Forum > Licht

DMX kring werkt zonder problemen en OPEENS niet meer

(48 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
4-9-2009 13:04
Volgende keer dat ik iets opengooien, zal ik foto's maken happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
4-9-2009 17:20
Misschien dat mensen dmx verwarren met midi, ik denk er het mijne van.
De "onbevestigde verhalen" doen al veel langer de ronde dat er fixtures zouden bestaan die het dmx signaal actief zouden bufferen, conditioneren, of andere magie.

Persoonlijk zou ik het een zeer onverstandige ontwerpkeuze vinden om het dmx-signaal dóór actieve elektronica te routen. Als je fixture om wat voor reden dan ook spanningsloos wordt, is dat dan ook gelijk het laatste fixture op de bus.
Petty materialists!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
4-9-2009 19:03

-bart- schreef:

Als je fixture om wat voor reden dan ook spanningsloos wordt, is dat dan ook gelijk het laatste fixture op de bus.
Daar zat ik ook meteen aan te denken, dat is ook het tegenstrijdige in het verhaal.
Moeten we dan toch concluderen dat je dmx signaal gewoon 1 op 1 kan splitten zonder dat er problemen ontstaan?
Waarom gaan we dan nog DMX led balkjes maken voor oa ledparren, waarop er steeds een kabel in en out naar een par in de balk gestoken word.
Dan zou je toch gewoon alleen aan het begin van de balk een in en aan het eind een out maken, met daartussen alleen 1 draad met xlr naar een ledpar?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HansStandaard Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
Berichten: 315
4-9-2009 19:17
splitten kan niet passief, dmx is gebaseerd op een transmissie lijn die aan het einde afgesloten wordt, ga je splitten dan ondermijn je dit, waardoor signalen vernageld worden.

En ja als je 5 dmx apparaten hebt, aangesloten allemaal via 1 meter kabel, en deze 5 kabels samenvoegt op je dmx aansturing zal het best kunnen werken, maar betrouwbaar is het niet, blokgolven op een niet afgesloten lijn veroorzaken nu eenmaal reflecties waar je niet op zit te wachten.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
4-9-2009 20:02

hans schreef:

splitten kan niet passief,
Maar als een effect 1 op 1 van binnen is doorverbonden, dan ben je toch ook aan het splitten?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
4-9-2009 20:33
Wat Tom zegt moet volgensmij ook kunnen, als je hem aftapt elke keer om naar de led par te gaan (en aan die lijn 1 led par hangt), ben je hetzelfde bezig als met het splitten in de led par zelf!

*maakt even een tekeningetje, edit mn post zo weer!*

Edit: Tekeningetje!

Je split het precies even vaak, en aan elke split hangt feitelijk 1 par.. ..dus het verschil is er niet, of je het nou in de par doet, of net voor de par!
Nu ook op internet!
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
4-9-2009 20:41
Je split altijd op een bus. Het is fysiek onmogelijk om iets aan te sluiten op een bus zonder een minieme aftakking. De kwestie is om die aftakking zo kort mogelijk te houden. Dusja, in principe zou je best van de ingang met een kabeltje naar de print gaan, waarop de banen dan naar de rs485-receiver lopen, en dan verder lopen naar het kabeltje dat naar de uitgang gaat.
Vanaf er electronica tussen in- en uitgang hangt, is er geen sprake meer van een fysieke bus.
Dj_mvandisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-9-2008
Laatste: 23-6-2020
Berichten: 326
4-9-2009 20:46
Dat is dus het verschil!
De aftakking is bij het intern splitsen veel kleiner, dan dat je het zou splitsen in de balk zelf!

Bedankt voor je uitleg!

(ook al moet ik eerlijk zeggen, ik heb ook wel eens iets, bij gebrek aan splitter, hard-way gesplitst over 2 lijnen van ongeveer 10 fixtures, en 30 meter kabelshut up :X)
Nu ook op internet!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
5-9-2009 01:07
Volgens mij staat de maximale lengte van een aftakking van connector naar receiver binnen een fixture keurig vastgesteld in de USITT DMX512 standaard en bedraagt deze 30cm.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
5-9-2009 09:42

Tom schreef:

Moeten we dan toch concluderen dat je dmx signaal gewoon 1 op 1 kan splitten zonder dat er problemen ontstaan?
Uiteraard (en daar hebben we het al eens over gehad). Als de leiding van de split erg kort is in verhouding tot de hoogste frequentie op de bus kunnen we de kabel zien als "afwezig". Als daarna ook nog eens de belasting op de aftak erg hoogohmig is zal de bus niet eens zien dat er een device via een split aangesloten is.

En precies zo gebeurt het dan ook bij de meeste apparaten. Pinnen 1:1 doorverbinden met een korte aftakking naar de RS-485 receiver van de ontvanger.
Waarom gaan we dan nog DMX led balkjes maken voor oa ledparren, waarop er steeds een kabel in en out naar een par in de balk gestoken word.
Omdat het niet erg is dingen op een modulaire en nette manier te doen.
Dan zou je toch gewoon alleen aan het begin van de balk een in en aan het eind een out maken, met daartussen alleen 1 draad met xlr naar een ledpar?
Als je de kabels erg kort houdt dan zal dat ook prima werken. Maar waarom zou je. Op het totale bedrag is de besparing marginaal. Ook vlieg je voor je het weet door de regel "split van verwaarloosbare lengte in verhouding tot de golflengte" heen (en dan zijn de rapen gaar).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)