Forum > Licht

Alleen voor elektronica experts, graag raad bij lichtsturing

(41 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 25-11-2024
20-6-2003 23:51
Zo, klaar.
Bewonder hier mijn knutsel (BoB laugh :D) werkje maar eens.
www.ovmsales.nl/imagine/lichtsturing/
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
21-6-2003 01:11
neuh we zijn niet aso, 3x jb 400 wink ;) en daar tussen dan hobbybob project ghehehe, maar ziet er wel netjes uit, waarvoor wordt het gebruikt?
DJ SietseStandaard Lid
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
21-6-2003 01:32

speakerfreak schreef:

neuh we zijn niet aso, 3x jb 400 wink ;) en daar tussen dan hobbybob project ghehehe, maar ziet er wel netjes uit, waarvoor wordt het gebruikt?
Lichtshow? wink ;)
Door internet beperkt
21-6-2003 01:54
ja duh laugh :D laugh :D wink ;) razz :p razz :p

maar het zijn er nog wel wat... aardig wat lampies dan, bedoelde dus ook eerder welke lampen, alleen effecten, of heb je nog een berg andere zooi
-bart-VIP Lid
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
21-6-2003 07:43
Mooimojmoj. Maar ik ben niet zo bijster enthousiast over banaanstekers. Zeker niet in dit type toepassing. (Je gaat me toch niet vertellen dat de voeding dmv male banaan stekers je paneel IN gaat?) Het kan wel allemaal afgeschermd zijn tegen derden. Maar wat voorkomt grootscheepse ellende als er straks een uit trilt. Misschien is een foto van het inwendige geen slecht idee om te laten zien wat je oa gedaan hebt om het zaakje te aarden. En dat je de juiste isolatie-afstanden hebt genomen.

Straks staan ze in rijen op de stoep om om schema's te vragen, en wat het allemaal heeft gekost.
Petty materialists!
HansStandaard Lid (†)
Sinds: 30-4-2002
Laatste: 13-11-2014
21-6-2003 17:23

-bart- schreef:

Mooimojmoj. Maar ik ben niet zo bijster enthousiast over banaanstekers. Zeker niet in dit type toepassing. (Je gaat me toch niet vertellen dat de voeding dmv male banaan stekers je paneel IN gaat?)
er staat toch bij dat dat de aansluiting is naar z'n multikabel, dus zijn het uitgangen lijkt mij. Dit houdt niet in dat het dan ongevaarlijk is als er een uit valt dat is afhankelijk of de triac schakeling tussen de nul of de fase zit, zeker als je gewoon op een 16A groep aangesloten zit weet je dit niet (tenzij je dit van tevoren controleert). Als de Triac schakeling in de nul leiding zit en de banaansteker valt eruit, zal deze zeker gaan liggen vonken naar aarde, want dan staat dus de fase (welliswaar door je lamp heen) op de banaansteker.

Ik ben het dus met je eens dat die banaanstekers nou niet echt DE profi oplossing zijn en mijns inziens vragen om problemen. je had beter een (of meerdere) hartingconnectoren kunnen nemen denk ik. Mede omdat Tom altijd erg op de veiligheid is hier op het forum, vindt ik dit nou niet het voorbeeld van hoe het moet.
21-6-2003 17:38
was het niet gewoon wat makkelijker om, schakelaars te gebruiken, die genoeg ampere kennen hebben, inplaats van aansturing naar elektronica...?
TomVIP Lid
21-6-2003 17:41
Het panneel word gebruikt om onze lichteffecten te schakelen.

De kast zit in een afgesloten ruimte in een case en kan bereikt worden via een luik.
Een kroonsteenaansluiting, welke ook vaak gebruikt word om lichtefecten aan te sluiten is net zo "gevaarlijk".
De stekkers zitten horizontaal, en kunnen er dus niet uitvallen tijdens transport.
Ook hebben we de goede gewoonte om alle niet gelockte stekkers na te lopen voordat we er stroom op zetten.
Dat doen jullie toch ook? wink ;)

Een multiharting zou ook kunnen, zei het dat ik nogal veranderlijk ben van aard. In de toekomst als we niet meer veranderen, zal die er wel op komen. Zal Dré binnenkort eens aan zijn jasje trekken happy :)
Wisten jullie dat Harting nog steeds niet Kema gekeurd is?

En idd, de banaantjes worden alleen gebruikt op de uitgangen. De ingang stroom is een vaste draad met stekker, die eerst naar een voetplaat van een relais gaat met schroefverbinding.
De afstand tussen elk stekkertje is 2 centimeter.
De plugjes zijn zwevend to van het chassis.

De aarding is met een 2,5mm draad aan het chassis, en er is ook een dubbele aarde uit voor de multikabel. Want de effecten zijn via de multikabel uiteraard geaard.

En idd, we kontroleren altijd aan welke kant de nul zit in de stekkers. wel zo veilig, en ook goed voor de verdeling over de hoofdstoppen. Meestal hebben we krachtsrtoom, dus dan zit de nul altijd op de zelfde plaats. (We meten het voor de zekerheid altijd wel even na!)

Schema (voor één kanaal) is beschikbaar, en heeft een maand als link hier gestaan. Inbouw wijze moet iedereen zelf maar uitzoeken, want iedereen heeft daar zijn eigen mening over.
Kosten van het hele projectje zoals het nu geworden is: ongeveer € 200,-
Maar dan heb je dus wel een 16 kanaals lichteffect latch/flash schakeling, die geheel gescheiden is en met zwakstroom bediend word, door de nul schakeld, ontstoord is per kanaal.
En lekker compact. Moet hem nog wel even op full force aan de tand voelen.
TomVIP Lid
21-6-2003 17:58

speakerfreak schreef:

was het niet gewoon wat makkelijker om, schakelaars te gebruiken, die genoeg ampere kennen hebben
Kunnen hebben Sjaakie laugh :D

Nee, want die kunnen storen. Die hebben we ook altijd gebruikt.
En die waren dan ook nog ontstoord.
Ten tweede probeer jij maar eens een mooi kompakt flash knopje te vinden waar je er 18 van op een rij in een 19 inch rekje kan krijgen welke veilig 5 ampère mogen/kunnen drukken sad :(
De meeste zijn amper 2 ampère.

Ten derde is het gewoon veiliger om via zwakstroom de boel te bedienen.

Ten vierde is het ook de lol om iets te bouwen wat er niet is.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 24-11-2024
21-6-2003 18:12

Tom schreef:

Wisten jullie dat Harting nog steeds niet Kema gekeurd is?
Zou zo maar kunnen. Een Harting heeft echter WEL de volgende goedkeuringen:

UL, CSA, SEV, DNV, BVS, CERCHAR, SABS

En een aantal van deze keuringen zijn strengen danwel vergelijkbaar met de Kema keur.

Als ik het lijstje goedkeuringen van een banaanstekkertje ernaast leg dan zien we toch wel een bepaald verschil (banaanstekker heeft alleen HEMA keur ;-).
En idd, de banaantjes worden alleen gebruikt op de uitgangen. De ingang stroom is een vaste draad met stekker, die eerst naar een voetplaat van een relais gaat met schroefverbinding.
Je methode mag gewoon niet. Niet alleen omdat de banaantjes niet goedgekeurd zijn MAAR ook omdat het mogelijk is dat de fase aangesloten blijft terwijl de nul los kan komen. Raak deze losse nul per ongeluk aan en je krijgt een doodsklap van mevrouw 230V!

Ik zou dit dan ook ASAP veranderen als ik jou was.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)