Forum > Geluid

Te veel "laag" uit subwoofer

(34 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
21-1-2008 16:30
Ik heb me nog een ingeving gekregen.

De amps staan nu in "stereo Bi-amping".
Eentje voor LAAG en eentje voor HOOG.
Vanaf de amp voor het LAAG, gaan de hoge tonen via HIGH OUT naar de input van Channel A en B van de amp voor het HOOG.
Op de amp voor het LAAG staan zowel de LOW-CUT als de X-OVER ingeschakeld. En daar zit misschien wel het probleem.

Stel dat de Eliminator sub een scheidingsfliter heeft (dat weet ik dus niet!) dan word de input dus 2 keer gefilterd!!
Een keer door de amp en daarna NOG een keer door het interne scheidingsfilter van de subwoofer.

Volgens mijn theorie(ahum...), als er een scheidingsfilter in de subkast zit zouden zowel de LOW-CUT als de X-OVER van de amps UITGESCHAKELD moeten zijn, toch?

Ik durf het eigenlijk niet zo goed te proberen........
Thats fun.....
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
21-1-2008 17:29
Het is altijd beter om het actieve filter van de versterker te gebruiken, het passieve filter in je sub is bedoeld om met één versterker de boel aan te sturen. Low Cut is extra beveiliging.
Maar ik denk dat je in je bekabeling moet zoeken.
Als er een intern filter in zit en je stuurt via een vier aderige kabel signaal naar je sub moet je wel heel goed de routing weten.
Doe eens een test met aparte kabels van amp naar sub en amp naar top.
De instellingen op je versterker zijn goed.

Hoe zijn je kabels aangesloten?
1+/1- op de top, 2+/2- op sub versterker?
Heb je de baskasten hierop aangepast?
Standaard zal er in de baskast de bekabeling van 1+/1- naar de speaker zitten via een hicut en ook een lowcut naar de top uitgang.
Als je toch je speakers aanpast moet je gelijk de passieve crossover omzeilen.
Dus je speakon van je 2 polen van de basversterker rechtstreeks naar de speakers, van de 2 polen van de hoogversterker rechtstreeks naar top uit. Filter geheel losmaken.
Succes
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
21-1-2008 21:46

Frank76 schreef:

Het is altijd beter om het actieve filter van de versterker te gebruiken, het passieve filter in je sub is bedoeld om met één versterker de boel aan te sturen. Low Cut is extra beveiliging.
Maar ik denk dat je in je bekabeling moet zoeken.
Als er een intern filter in zit en je stuurt via een vier aderige kabel signaal naar je sub moet je wel heel goed de routing weten.
Doe eens een test met aparte kabels van amp naar sub en amp naar top.
De instellingen op je versterker zijn goed.

Hoe zijn je kabels aangesloten?
1+/1- op de top, 2+/2- op sub versterker?
Heb je de baskasten hierop aangepast?
Standaard zal er in de baskast de bekabeling van 1+/1- naar de speaker zitten via een hicut en ook een lowcut naar de top uitgang.
Als je toch je speakers aanpast moet je gelijk de passieve crossover omzeilen.
Dus je speakon van je 2 polen van de basversterker rechtstreeks naar de speakers, van de 2 polen van de hoogversterker rechtstreeks naar top uit. Filter geheel losmaken.
Succes
Ik denk dat ik alles goed heb aangesloten. Ik zal alles natuurlijk nog eens keer goed nalopen.
Maar, het uitschakelen van één interne cross van de amp is een optie die ik ook even ga uitproberen.

En, als ik niet 4-aderig naar laag ga, maar vanuit de versterker voor laag twee aderig naar laag en rechtstreeks vanuit de amp voor hoog twee aderig naar de hoog, dan omzeil ik het scheidingsfilter wat in de sub zit, en kan ik het scheidingsfilter van de amp gebruiken, toch?

Dat lijken mij twee opties, die het meest gemakkelijk te proberen zijn, zonder als te veel te moeten veranderen op dit moment. Niet dat dat zoveel moeite is, maar daarmee kan ik ook zaken uitsluiten.

Ik ga vandaag testen en zal mijn bevindingen posten.
Thats fun.....
2party4Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2005
Laatste: 30-3-2010
Berichten: 178
22-1-2008 09:16
Wat heb ik nu gedaan:

De X-over van de amp uitgeschakeld en de filter van de speakers gebruik; klinkt nergens naar! mis hoge tonen.

Toen, van de versterker voor het laag, de hoge tonen afgekoppeld en deze rechtstreeks naar de toppen laten lopen ipv via de subwoofer naar de toppen. Wel weer de X-over en de Low-cu van het laag ingeschakeld. De high-outs's van de amp van laag gaan naar de inputs van amp voor hoog.
Gevolg; klinkt volgens mij zoals het moet zijn. De eq van de lage tonen kan gewoon "in het midden" blijven en de afstelling is veel minder gevoelig.

Er zit nu dan wel weer een lichte brom in, die voorheen niet had.
Thats fun.....
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
22-1-2008 09:46

2party4 schreef:

Wat heb ik nu gedaan:

De X-over van de amp uitgeschakeld en de filter van de speakers gebruik; klinkt nergens naar! mis hoge tonen.

Toen, van de versterker voor het laag, de hoge tonen afgekoppeld en deze rechtstreeks naar de toppen laten lopen ipv via de subwoofer naar de toppen. Wel weer de X-over en de Low-cu van het laag ingeschakeld. De high-outs's van de amp van laag gaan naar de inputs van amp voor hoog.
Gevolg; klinkt volgens mij zoals het moet zijn. De eq van de lage tonen kan gewoon "in het midden" blijven en de afstelling is veel minder gevoelig.

Er zit nu dan wel weer een lichte brom in, die voorheen niet had.
Dit is dus het dubbel bekabelde systeem.
Brom kan komen uit je bekabeling tussen versterker en mixer of versterker en versterker.
Over brom kan je meer dan genoeg informatie vinden op het forum.
Kan liggen aan je mixer, pc of tuner die in de keten hangt. Alles gebalanceerd aansturen is het beste.

Als dit werkt moet je zorgen dat de bekabeling van je 4 aderige kabel goed is en je doorlus ook goed is, zoals ik eerder omschreef.
Heb je een schema oid nodig, dan mail je maar, zal ik iets op papier kliederen en scannen.

Succes
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)