Forum > Zelfbouw Speakers

Project met Stage Accompany componenten.

(139 reacties. Pagina 4 van 14)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
27-2-2007 16:13
POO bepalen is niet eenvoudigweg kijken waar de "spreekspoel" zit. POO is frequentie-afhankelijk en kan zo maar voor of achter de luchtspleet zitten.

POO meet je dus van elke driver (de woofer in z'n kast, de tweeter kan gewoon los). Overigens kun je ook met het (ook passieve) filter het POO nog beinvloeden.

Bij passieve filters is een serieweerstand van 0,4 Ohm zo gehaald (een beetje 2mH luchtspoel van 1,5 kwadraad gaat daar uit het hoofd al ver overheen). Bij actieve filters, zeker bij PA, is het niet vreemd om een run van 10 meter 2 x 2,5 kwadraad te hebben (en dan zit je ook al op zo'n 0,3 Ohm uit het hoofd).

Maar... Je bent in de luxe situatie om te ontwerpen naar de serieweerstand die je daadwerkelijk gaat hebben. Mijn gedachte zou dan zijn... Doe dat dan ook! wink ;)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
27-2-2007 23:18
Hallo Dré,

Alweer bedankt voor het meedenken.

Dré schreef:

POO bepalen is niet eenvoudigweg kijken waar de "spreekspoel" zit. POO is frequentie-afhankelijk en kan zo maar voor of achter de luchtspleet zitten.
Praat je dan in milimeters of centimeters?

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat dat wél het geval was, namelijk de spreekstoelen gelijk leggen in één lijn. Op het Internet kom je toch veel tekeningen en voorbeelden tegen waar het zo wordt uitgelegd. Hebben die het dan niet bij het rechte eind?

Voorbeeldje Stage Accompany SA 4534
POO meet je dus van elke driver (de woofer in z'n kast, de tweeter kan gewoon los). Overigens kun je ook met het (ook passieve) filter het POO nog beinvloeden.
Hoe en met wat meet je dat dan?
Bij passieve filters is een serieweerstand van 0,4 Ohm zo gehaald (een beetje 2mH luchtspoel van 1,5 kwadraad gaat daar uit het hoofd al ver overheen). Bij actieve filters, zeker bij PA, is het niet vreemd om een run van 10 meter 2 x 2,5 kwadraad te hebben (en dan zit je ook al op zo'n 0,3 Ohm uit het hoofd).

Maar... Je bent in de luxe situatie om te ontwerpen naar de serieweerstand die je daadwerkelijk gaat hebben. Mijn gedachte zou dan zijn... Doe dat dan ook! wink ;)
Zoals eerder gezegd ga ik dat zeker doen, en ben zeer benieuwt hoeveel het bij elkaar is.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
28-2-2007 09:16
POO meet je meestal met het systeem waarmee je ook de freq. plots meet.

Meten van weerstanden in het sub 1 Ohm bereik is geen kattepis. Hou er rekening mee dat de meeste multimeters hier niet erg goed in zijn.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
18-3-2007 10:55
Hallo Dré,

Bedankt voor je post.

Inmiddels bezig met wat tekeningen te maken van de nieuw te bouwen kasten.
Word een trapezium model.

Sorry dat ik het vraag, ik heb jouw ergens aan iemand uit zien leggen, hoe je door het kantelen van een box het zwaartepunt kan vinden.

Ik kan hem, ondanks het zoekfilter, niet meer vinden. Weet jij of iemand die uitleg te staan?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-3-2007 11:04

Webbie schreef:

Ik kan hem, ondanks het zoekfilter, niet meer vinden. Weet jij of iemand die uitleg te staan?
Was toch erg recent.....klik

Wel blijven opletten hé wink ;)

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
18-3-2007 14:02
Hallo Martin,

Dank je, dat was hem.

Kun je trouwens deze methode ook gebruiken om te bepalen waar je de adapter plaatst voor een tussenbuis?

Greetz Webbie..
These go to Eleven ...
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
18-3-2007 14:54
Ja natuurlijk kan dat, je wil dat je paaltje recht onder het zwaartepunt zit, anders gaat het hele zaakje zo raar scheef hangen.
Soms wordt het paaltje een beetje naar achteren geplaatst vanwege het (verwaarloosbare?) gewicht van de kabel.
Lost in Music
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
Berichten: 107
18-3-2007 19:10
Nog een manier om het zwaartepunt te vinden.
Als je een elektrabuis evenwijdig aan de voorkant eronder legt en rolt tot de kast in evenwicht is, dan is het punt waar de buis ligt het zwaartepunt. wink ;)
Groet André
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
18-3-2007 19:22
Dan weet je enkel de lijn waarop het zwaartepunt zich bevind, voor het plaatsen van een tophat voor een paaltje is dat genoeg. Wil je echt het zwaartepunt bepalen voor de plaatsing van je handvaten zul je hetzelfde trucje ook nog eens moeten uithalen met de luidspreker gekanteld op zijn voor/achterkant, op het snijpunt van je lijnen zit dan idd het zwaartepunt.
Lost in Music
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
18-3-2007 20:41

dewazige schreef:

Soms wordt het paaltje een beetje naar achteren geplaatst vanwege het (verwaarloosbare?) gewicht van de kabel.
Zeker niet verwaarloosbaar!!!

Altijd de tophat wat naar achteren zetten. Sowieso liever een kast die wat voorover wil dan een kast die wat achterover wil (esthetisch gezien)!
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)