Mission toch al een flinke tijd niet meer gemaakt wordt, en hij dus ook een flinke tijd in die winkel gelegen heeft.
Een tijd (2 - 3 jaar) geleden heb ik wat Missions 800 en 900 in de winkel gehad ter reparatie (Maak geen reklame). Meestal waren het de temperatuur stabilisatie diodes (ruststroom) die van het koelblok losgekomen waren. Een beetje extra koelpasta en goed vastdrukken tegen het koelblok deed wonderen.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
10-4-2006 17:44

Ruben_ schreef:

De versterker is nog geen half jaar mijn eigendom, en ik heb het RECHT op die winkelgarantie.
Maar waar ik dus eigenlijk geen zin in heb, is dat ze em opsturen, en dat ik het vast minimaal 8weken kwijt ben ofzo :S
Highlite is m.i. erg snel met de service, dus langer dan een week hoef je niet te wachten. Garantie dien je bij de betreffende winkelier af te handelen. Datum aankoopbon is bindend voor ingaan garantie.

TCMC
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
10-4-2006 17:47
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 10-4-2006 17:56

Philip_Janssen schreef:

@KVM: Ik verwacht dat Dré ook niet zijn eigen TD heeft, maar hij handelt wel gewoon garantieverzoeken van z'n klanten af. Dit in tegenstelling tot de dealer van Ruben_.
Volgens mij is Dré de TD zelf.

Als ik er vanuit ga hoeveel garantie gevallen er in mijn verkoopjaren waren, kan ik zeggen dat X procent bestond uit "kleine" dingen die eenvoudig zelf te verhelpen waren.
Eerst opsturen naar groothandel lijkt mij dan geen optie.

Een auto / fabrieksgarantie mag je niet vergelijken met electronica. Voorbeeld, een auto aangeschaft in belgië heeft zelfs bij een nederlandse dealer fabrieksgarantie.
Ik weet zelf zeker dat het een demo-model is, aangezien ik toendertijds (2003/2004?) m'n bijbaantje in die zaak had, toen de versterker werd ingekocht.
Ik neem aan dat je hiermee ingekocht bij Highlite bedoeld?

Martin.
kvm entertainment
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
10-4-2006 17:55
Daarom heeft Pioneer tegenwoordig ook Europese garantie. Acer en Asus (computerfabrikanten) hanteren ook internationale garantie. Het vergelijk zit hem ook niet in de voorwaarden van de garantie, maar in het feit dat de klant al snel naar de fabrikant gaat, terwijl de dealer zijn aanspreekpunt is.

In het bedrijfsleven gebeurt het soms ook. Als je je gelijk van je eigen manager niet krijgt, ga je het 2 niveau's hoger halen. Het kan, maar het is niet zoals het hoort (en in het bedrijfsleven ook niet altijd even slim wink ;))

Is Dré gecertificeerd als reparateur voor alle merken die hij met zijn winkel representeerd? Als een dealer aan een HP laptop ging lopen rommelen, dan was de fabrieksgarantie in ieder geval vervallen. Voor de klant niet erg, maar mogelijk wel lastig voor de dealer in de toekomst.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
10-4-2006 18:13

Philip_Janssen schreef:

Daarom heeft Pioneer tegenwoordig ook Europese garantie.
Is dat 100% vergelijkbaar met het auto verhaal dan?

Dat zou namelijk inhouden dat het niet uit maakt waar je naar toe gaat, als het maar een dealer is.

Martin.
kvm entertainment
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
10-4-2006 18:40
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 11-4-2006 09:46

Philip_Janssen schreef:

@ideedeluxe: Fabrieksgarantie staat geheel los van de garantie die de koper krijgt van zijn/haar verkoper/dealer. Als consument heb je namelijk een overeenkomst met je dealer, waardoor de garantie op de dealer verhaalt moet worden. In het geval van gebreken mag de dealer je NOOIT naar de fabrikant doorverwijzen, zolang er nog garantie (vanuit de winkel) op je product zit.
Daarom ook de verwijzing om zijn bonnen nog eens op te zoeken om te zien wat voor garantie de verkopende instantie geeft. Het zou de dealer sieren om dit probleem op te lossen, samen met de klant. De klant naar een collega verkoper sturen is te gemakkelijk.

Ik vind het trouwens niet zo netjes om het bedrijf in kwestie zo duidelijk naar voren te brengen. Dit is in principe iets tussen klant en verkopende partij, de kans bestaat nu namelijk dat de dealer van de versterker in een negatief daglicht wordt gezet, op basis van giswerk van onze kant.

John
Edit Mod: Dré: Verwijzingen naar de winkel in kwestie (en namen) verwijderd.
I am a TimeDriver!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)