Forum > Geluid

verschil pitch nauwkeurigheid van 0,1% naar 0,05% merkbaar?

(50 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
7-4-2006 14:48

calipso schreef:

Ik ben tijdens het draaien eigenlijk continu aan het corrigeren.
Is dat iets dat meer mensen doen? Ik heb namelijk ook het geduld niet om hem 100% gelijk te leggen laugh :D
Nee hoor dat doet 99% van de dj's. ;-)

Ga maar eens goed naar livesets en overgangen luisteren, dus headphone op en je concentreren op de mix...... dan gaat je ineens opvallen dat niet ieder plaatje 100% gelijk loopt en hoor je meer correcties dan wanneer je er normaal gesproken naar zou luisteren.

Ik kan genoeg dj's opnoemen die helemaal niet altijd even strak mixen en het heeeeeeel erg ver geschopt hebben, ik ken er vrij weinig die altijd maar foutloos mixen en niet hoeven te corrigeren in een mix.

Daarnaast heeft onze lieve heer ons 2 handen gegeven en die mag je ook best gebruiken om te corrigeren, en ik heb nog nooit in the holy dj bible gelezen dat een plaatje 100% strak moet liggen voor je hem mag mixen.
Ik vind het knap als iemand in een zaal vol met publiek de tijd, en concentratie op kan brengen zijn plaatjes zo strak te leggen dat corrigeren overbodig word..... ik kan het niet en ik zal het nooit doen ook. Ik kan die ene minuut ook prima ergens anders voor gebruiken terwijl ik aan het draaien ben ;-)

-bart- schreef:

Nieuwe trend voor 2007: een coarse en fine fader voor extra hoge pitchresolutie van 0,0005% mét bijbehorend display met 6 segmenten. Voor mixen die tot 4 uur gelijk lopen.
Octrooi op aanvragen en patenteren die hap ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
7-4-2006 16:49

Reind schreef:

-bart- schreef:

Nieuwe trend voor 2007: een coarse en fine fader voor extra hoge pitchresolutie van 0,0005% mét bijbehorend display met 6 segmenten. Voor mixen die tot 4 uur gelijk lopen.
Octrooi op aanvragen en patenteren die hap ;-)
Haha, maar even serieus een 2e fader is helemaal zo gek nog niet. Stel je voor dat een SL-1200 2 pitchfaders zou hebben. Dan kun je er 1 in het 0 klikje laten staan en de ander gebruiken om te pitchen. Als je dan moet bijsturen hoef je de pitch niet meer te verzetten (en te onthouden waar die stond) maar kun je benden met de 2e fader (tijdelijk ff uit de 0 halen).

Op cdj's valt er ook nog wel wat te verbeteren aan de manier van corrigeren. Bij pitchbend knoppen kun je denken aan een zelf in te stellen percentage. Meestal zijn die knoppen iets van +/-4% tov de ingestelde waarde. Terwijl 1% ook voldoende zou zijn. Of één knop voor grote en één voor kleine correcties. Of drukknoppen om de pitchwaarde een stapje te verhogen of verlagen. Dan kan je makkelijk een stapje omhoog of omlaag zonder dat je heel voorzichtig aan de fader hoeft te zitten en op het display moet kijken of i al verspringt. Of een soort mastertempo die inschakelt op het moment dat je corrigeert.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
7-4-2006 17:13
Volgens mij ben jij gewoon de pitch bend knoppen opnieuw aan het uitvinden.

Pitch bend knoppen zijn (op fatsoenlijke spelers) dus ook absoluut geen 4% ten opzichte van de ingestelde pitch, maar progressief. Met goede pitchbendknoppen maak je daarom door kleine korte tapjes te geven kleine correcties, en langer ingedrukt houden is grote correcties. Werkt super.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
7-4-2006 17:33
Het lijkt er inderdaad op dat iemand het wiel opnieuw probeert uit te vinden.

En 2 faders op een SL is leuk.....(naja leuk is het ook niet want zoiets is gewoon pislelijk) maar het zal nooit gaan werken om de doodsimpele reden dat geen hond met 2 faders zal gaan werken en zelfs al zou iedereen het wel doen dan zit je nog met de pers/snij errors in een vinyl en de fluctuaties van de draaitafel zelf. Complete onzin dus zoiets want je zult zo af en toe een keer moeten corrigeren.

De uitspraak "leer gewoon fatsoenlijk draaien, corrigeren hoort er nou eenmaal bij" brandt op mijn lippen maar ik zeg het niet ;-). Ik denk dat zodra je je met zulke dingen bezig gaat houden en je je er aan gaat ergeren dat je een paar keer extra op de pitch bend button moet rammen je toch echt een verkeerde hobby gekozen hebt..... sterker nog, dat denk ik niet, dat weet ik wel zeker.

Wat ik nog erger vind is dat mensen keihard in het stukje marketing praat trappen ook, alsof ik een betere dj zou worden omdat ik een paar keer minder op een knop hoef te rammen. Was het allemaal maar zo simpel, dan had ik nu ook zo'n lekker gevulde bankrekening gehad als Tiesto en lag ik nu ergens met mijn kont geparkeerd in het zand, op het strand op de bahama's o.i.d.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
7-4-2006 17:37
Op de cdj-20 had ik wel eens dat het me niet lukte onhoorbaar te corrigeren met de pitchbend knoppen. Ook het kortste tikje kon je horen (in een melodie helemaal). Die waren ook progressief, maar ik had ze liever wat minder heftig. Ik heb ook met software gedraaid waarbij je het percentage zelf in kon stellen en ook met bijvoorbeeld Traktor kan je op 2 manieren progressief bijsturen (fijn en grof).

@ Reind, ik ben echt niet opzoek naar een manier om nooit meer te hoeven corrigeren. Ik kan met een cdj-20 prima uit de voeten, maar dat neemt niet weg dat ik sommige details liever anders zou zien.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
8-4-2006 05:21

Reind schreef:

Ik kan genoeg dj's opnoemen die helemaal niet altijd even strak mixen en het heeeeeeel erg ver geschopt hebben, ik ken er vrij weinig die altijd maar foutloos mixen en niet hoeven te corrigeren in een mix.
Ik corrigeer vrij veel. Als ik echt te weinig tijd of te veel bier heb genomen, ben ik in sommige gevallen zelfs links en rechts tegelijkertijd bezig met corrigeren. De kunst is om problemen te horen aankomen, voordat het publiek het hoort, en voor de basketballen (of liever nog zes fases daarvoor), en nauwelijks hoorbaar (vandaar soms ook links en rechts) bij te werken.

Als er veel gepoetst moet worden en de mix duurt lang, corrigeer ik natuurlijk ook de pitchfader, maar bij een korte mix die niet uit zichzelf lekker loopt, doe ik rustig hangen in de bocht en doorduwen totdat ik één fader omlaag kan trekken.

Beide beatcounters van CDJ-800 laten flipfloppen tussen twee waardes werk overigens ook prima om een minuut of wat strak te mixen. Langer strak kan ook, maar dan heb ik of een toevalstreffer, of ik ben thuis ik weet niet hoe lang bezig met matchen en nog langer met voorbeluisteren. Doe mij maar minder tijd en beetje corrigeren dan, heb je ook nog eens tijd voor je publiek.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
8-4-2006 09:32

Sylvia schreef:

Beide beatcounters van CDJ-800 laten flipfloppen tussen twee waardes werk overigens ook prima om een minuut of wat strak te mixen. Langer strak kan ook, maar dan heb ik of een toevalstreffer, of ik ben thuis ik weet niet hoe lang bezig met matchen en nog langer met voorbeluisteren. Doe mij maar minder tijd en beetje corrigeren dan, heb je ook nog eens tijd voor je publiek.
Kun je dit nog even uitleggen misschien? Wat bedoel je met beatcounters laten flipfloppen? Ik kan met mijn spelers (CDJ-1000MK2) de pitchfader niet zo zetten dat hij gaat wisselen tussen twee waardes, het is of de één of de ander.
Als de CDJ-800 dat wel kan begrijp ik flipfloppen tussen 2 waardes nog wel, maar beatcounters die flipfloppen begrijp ik niet echt.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
8-4-2006 10:11
Op de vraag hoe lang mijn platen duren: meestal weet ik van te voren al hoe ik de pitch fader moet zetten als ik de volgende plaat opzet. Ik heb iets met getallen: die onthoud ik, tot in lengte van jaren vaak. Eenmaal een combinatie van 2 platen eerder gemixt, dan weet ik de pitchverhoudingen vaak nog tijdens een optreden. En inderdaad, weet ik dit niet, dan doe ik het net als jij, gewoon erin gooien als hij zo goed als goed is en verder corrigeren tijdens de mix. Maar toch weet vaak al wat de pitch stand moet zijn.
Best knap mag ik wel zeggen, heb je geen problemen mee dat bij plaat 1 het begin tempo (pitch) al anders is dan wat je thuis gedraaid hebt en daar plaat 2 qua pitch live op moet aanpassen ??

Maar ik vind het ook allemaal een beetje overdreven, ik maak soms heel erg lange mixen (hele nieuwe beat onder een nummer door bijv.) en dat gaat met soms een kleine correctie erg goed. Daarbij laat ik vaak een loopsampler mee lopen, maar die zet ik altijd vast op de waarde waarop gesampled is (dus met een disengaged BPM engine) en ook dat gaat met heel soms een kleine correctie na gewoon altijd goed.

Ik ken ook mensen die op een CDJ-100 niet goed konden pitchen omdat de resolutie niet goed zou zijn.. die gingen bij sturen op hun SL's omdat dat nauwkeuriger zou zijn ;)
Heb zelf een tijdje een CDJ-100 gehad om het te testen en heb er echt helemaal niets van gemerkt, draaien er mee ging gewoon goed en dat er geen pitchbend knopjes op zitten heb ik meer gemist dan een "onnauwkeurige pitch".
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
8-4-2006 12:08

boellie schreef:

Best knap mag ik wel zeggen, heb je geen problemen mee dat bij plaat 1 het begin tempo (pitch) al anders is dan wat je thuis gedraaid hebt en daar plaat 2 qua pitch live op moet aanpassen ??
Soms, maar toch niet vaak. Mix ik hem thuis zo:
plaat 1 +0,40%
plaat 2 +1,20%
En tijdens een optreden loopt plaat 1 op +0,90% dan kan ik 2 dingen doen:
terwijl plaat 1 loopt langzaam de pitch naar +0,40% verlagen of:
de pitch van plaat 2 zoeken rond de +1,70 of +1,72. Daarbij grijp ik dan eerder naar +1,72, al twijfel ik welke dichtstbij zit en bend ik wel af en toe indien nodig een stukje terug. Maar of je 1,70 of 1,72 pakt hangt ook af hoe nauwkeurig de waardes +0,40 en +1,20 al waren en in welke richting je bij die stand na verloop van tijd zou moeten benden.

Aangezien ik aan de horizon enige hoop zie gloren b2b te mixen met een medeforummer en mij dit een vorige keer met iemand anders vrij matig verging (zeer chaotische mixen) oefen ik dit door een internetstation over kanaal 1 te laten lopen (platen die ik vaak niet ken dus) en zelf hier platen over kanaal 2 mee te mixen. Gevolg: minder nauwkeurige pitchstanden en meer bendwerk tijdens de mix zelf, oftewel volgens mij een goede leerschool voor mezelf.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
8-4-2006 12:52
Iedereen heeft z'n eigen systeem, maar (met alle respect): wat een gedoe! Op de dag dat ik me afvraag of ik 0,70% of 0,72% moet pitchen stop ik er echt mee. Ik zet ze op het gehoor gelijk en concentreer me daarna op de timing.

Bij veel drive-in shows valt er uberhaupt weinig te mixen gezien de wisselende muziekstijlen en het feit dat de meesten de bekende (korte) radioversie van hun favoriete nummers willen horen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)