Forum > Licht

DMX bedrading T-Bar

(34 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
29-6-2009 22:54

Tom schreef:

Persoonlijk zou ik de DMX gewoon rechtstreeks van lampje naar lampje doorlinken met mooie korte kabeltjes.
Onhandig, het is dan namelijk niet flexibel. Zoals Ruud het heeft wel, en uiteindelijk is het de netste " cheap ass" methode.
Richt maar eens 3 ledspots naar voren, en 1 schuin naar achteren. Dan merk je dat je korte kabeltje wel erg kort is.
Ook met de 230 snoertjes moet je daar rekening mee houden.
Ik kan alleen niet goed zien of je de xlr pluggen er in kan laten zitten, ga daar eigenlijk wel vanuit.

Martin.
kvm entertainment
Ruud_schepersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2003
Laatste: 15-8-2013
Berichten: 297
30-6-2009 00:35
Omdat de connectoren nog niet binnen zijn heb ik het nu even opgelost met 0,5 meter kabeltjes.
Maar het heeft inderdaad te maken zoals Martin al aangeeft dat ik dan volledig de flexibiliteit kwijt ben (tenminste ook kwa snelheid met opbouwen, want kan natuurlijk altijd een langere kabel ertussen zetten, maar dat kost weer tijd). En die paar meter extra aan DMX kabel kost de hele wereld nou ook weer niet.
Inkorten van de stroomkabels zit ik al aan te denken, moet de parren zowieso nog open hebben om de extra beugel ervanaf te halen, dus wie weet dat ik ze dan direct even meepak.
Dat het iets kosten mag? Valt uiteindelijk allemaal nog wel mee. Ik ga niet zitten kijken op een dubbeltje meer of minder als het daardoor een stuk mooier/flexibeler wordt. Zal zo eens even kijken wat het ongeveer gekost heeft (ben bang dat ik er dan alsnog wel van sta te kijken maarja, je hebt me nu eigenlijk ook wel nieuwsgierig gemaakt laugh :D)
Even een optelsommetje:
- 2x Alu balk (incl. einddoppen) €47,- (ja, weet dat ik deze een beetje te duur heb gekocht maarja was ze snel nodig)
- 10x inbouw shucko €25,-
- 8x wurgwartel €5,-
- 2x spigot €12,-
- 4x G-Haak €10,-
- 16x XLR connector €4,- (weet dat het de goedkope soort is, maar als het goed is gaan ze er 1x aan en daarna niet meer af.)
- 4x Neutrik chassis XLR €10,- (Hier wel neutrik gekozen ivm aansluiting die elke show gebruikt gaat worden)
- 4x Neutrik chassis Powercon €10,-
- Metertje of 15 aan DMX bekabeling €7,50 (is wel een gokje kwa lengte, maar zal redelijk overeen komen)
- Wat bouten, moeren, zelftappers €10,-

Totaal zal het me exclusief de ledparren een eurotje of €140,- gekost hebben voor de 2 barren samen. Waar een kanttekening moet worden gezet bij de wat te duur betaalde alu kokers.
Nu ook via de .eu te bereiken.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
30-6-2009 02:40
Nette balkjes! Zorg alleen wel dat je haakse XLR'en bestelt, rechte gaan namelijk niet passen. (Tenzij je de ophangbeugels en daarmee ook het balkje zelf iets schuin zet, maar dat vind ik zelf niet handig werken)

Ik heb inmiddels ook het materiaal voor een dergelijk projectje verzameld, nu alleen nog de tijd. shut up :X Het wordt als het goed is de komende tijd wat rustiger (of beter gezegd, dan kan ik het me permitteren het er gewoon tussen te trappen). In mijn geval gaat het om 12 ADJ ledparren (meen dat Ruud de chrome variant heeft, vandaar ook de opmerking over de XLR'en), 3 sliding led barretjes van Showtec die net zo duur zijn als T4's ( shocked 8O ), en Tasker 230/2*dmx multi. De voedingskabels en wartels gaan uit de ledparren, en de multikabel met grotere wartel komt ervoor in de plaats. Uiteraard wel de balkjes zelf inkorten aangezien 1,50 aan de lange kant is, en per balkje 2 korte stukjes multi met een stukje alu pijp om flowers erop te kunnen zetten. En ohja, ook gelijk maar multikabels om met 1 kabel ingeval van losse statieven het spul te voeden. Wordt een leuk klusje, vandaar dat het ook niet met een avondje klaar is. (En als ik dan toch bezig ben gelijk kistjes van kunststof panelen maken, kistenbouwers... ashamed :$ )
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
30-6-2009 03:32

Martijn schreef:

3 sliding led barretjes van Showtec die net zo duur zijn als T4's ( ),
Kwa productiekosten zal er niet heel veel verschil tussen zijn. Uit jouwverhaal maak ik op dat het grootste verschil in de dimmer module zit. En als je deze in grote aantallen laat produceren zal die niet heel duur zijn.
Lost in Music
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
30-6-2009 12:50
De dimmermodules zijn inderdaad vervangen door XLR chassisdelen. (Wel Neutrik overigens). Maar als je de dimmers uit zo'n balkje haalt blijft er verder ook weinig kostbaars over. De aluminium koker kan ook groot worden ingekocht en zal dus ook eurowerk zijn, en de assemblage (dat door goedkope Chinezen gedaan wordt) is ook geen mega kostenpost.

Daarnaast kijk ik liever naar het uiteindelijke product, en niet naar wat het eerst was en wat ze ervan gemaakt hebben. (Ik denk ook liever niet in termen als: dimmer eruit, chassisdelen erin. Dimmer en chassisdelen zijn ongeveer even duur dus de prijs kan gelijk blijven) Voor een zwart stuk aluminium profiel met 4 schuko's, 2 powercons en 10 XLR chassisdelen is 165 euro best wel veel. Realiteit is wel dat ik het zelf niet voor minder bij elkaar kan krijgen. Ik wilde namelijk persé zwart glijprofiel, en dat is niet op iedere hoek van de straat (in een voor deze toepassing praktisch model en formaat) te krijgen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)