Forum > Zelfbouw Speakers

Zelfbouw project 15'' subs (eigen ontwerp)

(66 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
8-3-2007 20:20

alleznet schreef:

De 2 kabels die eruit komen zijn eerst in elkaar gedraaid en vertind waarna ik alles heb vastgeschroef ....... Gaat dus nooit meer los sneaky :V.
Helaas, dat gaat juist wél los !
Draden onder een schroefklem NOOIT vertinnen !
Door de druk van de schroef gaat de tin vloeien en gaan de draden loszitten.. De draden NIET vertinnen geeft een betrouwbaarder contact. Het beste gebruik je adereindhulzen..
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
8-3-2007 20:28

Webbie schreef:

Zonde dat je nu al de tekortkomingen van je behuizing moet compenseren met je processor en eq.
Nu heb je waarschijnlijk heel weinig ruimte meer om, als het écht nodig is, te EQen. Laat staan wat het effect nu al is op de Powerdip en andere belangrijke zaken.
Simuleer het voor de grap eens, dan zie je dat het EQ-en helemaal niet ver hoeft max. 2+/- dB (waar iedere EQ toch vaak wel 12+/- mogelijk heeft). Verder is inderdaad niet de beste oplossing maar de kast was reeds volledig verlijmd en geschroeft (niet meer los te krijgen dus voor een extra achterwand). Tcmc's advies was ook om eerst eens te proberen met deze 175L (heb ik 150 van gemaakt met een schuinschotje met aangepaste poorten). Ik beschouw het als goede les voor de toekomst om het zo maar te zeggen (was het hele project ook op gericht, buiten het feit dat 2 leuke subs altijd bruikbaar zijn). Heb namelijk in het aanpassen van de speaker gekeken hoe ik met nauwelijks EQ-en de standaardvolumes van Beyma (90L @ 45Hz) kon overtroeven. Dat is zelfs gelukt, dus zo slecht zal het allemaal niet zijn hoor (leg ze maar eens over elkaar).

JVS]Helaas, dat gaat juist wél los !
Draden onder een schroefklem NOOIT vertinnen !
Door de druk van de schroef gaat de tin vloeien en gaan de draden loszitten.. De draden NIET vertinnen geeft een betrouwbaarder contact. Het beste gebruik je adereindhulzen..

Ok, dan doe ik die even opnieuw, weer iets geleerd.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
8-3-2007 21:01
Hallo Alleznet,

De aanpassingen die je hebt gemaakt, waarom zien we die niet terug op je laatste foto's?
Die schuine kanten had je toch al gemaakt (zie de eerst serie foto's), en met die twee schuine kantjes haal je écht géén 25 liter weg hoor.

Aan de poorten zie ik, als ik het eerlijk mag zeggen, ook géén aanpassingen ná de eerste serie foto's. Lijkt me ook een beetje onmogelijk om netjes de poorten aan te passen als de box al in elkaar zit.

Lul je daar nu maar eens uit..... laugh :D.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
8-3-2007 21:13
Schuine kanten zijn iets meer dan 20 Liter totaal (per kast) waarbij ook nog eens de bracing moet worden opgeteld die er extra is ingezet (kwam achteraf mooi uit omdat ik vergeten was die af te trekken van de netto inhoud). Dat zijn latjes van 3x4cm waarvan zo'n 3.5 à 4 meter per kast is gebruikt (V=4.2 à 4.8 Liter). Kom je dus uit op 20+4.2=24.2 (bijna 25 liter eraf per kast dus). Die schuine kanten waren tevens niet van die 175L af. Poorten zijn nóg niet verlengd maar zijn wel al in de maak en worden exact hetzelfde vormfactor en daar aan vast gemonteerd (luchtdicht uiteraard).
Lul je daar nu maar eens uit..... laugh :D.
Zou niet weten wat voor nut het heeft om hier onzin te gaan behangen op een forum shut up :X ...

Heb trouwens nog een vraag die niet direct hieraan gerelateerd is: Waarom worden al die connectoren zoals speakon gemaakt met 'vlakjes' geschikt voor van die amp klemmetjes (zo heten die 'schoentjes' toch?) en wil iedereen altijd maar solderen? shocked 8O Vind ik ergens vreemd, of solderen jullie dan zeg maar die klemmetjes vast aan die connectoren?
Bier, Billen, Borsten en Beats!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
8-3-2007 21:20
Hallo Alleznet,

Jij hebt gewonnen...... laugh :D.

(ik hou er over op...... sneaky :V)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
8-3-2007 21:21

Webbie schreef:

Hallo Alleznet,

Jij hebt gewonnen...... laugh :D.

(ik hou er over op...... sneaky :V)

Greetz Webbie...
Het is zeker geen kwestie van winnen of verliezen en wat dat punt vind ik eigenlijk meer dat jullie hebben gewonnen omdat jullie een kast hadden die zonder processing (!) beter zou zijn dan die van mij. Weet je misschien wel het antwoord van dat solderen?
Bier, Billen, Borsten en Beats!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
8-3-2007 21:35
Hallo Alleznet,

alleznet schreef:

Weet je misschien wel het antwoord van dat solderen?
Die platte kantjes zijn inderdaad voor amp-stekkertjes bedoelt.
Veel mensen hebben hier hun eigen manier met het aansluiten hiervan.

* sommige knijpen de amp-stekker (vrouwtje) alléén een beetje extra dicht, zodat hij (of was het nou zij?) wat strakker over het mannetje past.

* sommige steken het vrouwtje over het mannetje en daarna solderen ze de handel nog een keer aan elkaar.

* sommige solderen rechtstreeks de losse draad op het mannetje.

Wat nu de beste oplossing is weet ik niet, het is gewoon de manier denk ik waar je je het fijnst bij voelt.

(en of bovenstaande tekst seksistisch is.......... laugh :D)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
8-3-2007 21:42
Ok, dan ga ik zelf voor die amp stekkertjes erop, klein beetje dichter knijpen én solderen. Als het dan los gaat dan weet ik het niet meer shocked 8O . Bedankt in ieder geval.

Btw, seksistisch? Het is mannetje in vrouwtje en niet vrouwtje over mannetje wink ;) .
Bier, Billen, Borsten en Beats!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
8-3-2007 21:57
Hallo Alleznet,

Doe tijdens het solderen wel het speakon mannetje in het vrouwtje, zo kan de warmte beter weg en zakken de pennen niet weg.

alleznet schreef:

Btw, seksistisch? Het is mannetje in vrouwtje en niet vrouwtje over mannetje wink ;) .
Is maar vanaf welke positie dat je het bekijkt..., zei hij al liggend op zijn rug... laugh :D.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 2-7-2024
Berichten: 13459
9-3-2007 10:03
Amp stekkers zitten muurvast MITS de juiste maat gebruikt wordt (4,8 x 0,5 om precies te zijn). Veel mensen verdiepen zich er niet in, gaan naar de bouwmarkt (...) en halen 4,8 stekkertjes uit het 4,8 stekkertjes vakje (liefst merkloos, die zijn zo lekker goedkoop). Helaas zijn dat meestal wel 4,8 x 0,8 stekkers (en die passen niet goed op een 0,5 dikke pen).

Zelf gebruik ik AMP (AMP is dus het merk) Fast-On stekkers (4,8 x 0,5mm uiteraard) en soldeer die daarna vast aan de speakon/powercon stekker TERWIJL er een stekker in het chassisdeel zit (om overtollige warmte rap af te voeren).

Vertinde draadjes in een klemsysteem is al heel veel over geschreven op het forum (erg minder slim zoals JVS al aangaf). Gewoon aan elkaar solderen met wat stukjes krimpkous eromheen was prima geweest.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)