Forum > Geluid

Multikabel voorzien van multistekker

(37 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
29-11-2007 11:22
Die andere uit Lichtenvoorde gebruikt wel Harting, en die heeft ook wel 32 kanaals tafels staan waar dus vast wel 108 pins aan hangt. Weet niet volgens welke standaard maargoed.
JVSVIP Lid
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
30-11-2007 00:25
1 x bewerkt. Laatst door JVS op 30-11-2007 00:30
Aansluitschema uit een google-hit geplukt

Eventueel kun je ook even op het L&G forum zoeken, daar staat een hele hoop geschreven over multicores en bijpassende connectoren / pinouts.

Aansluiten van een multicore in een 10B (72DD) of 16B (108DD) behuizing is geen probleem mits je een beetje netjes werkt. Dus niet alle paartjes op dezelfde lengte afknippen, van pennen voorzien en het geheel proberen erin te frotten, maar netjes het inbouwwerk in een machineklem vastzetten tesamen met de kabel, en dan alles netjes paar voor paar op lengte knippen, van pennen voorzien en indrukken.

Een 40-parige Klotz PUR multicore kreeg ik met gemak passend in een 16B low-profile Harting behuizing.
Let wel op, ik heb het enkel over de originele "Harting" modellen. Merken als Ilme, Weidmuller en nog wel enkele anderen leveren ook "Harting"-compatibel spul, echter hoe het daar met de inbouwruimte zit weet ik niet. Ik bestel 't spul iniedergeval rechtstreeks bij Harting, dan hoef ik me over de kwaliteit geen zorgen te maken.
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
30-11-2007 00:28

Watt-Xtra schreef:

als ik het goed begrijp, 64 en 108 hebben dezelfde behuizing? de 72 polige uitvoering is kleiner? Hoeveel kleiner en is deze nog wel goed te bedraden of wordt het al een hels karwei?
Ja, de behuizing van de 24/64/108 is gelijk. Daarnaast is de behuizing van de 16p gelijk aan de 72p versie. Het solderen or whatever valt wel mee de pinnen erin zetten uiteraard in het daarvoor bestemde gat is al preciezer werk. (een fout is snel gemaakt) en dan nog de hele handel in elkaarzetten. Tja, dat kan proppen worden, afhankelijk van hoever je de kabel gestript hebt.

Kan mij wel herinneren dat ik langer bezig ben geweest met een 72p versie voor een klant als met mijn eigen 108 versie. Mogelijk dat de kabel deels ook een rol speelt. (klantkabel was vrij stug, ik gebruik vrij soepele Belden kabel)
ik heb helaas nog geen vergelijkingsfoto kunnen vinden tussen de 2, hier misschien iemand die beide in gebruik heeft?
Nee, helaas voor licht gebruik ik 6p model en voor geluid 108p.
(mogelijk dat er in het IES dimmerpack 16P gebruikt word, maar dat zou ik na moeten kijken.)
tevens iemand de goede!! aansluitschema's van zowel de 108 als de 72 uitvoering?
Ampco/NOB Norm
Ik gebruik de "Craaft" Norm connector zat namelijk in de Craaft tafel (destijds hadden we namelijk twee tafels en multikabels, alles compatible is dan wel zo makkelijk.)
Of die pin bezetting gelijk is aan de "Ampco Norm" durf ik niet te zeggen.
(zou het schema moeten opzoeken)

Martin.
kvm entertainment
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
30-11-2007 11:47
mensen bedankt voor het meedenken.

L&G had ik inderdaad ook al doorgespit. Het aansluitschema van een 108 polige ook gevonden, neem aan dat men bij de 72polige ook zo telt?

Als ik de aux-en en de master out aansluit waar moet ik dan beginnen met tellen? master out op de laatste pennen? en dan terug tellen van 4aux naar 1 aux?
daar gaat het voornamelijk om.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
JVSVIP Lid
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
30-11-2007 13:25

Watt-Xtra schreef:

... neem aan dat men bij de 72polige ook zo telt?

Als ik de aux-en en de master out aansluit waar moet ik dan beginnen met tellen? master out op de laatste pennen? en dan terug tellen van 4aux naar 1 aux?
daar gaat het voornamelijk om.
De 72 pins wordt bij mijn weten niet zo veel gebruikt voor FOH<>stage multi's. Meer voor effectracks en subsnakes.

Betreffende de AUX-indeling, daar kom je nog wel eens wat verschillen tegen.
Wat ik meestal zie (en hoe ik het zelf ook doe):
- paar 36 = Master L
- paar 35 = Master R
- paar 34 = Aux 1
- paar 33 = Aux 2
etc..

Op een kleine multi heb ik dan 12 kanalen heen, en 2 master + 2 auxen retour. Op een grote multi 28 heen en 2 master + 6 auxen retour. (en alle multi's / mixers zijn qua bekabeling dus compatibel vanwege het alles-HAN108 verhaal).
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
30-11-2007 22:03
2 x bewerkt. Laatst door KVM op 30-11-2007 22:13

JVS schreef:

De 72 pins wordt bij mijn weten niet zo veel gebruikt voor FOH<>stage multi's. Meer voor effectracks en subsnakes.
72 pins zie je wel bij "hobby" bandjes (misschien ook met de gedachte waarom een 108p nemen als een 72p voldoet.) Op de klotz site is een schema te vinden, deze is echter gelijk aan de 108p.
Op een grote multi 28 heen en 2 master + 6 auxen retour.
Mijn mengtafel heeft ook zes auxen, maar die lopen niet allen door de 108p.
Heeft naar mijn idee ook weinig zin daar een gedeelte post fader is.

De post fader auxen zitten op een andere multi die naar het effectenrack gaat.

Bovendien vind ik al die aux returns ook niet zo spannend, een goede monitormix maak je immers met een afzonderlijke monitortafel. (Behalve als je digitaal en met een vaste band draait met een in ear systeem, maar dat is uiteraard een heel ander verhaal)

Martin.
kvm entertainment
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
1-12-2007 15:01
KVM:

in een kroeg beetje zinloos om een extra monitor mixer erbij te planten. ook de kleinere locaties, (tot 400 man) weinig ruimte en niet noodzakelijk. Ook uit budget beperking wordt dat vaak achterwege gelaten.

Wizard is 16/6 worden 4 auxen gebruikt voor monitor groepen, de andere beide voor effect.

ben er inmiddels uit. Ook kwa penbezetting. zoals al was geschreven. vooraan beginnen met de kanalen en achteraan met master L&R en dan terug voor de auxen.

ga volgende week eens aan het solderen.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Big bangVIP Lid
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
13-12-2007 17:43

KVM schreef:

(Behalve als je digitaal en met een vaste band draait met een in ear systeem, maar dat is uiteraard een heel ander verhaal)
Daar zullen ook heel snel de dikke multi's verdwijnen en vervangen worden door een dun kabeltje wink ;)
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)