Forum > Licht

Klik

(72 reacties. Pagina 4 van 8)
Moderator(s): Dré
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
31-10-2005 16:29
Ok, even wat aanvullende vragen / suggesties: happy :)

- Er is verder niets maar dan ook niets op de audioinstallatie aangesloten ? Geen computer voor opname/weergave, MD-spelers, lichttafel-audioingangen, monitorluidsprekers etc. Koptelefoon mag nog net wink ;)
- Het dubbele WCD aan de muur heeft randaarde ?
- Deze XLR kabels ken ik niet, zorg dat je er zeker van bent dat het normale en goed aangesloten symmetrische kabels zijn. Piep desnoods even door of verwissel met andere kabels oid.
- Begin bij het begin: Sluit mixer, amp en luidsprekers aan (liefst even op een zelfde verdeelblok), schakel ze in en test of het probleem er is of niet. Let op de ground-lift schakelaar op de amp, deze moet op "niet-gelift" staan.
- De specs van de Behringer zijn wat onduidelijk, maar de gain van de amp staat goed ingestelt en je kunt lekker uitsturen ?
- Als dat werkt ga je een stap verder en sluit de cd spelers aan etc.
Er staan wel 2 radio's onder (een Akai, en een kapotte Pioneer), samen met een Sensui versterker en een Akai versterk, met EA speakers van 60 watt, aleen deze staan gewoon allemaal uit. Zitten wel aangesloten in hetzelfde stekkerblok.

Koptelefoon is een slechte kwaliteit Behringer HPnogwa 2000

Dubbele WCD???

Kabels, niks mis mee, alleen symetrisch?

Versterker zit in een cae, en is wel gelift nu, omdat hij onder de speakerstand staan, en als de case de speakerstand (metaal metaal metaal) raakt, krijg je rare knettergeluidjes, eerst stond hij ook op "niet lift" , maar dat maakte geen verschil.

Behringer specs? Gain van de amp staat vol open, en de master op de mixer houdt ik gewoon tot op de 0dB, net als de Gain, en zodra ik op de master over de 0dB ga, clipt de versterker. Is allemaal netjes afgeregeld.]

Ik zal eens stap voor stap gaan werken, maar dan wel met de switchpack in het stopcontact, omdat daar de klikkkende schakelaars op zitten.

Ik kan nu wel alles nalopen, en kijken waar het probleem zit, maar het s overal in huis. Ook met de bureaulamp naast de computer. De speakers van de computer reageren daar ook op. Ik wil eigenlijk een soort van oplossing die ik overal toe kan passen, en niet aleen op mijn kamer!
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
31-10-2005 16:43

DJ Delay schreef:

Dubbele WCD???
WCD = wand contact doos = "stopcontact"
Kabels, niks mis mee, alleen symetrisch?
Symetrisch: zitten de 1,2en 3 aan de andere kant wel op dezelfde 1,2 en 3. (en niet dat de 1 en 2 verwisseld zitten ofzo) Is te controleren door met een multimeter de weerstand te meten (piepen) tussen de 1 op de ene kant en de 1 op de andere kant. Enz..
en als de case de speakerstand (metaal metaal metaal) raakt, krijg je rare knettergeluidjes,
Klinkt als een aarde probleem. Weet je zeker dat de aarde in alle stopcontacten e.d. ook echt aangesloten is?
Ik kan nu wel alles nalopen, en kijken waar het probleem zit, maar het s overal in huis. Ook met de bureaulamp naast de computer. De speakers van de computer reageren daar ook op. Ik wil eigenlijk een soort van oplossing die ik overal toe kan passen, en niet aleen op mijn kamer!
De oplossing waar Aart naar opzoek is, is een correct afgeregelde audiosetup. Als je dat eenmaal voor elkaar hebt gekregen kan je je installatie overal gebruiken natuurlijk.
Maar dat is MIJN mening...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
31-10-2005 22:53
Volgens mij heeft Delay nog altijd nergens gezegd dat de apparatuur die geaard moet worden aangesloten ook daadwerkelijk in een geaard stopcontact zit...

Als er dan ook nog kapotte apparatuur en knetterende versterkers tussen zitten, dan wordt het nog wat.
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
1-11-2005 00:03
Mijn excuses als ik onbeleeft overkwam, ik ben nogal eigenwijs - dat geef ik onmiddelijk toe.

Ik geloof echter dat het mogelijk is een audioinstallatie redelijk immum te krijgen voor dit soort storing.
Mogelijk gaat dat niet helemaal op voor cheapo PC-speakertjes onder ongunstige omstandigheden, dat heeft mijn intresse verder niet.

Er zijn weinig "shortcuts" om het zo goed mogelijk te krijgen, ook de beste apparatuur is gevoelig voor interferentie als je audiobekabeling fouten bevat. En er zit soms een belangrijk grijs gebied tussen "echt fout" en "optimaal" .
Als er een probleem is dat ik nog niet ken zal ik mijn best doen de situatie hier na te bouwen, technische raadsels oplossen vind ik leuk.

Nog wat ontopic:
Als je geen geaarde stopcontacten hebt kun je het beste alle geaarde apparatuur (mixer, amp) samen vanuit een geaarde verdeeldoos voeden. Het niet-toepassen van veiligheidsaarde is af te raden en altijd geheel op eigen risico.

Let er op dat XLR-kabels 1 op 1 verbonden zijn, en dat niet stiekum pin 1 en 3 aan elkaar hangen oid.

Houd asymetrische verbindingen (CD speler -> mixer, tulpjes) zo kort als handig mogelijk en gebruik liefst kabels met een niet te dunne return/afscherming. Ik maak alle kabels zelf en gebruik dezelfde sym. kabel ook voor asy verbindingen. X en R samen als afscherming/return. Een lage weerstand zorg er voor dat eventuele lek (stoor-) stromen maar weinig hoorbare stoorspanningsval over de return veroorzaken.

Voed alle apparatuur met asy verbindingen uit een en hetzelfde verdeelblok en houd het een en ander compact bij elkaar. Buiten dat het netjes staat moet je de problemen niet opzoeken.. wink ;)

Bouw een installatie bij problemen apparaat voor apparaat op, test steeds en let er op dat metalen behuizingen onderling geen contact maken. Just in case..
Apparaten kunnen ook nog kapot zijn en problemen veroorzaken.

Helpt het allemaal niet (genoeg) tegen de storing dan heb je op audiogebied in ieder geval je best gedaan, daar kun je ook in andere situaties plezier van hebben.
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
1-11-2005 08:16
Ik heb even gekeken, en op mijn kamer zit ALLES geaard, van mengpaneel tot rookmacine. Alleen nu kom ik erachter dat de stopcontacten helemaal niet geaard zijn!!! Dus ik heb er helemaal niks aan!!! Na mijn vader flink uitgescholden te hebben dat er geen geaarde stopcontacten op mijn kamer zitten (terwijl er wel een paar €1000,- apparatuut staat!!!), ben ik eens in de garage gaan kijken, waar het feest gehouden wordt.

Maar daar is alles perfect en zorgvuldig geaard? De wandcontactdozen in ons huis zijn allemaal van degelijke en dure (goede) kwaliteit, en daar is ook zeker niet op bespaard!! is ons huis.

Ik moet nu onmiddelijk naar school, ik kijk vanmiddag wel ff verder.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-11-2005 09:35

Aart schreef:

Mijn excuses als ik onbeleeft overkwam, ik ben nogal eigenwijs - dat geef ik onmiddelijk toe.
Stelregel (niet van toepassing hier uiteraard): Liever de waarheid van een lul dan gelul van een lief persoon!!!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 29-8-2024
Berichten: 230
1-11-2005 09:38
Misschien zit er in de doos in het plafond wel aard-draad, dan kun je het makkelijk naar de WCD's (laten) leggen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-11-2005 09:39

DJ Delay schreef:

Ik heb even gekeken, en op mijn kamer zit ALLES geaard, van mengpaneel tot rookmacine. Alleen nu kom ik erachter dat de stopcontacten helemaal niet geaard zijn!!!
En samen met al die mooie kabels (met ingebouwde aardedraad) wordt er dan dus voor gezorgd dat al je apparaten lopen te "zweven" op de helft van het lichtnet (ca. 115V dus)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Red_arrowStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-5-2005
Laatste: 29-8-2024
Berichten: 230
1-11-2005 09:42

Dré schreef:

En samen met al die mooie kabels (met ingebouwde aardedraad) wordt er dan dus voor gezorgd dat al je apparaten lopen te "zweven" op de helft van het lichtnet (ca. 115V dus)...
Kun je dit misschien verder toelichten? Als er op de behuizing geen spanning staat dan komt er op het aarde circuit toch ook geen spanning, of zit ik helemaal fout?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-11-2005 09:51
Zoek op capacitieve spanningsdeler.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)