Forum > Geluid

Draaitafel stanton 80 - 100

(53 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
29-3-2003 19:05

dunic schreef:

Aangezien ik nog nooit echt goed op een pdx heb geragd zou ik bijna fuck pdx zeggen ( kwa anti-skip dan)
Wacht maar tot je eens een PDX gebruikt hebt... Dan wil je zonder twijfel niets anders meer. Deze heeft wel een HELE sterke motor! En het armsysteem zit goed in elkaar (om te scratchen toch).
Scratch-O-HolicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2003
Laatste: 3-1-2004
Berichten: 38
11-7-2003 15:13

Snake schreef:

dunic schreef:

Aangezien ik nog nooit echt goed op een pdx heb geragd zou ik bijna fuck pdx zeggen ( kwa anti-skip dan)
Wacht maar tot je eens een PDX gebruikt hebt... Dan wil je zonder twijfel niets anders meer. Deze heeft wel een HELE sterke motor! En het armsysteem zit goed in elkaar (om te scratchen toch).
Ik zou liever een SL willen omdat je daar ook mee kan mixen en de arm skipt toch niet. De torque van de SL is relaxt en veel meer hoeft niet. Hij draait constanter dan een pdx en hij klinkt mooier. Een technics met een shure werk ook goed, waarom denk je anders dat heel veel turntablisten SL's gebruiken?

Maar die tt200 lijkt mij ook zwaar relaxt, omdat hij ook een rechte arm heeft lijkt het me een klein broertje van de SL als het om allround werk gaat.

Als het alleen om scratchen gaat dan is de pdx wel vergelijkbaar met de technics en ietsje beter (pitch, torque, instelbare start/stop-tijd).
Zeik niet over het hiphop taaltje, je hoeft het niet te spreken hoor
GijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 31-8-2008
Berichten: 205
19-7-2003 20:34
Hallo mensen,
Ik ben net begonnen met een beetje draaien, voor mezelf, wat op feestjes, enz.
Ik heb een beginners mengpaneeltje gekocht, en heb al 2 simpele cd-spelers, en ben er al een tijdje over aan het denken een draaitafel aan te schaffen, omdat mij het mixen daarmee en het scratchen erg strak lijkt. Tot voorkort was ik eigenlijk zo goed als vastbesloten voor een Numark TT-200 te gaan sparen, maar de laatste tijd lees ik op internet steeds meer slechte (nou ja, minder goede) verhalen over deze tt. Daardoor begon ik te twijfelen tussen bijvoorbeeld de TT-200 en de Stanton STR8-80. What to do? Zoals ik al zei ben ik nog een beginner, dus ik denk dat ik dingen als "verticale speling", zoals in eerdere topics gemeld, misschien niet eens merk, maar ik weet het niet zeker. Kan iemand mij adviseren?
Alvast bedankt!

Gijs

ps. De STR8-80 heeft dus alleen een rechte arm, is dat ERG nadelig voor standaard mixen? Wat verandert er, het frequentiebereik ofzo?
*Doorstrepen wat niet van toepassing is.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
19-7-2003 20:47

GiJs schreef:

ps. De STR8-80 heeft dus alleen een rechte arm, is dat ERG nadelig voor standaard mixen? Wat verandert er, het frequentiebereik ofzo?
Een rechte arm gebruik je alleen als je wilt scratchen. Als je gewoon wilt mixen moet je een s-arm pakken. Het nadeel van een rechte arm t.o.v. een s-arm is dat de slijtage hoger is, en de geluidskwaliteit minder. Dus de str8-80 is een afrader als je gewoon wilt gaan mixen. Wil je toch een stanton, dan kan je over wegen om eem ST.. te nemen. Die hebben namelijk WEL een s-arm.
Door internet beperkt
GijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 31-8-2008
Berichten: 205
19-7-2003 21:02
Ja maar daar kun je weer niet mee scratchen, nou ja, het kan wel, maar is minder geschikt. Daarom twijfel ik juist tussen die STR8-80 en TT-200, want die STR8-80 lijkt mij als ik het zo zie betere kwaliteit, met meer functies enzo, maar de TT-200 heeft een rechte en een S-arm. sad :(
*Doorstrepen wat niet van toepassing is.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
19-7-2003 21:05

GiJs schreef:

Ja maar daar kun je weer niet mee scratchen, nou ja, het kan wel, maar is minder geschikt. Daarom twijfel ik juist tussen die STR8-80 en TT-200, want die STR8-80 lijkt mij als ik het zo zie betere kwaliteit, met meer functies enzo, maar de TT-200 heeft een rechte en een S-arm. sad :(
Op een s-arm kan je ook goed scratchen hoor! (had ik er bij moeten zeggen)
Door internet beperkt
GijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 31-8-2008
Berichten: 205
19-7-2003 22:14
Oke, bedankt, om te scratchen met een rechte arm moet je dus eigenlijk alleen een element erin zetten dat daarvoor geschikt is? Ik denk dat ik dan ga voor een Stanton ST... Maar dan heb ik nog een vraag; het voordeel van een rechte arm bij het scratchen, is dat alleen dat deze stabieler ligt ofzo? Vliegt een S-arm niet snel uit de groef bij het scratchen ofzo?
*Doorstrepen wat niet van toepassing is.
Don_PinguStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2003
Laatste: 7-3-2005
Berichten: 10
19-7-2003 22:53
Weet er zelf eigenlijk ook geen reet van maar zal toch ff proberen helpen happy :)

Het gaat niet om de vorm van de arm, maar om de lengte. Een normale arm heeft "overhang", dwz, hij komt voorbij het middelpunt van de platter (voorbij de spindle dus).
Dit heeft als logisch gevolg dat als de plaat draait, de arm naar binnen wordt getrokken door de draaiende plaat. Dit wordt dan weer gecorrigeerd door een anti-skating kracht in te stellen, zodat de arm bij een draaiende plaat mooi stil blijft zitten en geen noemenswaardige zijdelingse kracht meer ondervindt.

Als je nu bij bijvoorbeeld een backspin of scratchen de plaat naar de andere kant gaat draaien, wordt de naald naar buiten geduwd ipv naar binnen. Als je dan nog een anti-skate kracht hebt ingesteld, wordt deze hier bij opgeteld en zal de naald dus eigenlijk uit de groef gerukt worden. Daarom moet je bij scratchen de anti-skate op nul zetten. De zijdelingse kracht zal er dan wel nog altijd zijn, alleen even sterk in elke draairichting.

Een korte (bijv ASTS) arm heeft geen overhang, en ondervindt dus geen zijdelingse kracht door de draaiende plaat. Bijgevolg is het niet nodig die te compenseren door anti-skate. De naald zal dus normaal gezien beter in de groef blijven zitten.

Dat denk ik er tenminste van happy :)
blah
GijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 31-8-2008
Berichten: 205
19-7-2003 23:06
Thanq! Maar wat lijkt je nou het beste voor mij, als beginner, is het dan te doen; scratchen met een s-arm?
*Doorstrepen wat niet van toepassing is.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
19-7-2003 23:19

GiJs schreef:

Thanq! Maar wat lijkt je nou het beste voor mij, als beginner, is het dan te doen; scratchen met een s-arm?
Met een (verkorte) rechte arm kan je eigenlijk alleen maar goed scratchen.

Jij wilt mixen en scratchen? Dan neem je een S-arm.
Door internet beperkt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)