Forum > Zelfbouw Speakers

Bouw basskasten voor JBL2241

(69 reacties. Pagina 4 van 7)
Moderator(s): Dré
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 384
27-3-2007 17:25
De vorm van de poort(en) speelt geen rol en kan je opdelen zoveel je wil, zolang de oppervlakte ervan over heel de lengte behouden blijft, als een cylinder of een uitgerekte kubus of - binnen grenzen - elke andere geometrische vorm.
De hoeveelheid poorten of de vorm van die poorten maakt wel degelijk uit voor de poortresonantie. Denk maar eens aan stroming(sverliezen) bij verschillende buizen/baspijpen.
De kast met luidspreker(s) is ook al een apart systeem met z'n eigen karakteristieken en daarin plaats je nog is een ander systeem met z'n eigen set parameters. Waar zit de luidspreker in de tekening die je hierboven plaatste?
De luidspreker heeft ook geen invloed op de resonantie van de poort. De resonantie is alleen afhankelijk van de massa die aan de veer hangt en de stijfheid van die veer. Waarbij de stijfheid van de veer van grotere invloed is dan de massa die eraan hangt. Het vergroten van de diameter van de poort leidt daarom tot een hogere poortresonantie. (grotere diameter = grotere veerstijfheid)

De formule die hier staat is inderdaad een 1e orde benadering, maar toch behoorlijk nauwkeurig. Natuurlijk is het wel interressant om naar de speaker te kijken als je het gedrag van het totale systeem wilt bestuderen.
En hier moet ik gelijk toegeven dat het ook een te sterke vereenvoudiging is van te zeggen dat het kastvolume totaal geen invloed heeft, maar met de kastvolumes waar wij het hier over hebben en in de praktijk mee werken, gedraagt de luidspreker zich al erg hard in de richting van een halfopen systeem, een oneindig klankbord dus.
Ik weet niet met wat voor kasten jij werkt, maar bij mij werkt een 50 liter kast als een basreflex kast en een 250 liter kast werkt precies volgens het principe. Verder is een ‘halfopen’ systeem een eindig klankbord. Oneindig is gesloten...

Het begint wel saai te worden steeds dezelfde materie, maar dat houd je scherp ;-)
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
27-3-2007 19:43
20 jaar ontwerp ervaring en dan zoiets basaals als een reflex poort niet begrijpen, beetje raar. Het volume dat wordt bedoelt in de link die Daniel geeft is simpelweg het kastvolume.

MVG Contour
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
27-3-2007 20:58

AMX_Pete schreef:

Je hoeft dat voor mij niet te geloven en ik weet dat het ongeloofwaardig klinkt, maar toch wordt de meeste software tijdens ontwerpen en tunen vrij weinig gebruikt, zo een beetje als bevestiging tussendoor. Hoe ik dat weet ? Zelf al 20 jaar betrokken in ontwerpen bij een gerenomeerde fabrikant en mijn bezoeken bij enkele van de bekendste professionele luidspreker- en kastenfabrikanten op deze aardbol.
Dat antieke nomogram is niet meer en ook niet minder dan een uitzetting van precies die aangehaalde formule en uitgezet tegenover kastvolume, poortoppervlak en poortlengte voor het (meestal) beoogde vlakke verloop en uitbreiding van het bereik naar onder toe van een bepaalde luidspreker en kast combinatie.
In het begin werkte ik ook met een nomogram. Naderhand ging ik de impedantie meten met de primitieve middelen van die tijd. Meestal betekende dat ook stevig tunen (vaak de poort langer maken) om de juiste impedantie curve van een basreflex kast te krijgen. In dat geval was het beide impedantie pieken gelijk maken.

Tegenwoordig met de Thiele Small Parameters van de luidsprekers, simulatie programma's zoals WinISD, Basbox Pro, LEAP etc gaat het een stuk gemakkelijker. Ook met RTA software kun je in het veld nog verder gaan finetunen.

Wanneer je nog verder wilt gaan bij de wat hogere frequenties, kun je nog met FineCone aan de slag. Hier zie je keurig netjes de cone breakup verschijnselen van een speaker in beeld.

Hoewel ik niet de kennis heb van professionele speaker fabrikanten kom je tegenwoordig met de computer hulpmiddelen als hobbyist zijnde wel een heel eind.

TCMC
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
27-3-2007 23:56
@TMC, doe je ook ooit het kastvolume veranderen bij het tunen, door objecten in de kast te plaatsen? Zoals vroeger?
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
28-3-2007 20:26

kitman schreef:

@TMC, doe je ook ooit het kastvolume veranderen bij het tunen, door objecten in de kast te plaatsen? Zoals vroeger?
Ja, dit doe ik met dempingsmateriaal om de inhoud virtueel te vergroten. Dit geeft wat meer diepgang, maar vaak zakt het belastbare vermogen ook iets in elkaar als de X-max van de woofer ietwat te kort is. Vaak maakte ik ook de basreflex tunnels wat langer voor meer diepgang, maar kan een beetje ten koste gaan van voelbare druk. Het is ook een smaak kwestie en ik neig altijd naar Hifi achtig geluid. Voor PA geluid hanteer ik in de regel de quasi Butterworth tuning.

TCMC
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
31-3-2007 17:34
vandaag weer druk in de weer geweest met hout, lijm, schroeven en zelfs de soldeerbout.

hier het eerste resultaat na al ruim 80 uur in de kasten te hebben gestoken... naja in het hout.

de kast welke op de foto is te zien is maar gedeeltelijk gelijmd de rest alleen geschroeft om te proberen. Er volgen nog een paar kleine aanpassingen en dan gaat de rest ook in elkaar.

https://www.mijnalbum.nl/Album=8AXG4ZYR
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
15-4-2007 11:17
Aanpassingen waren zeker heel hard nodig. Bij de eerste test kwam de achterkant zowat naar buiten.. Na een aantal driehoeken te hebben aangebracht werd het al beter maar ook dit was niet voldoende.
Nu een 2tal xtra U vormen van de voorkant naar de achterkant laten lopen en weer terug.
Dit gaat goed.

via de link weer enkele foto's. Of ik het ga redden alle kasten optijd af te krijgen voor de meeting volgende week betwijfel ik. Damm wat ben ik druk.. happy :)

https://www.mijnalbum.nl/Album=8AXG4ZYR
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
15-4-2007 13:13

Watt-Xtra schreef:

Aanpassingen waren zeker heel hard nodig. Bij de eerste test kwam de achterkant zowat naar buiten.. .. happy :)
Was dat deels ook niet voorspelbaar?
......bracing....

Martin.
kvm entertainment
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
15-4-2007 17:20
bracing was reeds aangebracht. echter dus niet voldoende....
En daarnaast zit er dus wel degelijk een groot verschil tussen de 2241 van JBL en de B&C pzb46. terwijl de B&C op papier 100watt meer vermogen zou hebben.
De jbl verplaatst veel meer lucht, gaat harder en gecontroleerd hard.

PZB blijft echter een zeer net en mooi bassspeakertje. gaat erg laag op de kick.
Jammer dat deze niet meer worden geproduceerd.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
15-4-2007 18:04

Watt-Xtra schreef:

bracing was reeds aangebracht. echter dus niet voldoende....
Als je hiermee de "driehoeken" bedoeld, vind ik het geen duidelijke bracing. Rond het middelpunt van de achterplaat echter wel.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)