Forum > Licht

Showtec PSA-321 Aardlek

(35 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
25-5-2011 17:03
Ik moet nu eerlijk zijn, ik heb zelf ook de PSA-321 en de PS-3202. Beide draaien nu toch al bijna 3 jaar volledig foutloos. Het kan dus zijn dat er ergens een productiefoutje tussen bij jou, maar de kans dat het ergens in je setup zit is toch ook vrij reëel
RodiBakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 136
25-5-2011 21:45
Ik controleer als elektricien bij keuringen met enige regelmaat aardleks met een speciale tester, deze laat de lekstroom oplopen en geeft het afschakelmoment door aan de meter, meestal is dit meer richting de 20mA dan richting de 30mA, daarboven ben ik (gelukkig) nog niet tegengekomen bij nieuwe aardleks.

Met enige regelmaat moet ik naar klanten met een aardlekstoring en kan ik dan bij de klant aangekomen de aardlek zo weer inschakelen, vaak is het een optelstom van lekstroompjes. Dit is super vervelend, soms komt het terug bij regen, soms na een tijdje, een verwarmingselement/thermostaat die na een tijdje inschakeld.

Probeer zo veel mogelijk uit te sluiten, dus schakel de afgaande automaten uit van je verdeler, maar laat de aardlek aan. Later met de aardlek uit en alleen de voeding erop. Door stukjes voor stukje te testen kun je de oorzaak achterhalen.

Als je echt je verdeler goed wilt laten testen kun je deze het beste langs brengen bij een elektricien, die kan deze voor je doormeten met testspanningen etc en je aardlek testen.
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
10-8-2017 21:29
Even inhaken op een PSA-321 topic.
Ik heb van dit toestel eens het deksel af genomen, en kwam toch wel tot een schokkende ontdekking.

De printjes voor V en A meting worden gevoed door een trafo per fase, 230 > 9VAC.
De primaire van deze trafo is echter keihard afgetakt op de aardlek, dus zonder enige zekering ertussen met bedrading van +/- 0.75mm².
Als deze bedrading of het trafo'tje een fout maken, dan moet de 32A automaat van de voedingskabel dit afschakelen...

Is dit iets wat men bij highlite over het hoofd heeft gezien of mis ik hier iets in het verhaal?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
11-8-2017 09:58
Kleine trafo's (<3VA) hoeven niet afgezekerd te worden omdat ze bij een fout simpelweg doorbranden (met als resultaat een open verbinding). Zekeringen zijn er niet om apparaten heel te houden (vaak gemaakte denkfout) maar om catastrofes zoals brand te voorkomen (en dit soort trafo's kunnen niet genoeg hitte afgeven om dat voor elkaar te krijgen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
11-8-2017 17:02
Klinkt logisch ivm de trafo's, toch stel ik me vragen bij de gebruikte bedrading. In mijn tak van sport (industriele automatisering) maken wij ook veel ongezekerde aftakkingen van barenstellen, maar dit wordt altijd uitgevoerd in zogenaamde kortsluitvaste bedrading.
De bedrading van 0.75mm² naar die trafo's in de PSA321 zal bij een interne kortsluiting of aardfout toch voor heel wat smeulwerk zorgen vooraleer de 32A beveiliging eruit gaat.

Kans is natuurlijk klein dat er met die 30cm bedrading iets gebeurt, maar toch door verduren van de isolatie en herhaaldelijk transport lijkt het me toch niet uit te sluiten.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
15-8-2017 09:44

Subsystem schreef:

De bedrading van 0.75mm² naar die trafo's in de PSA321 zal bij een interne kortsluiting of aardfout toch voor heel wat smeulwerk zorgen vooraleer de 32A beveiliging eruit gaat.
Gezien de lengte van de kabel zal de zekering er direct uit vliegen (dus geen kans op opwarming vanwege de zeer korte tijdsduur). 0.75 kwadraat kan probleemloos een paar duizend ampère kortsluiten.

Bij externe bekabeling gelden strengere eisen omdat de omstandigheden daar minder bekend zijn dan IN een apparaat. Het stukje draad van 30cm zal immers nooit langer of korter zijn en ook nooit een onbekende last zien. Daarnaast moet er al een stevige catastrofe zijn als de isolatie van de kabel de geest geeft.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)