Forum > Geluid

Stage Accompany Blue Box.

(310 reacties. Pagina 4 van 32)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
12-4-2008 11:11

Webbie schreef:

Heb vorig jaar zelf bij mijn andere SA's de surrounds vervangen, en dat is ook een heel secure werkje.
Surrounds vervangen is een "peulenschilletje" in vergelijking met een totale recone.
Uiteraard wel afhankelijk van hoe jij de recone ontvangt. (geen idee hoe SA dat doet)

Bij bijvoorbeeld EV krijg je alle onderdelen los (spoel/spider etc).
Ook zijn er merken waar het geheel al volledig gelijmt is.

Een probleem zou kunnen zijn: hoe hoog of hoe laag moet je de spoel aan de spider lijmen?
Op zich is dit wel een leuk filmpje. (en dan met name het laatste gedeelte)

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
12-4-2008 12:56
Hallo Martin,

Inderdaad als alles uit losse onderdelen bestaat word het een stuk moeilijker om dit tot een goed einde te brengen.

Gelukkig levert SA alles al in elkaar aan, en behoeft alleen maar meer de stofkap er op verlijmd te worden.
Handleiding heb ik al doorgenomen, moet met een beetje beleid gewoon goed gaan.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
12-4-2008 22:54
Als alles kant en klaar is moet het toegevoegde tooltje (centreerstukje) prima te doen zijn.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
1-5-2008 11:18
Hallo,

Daar het foam van de frontjes van mijn Blue Boxen compleet verteerd is, ben ik op zoek naar blauw foam.
Laatst heb ik hier iemand op het forum een soortgelijke vraag zien stellen, maar kan helaas het topic niet meer vinden.

Ik ben dus op zoek naar blauw foam, mocht die bestaan.
En naar foto's van de Blue Box met het foamen frontje er op.

Twintig jaar terug was er alleen maar zwart speakerfoam, daar SA de frontjes toch blauw wou hebben, loste ze dit op om gewoon het foam blauw te spuiten (lijkt me ook niet bevordelijk voor de weergave omdat op die manier de poriën van het foam dicht gaan zitten).
Waar ze overigens vrij snel op terug kwamen, omdat het gebruikte foam (i.c.m. het spuiten er van) toch een vrij korte levensduur had.
Mede daarom zijn er op de dag van vandaag geen frontjes (van het eerste type) te vinden meer die nog intact zijn.

Gelukkig heb ik nog wel de originele tri-plex plaatjes waar de foam op geplakt was.
Jammer genoeg kan ik tot nu toe geen één foto vinden van de frontjes op Internet, zelfs SA heeft helemaal niets meer hier van.

Afbeeldingen die ik dan wel heb, zijn onderstaande:

- Blue Box tekening (middelste afbeelding)
- Blue Box front (foamen kant)
- Blue Box front (box kant)

Voordat er foam op de tri-plex plaatjes komt, wil ik er wel een metalen grille tussen het tri-plex en foam doen.
Bijvoorbeeld zoiets als dit.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
1-5-2008 15:23
Zat er orgineel wel foam op? Blauw doek kan ik mij namelijk wel voorstellen.
Front : Expanded metal grille + acoustic transparent cloth
(bron)

Ik heb het vermoeden dat het front er zo uitzag. Het model komt ook overeen met jouw afbeelding.
Op zich lijkt mij het ook niet vreemd, triplex frontje is niet erg dik.
Misschien iemand die dit bevestigen kan?

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
1-5-2008 16:27
Hallo Martin,

KVM schreef:

Zat er orgineel wel foam op? Blauw doek kan ik mij namelijk wel voorstellen.
Front : Expanded metal grille + acoustic transparent cloth
De pdf die jij linkte, is de pdf van de Blue Box II (25), met de vier ronde basspoorten.
Die had inderdaad een strekmetalen front met doek er achter.

De eerste Blue Box (4525), met de twee rechthoekige basspoorten, had echter het tri-plex plaatje + het blauw gespoten foam.
Het strekmetalen frontje van de Blue Box II was wel als upgrade/vervanging te verkrijgen (en nog steeds leverbaar voor 175,- euro per stuk) voor het eerste type (4525).

- Blue Box (4525)
- Blue Box II (25)

Hieronder nog even de opsomming van de verschillen tussen de beide typen:

Blue Box (4525)

- 2 rechthoekige basspoorten
- Mid/High driver: de oorspronkelijke RCD , en eigenlijke te zwakke (30Watt AES, 500Watt Piek) driver, was de SA 8520*, naderhand kon je als upgrade de SA 8520 laten vervangen door een zwaardere driver, namelijk door de SA 8525, SA 8526 en SA 8535 (allen zijn: 60Watt AES, 1000Watt Piek).
- Low driver: SA 1503
- tri-plex front + blauw gespoten zwart foam
- voor het LED-indicatie paneeltje was een uitsparing gemaakt in het frontje

Blue Box II (25)

- 4 ronde basspoorten
- Mid/High driver: de RCD (neodyium) driver was de SA 8535
- Low driver: SA 1513 (had een iets langere slag dan de SA 1503)
- strekmetalen front met doek er achter gespannen
- LED-indicatie paneeltje zat op het frontje
- kast was aanzienlijk kleiner en ligter dan zijn voorganger

Binnen een paar dagen komt de complete Blue Box info on-line te staan op mijn site.
Nu staat er al wel wat, maar dat staat niet tot in vergelijking met wat er straks op komt aan info over de Blue Box.

(eigenlijk is er ook nog een 3de type Blue Box geweest, maar dat kunnen jullie binnenkort op mijn site lezen happy :))

Greetz Webbie...

* sinds vrij kort ben ik erachter gekomen (zelfs voor SA was het nieuw) dat het prototype van de SA 8520 ook in de produktie van o.a. de Blue Boxen is gebruikt.
Behoorlijk uniek exemplaar die het dichtst bij de Philps RSQ8P staat.
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
1-5-2008 20:14

Webbie schreef:

sinds vrij kort ben ik erachter gekomen (zelfs voor SA was het nieuw) dat het prototype van de SA 8520 ook in de produktie van o.a. de Blue Boxen is gebruikt.
Het lijkt mij sterk dat SA niet wist wat men deed......
Noodgedwongen gebeuren er wel vaker dingen in een bedrijf...

Een belangrijk stukje heb je niet gequote:
triplex frontje is niet erg dik.
15" speaker ligt redelijk "op" de kast. Geen idee hoever de speaker naar buiten komt, maar raakt hij niet het foam?

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
1-5-2008 22:14
Hallo Martin,

KVM schreef:

Webbie schreef:

sinds vrij kort ben ik erachter gekomen (zelfs voor SA was het nieuw) dat het prototype van de SA 8520 ook in de produktie van o.a. de Blue Boxen is gebruikt.
Het lijkt mij sterk dat SA niet wist wat men deed......
Noodgedwongen gebeuren er wel vaker dingen in een bedrijf...
In in ieder geval voor de R&D engineer was het toch een verrassing.
[quote R&D enigineer SA schreef:

Bedankt voor de foto. Als ik het zo zie is het serienummer 68. Ik wist niet dat er toch nog zo veel in deze uitvoering zijn gemaakt maar ja ik word ook een dagje ouder. Bovendien gebeurde er in die tijd heel erg veel in het bedrijf en was ik het op dat moment ook niet echt eens met de omschakeling van compressie drivers naar de op dat moment veel te zwakke ribbon driver. Gelukkig hebben we veel zwakke punten overwonnen en is mijn visie op de meeste punten 180 graden gedraaid. Onder andere mijn referentie lag in die tijd bij JBL compressiedrivers waar ik al jaren mee werkte en moest dus erg wennen aan het schone ribbon geluid.
Een belangrijk stukje heb je niet gequote:
Dat stukje tekst heb ik helemaal niet gezien, je hebt waarschijnlijk, toen ik de ellenlange post aan het typen was, wat toegevoegd.
triplex frontje is niet erg dik.
15" speaker ligt redelijk "op" de kast. Geen idee hoever de speaker naar buiten komt, maar raakt hij niet het foam?
Het frontje (net nog even nagemeten, is 6mm dik) zit met klitteband ("haakjes" stukjes en "oogjes" stukjes) vast aan de kast zelf, en zal ongeveer een 4mm speling hebben.
Het grote ronde gat is overigens de maat van de buitenafmetingen van de woofer.
Dus heeft de woofer een 10mm om naar buiten gekomen.
Als de woofer normaal bespeelt word dan blijft hij nog een paar millimeter 4 er vandaan (Xmax = 6mm).
Xdamage ligt overigens bij de 16mm, en ja dan komt hij er wel er tegen aan.
Maar of je dan gezond bezig bent is natuurlijk een tweede.

Inmiddels heb ik iemand gevonden die nog de eerste originele frontjes heeft, met daarop nog het foam aanwezig (in ieder geval wat er dan nog van over is).

De foto's post ik hier als ik ze heb.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
1-5-2008 23:45

Webbie schreef:

Dat stukje tekst heb ik helemaal niet gezien, je hebt waarschijnlijk, toen ik de ellenlange post aan het typen was, wat toegevoegd.
Had het inderdaad later toegevoegd.
Dus heeft de woofer een 10mm om naar buiten gekomen.
Als de woofer volledig gelijk ligt aan de voorplaat van de kast....
Op de foto zie ik echter dat de woofer iets uitsteekt. In dat geval kan je de 4mm klittenband er weer af trekken, en blijft er slechts 6mm over.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-5-2008 00:50
Hallo Martin,

KVM schreef:

Dus heeft de woofer een 10mm om naar buiten gekomen.
Als de woofer volledig gelijk ligt aan de voorplaat van de kast....
Op de foto zie ik echter dat de woofer iets uitsteekt. In dat geval kan je de 4mm klittenband er weer af trekken, en blijft er slechts 6mm over.
De woofer ligt gelijk aan de voorkant baffle, alleen steekt de surround er volgens mij ook een beetje bovenuit.
Kan dat op dit moment niet exact meten daar ik de recones nog niet heb.
Maar de speling zal zeker marginaal te zijn óf er moet in het schuim ook een verdieping zitten (wat ik eigenlijk niet verwacht).

Het blijft voorals nog even giswerk.
De wacht is op de foto's en de recones.

Weet jij of iemand anders of er tegenwoordig wel foam is in andere kleuren dan alleen zwart?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)