Forum > Geluid

XLR naar tulp vraagje

(35 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
7-9-2003 19:41
de draad in het midden is verbonden met de punt van de cinch stekker (signal dus)
de koperen draadjes om de binnenste kabel heen is de afscherming (ground)

Dan nu de twee aansluitmethoden op 'n rijtje:
(De pins in een XLR zijn genummerd van 1 t/m 3)

methode 1
- Pin 1 en pin 3 worden met elkaar doorverbonden en aan pin 1 wordt tevens de afscherming (dus de koperdraadjes rond de binnenkabel) gesoldeerd.
- Aan pin 2 wordt de draad uit het midden van de kabel (de signaalleider dus) gesoldeerd

-----------
methode 2
- Pin 1 blijft onaangesloten
- Aan pin 2 wordt het signaal aangesloten (de draad uit het midden)
- Aan pin 3 wordt de signal ground (afscherming, de koperdraadjes rondom) gesoldeerd.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Ik neem echter aan dat je mixer ook ongebalanceerde uitgangen heeft. Als dat zo is dan zie ik het nut niet in waarom je die niet pakt om de verbinding naar je equalizer en daarna je versterker te maken. Daar de afstanden tussen mixer, eq, en versterker meestal niet zo heel groot zijn is een gebalanceerde verbinding ook niet echt noodzakelijk (maar als het kan is het natuurlijk wel het mooiste)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DigdugStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-8-2003
Laatste: 15-2-2004
Berichten: 14
7-9-2003 20:53
hey diederik, bedankt voor de uitleg maar ik snap nog steeds niet waarom de 1 en 3 bij methode 1 worden samengenomen en bij methode 2 niet.
het moet toch een of ander nut hebben moest je ergens gaan draaien ofzo (storingen ofzo door dimmers?)

waarom ik nu die XLR uithang wil nemen op men mengpaneel is omdat ie ook een 2e uitgang heeft (cinch dan wel) maar die 2e uitgang wil ik gebruiken om mijn monitor speakers te besturen.
still diggin'..
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
7-9-2003 21:31
Bij toepassen van methode 2 maak je geen verbinding tussen het audiosignaal en de massa (behuizing) van het apparaat. Pin 1 is nl. verbonden met de aarde/massa (behuizing dus) (correct me if I'm wrong). Voordeel hiervan is dat je geen aardlussen krijgt.
Wat is een aardlus? Ben te moe om het helemaal op te zoeken want weet het niet precies uit m'n hoofd, maar het komt er op neer dat er een stroompje door de afscherming gaat lopen, waardoor je bij een ongebalanceerd signaal (waar de afscherming dus deel uit maakt van de signaalweg) last krijgt van een heel irritante brom. Bij ongebalanceerd signaal kunnen ook storingsbronnen van buitenaf (dimmers etc.) een storing veroorzaken
Bij een gebalanceerd signaal maakt de afscherming (die dan verbonden is met pin 1) geen onderdeel uit van de signaalweg, en kan er dus nooit een brom in je geluid ontstaan als gevolg van een aardlus of van stoorspanningen.

Als je nu Dré's methode (methode 2) toepast, dan maak je geen verbinding tussen de signal ground (het retoursignaal, de afscherming van een ongebalanceerde kabel dus) en de massa/ground van het apparaat. Gevolg is dan dat je geen last kunt krijgen van aardlussen. Bij toepassing van methode 1 ligt er wel een verbinding tussen het signaal en de massa, dus kans op storingen.

Een gebalanceerde verbinding zal dus nooit een brom of storing veroorzaken. Wat niet wil zeggen dat als je alles balanceert, alles bromvrij is (maar de kans wordt wel een stuk groter)

Moet je nu alles gaan balanceren? Nee, bij korte verbindingen (zoals bijvoorbeeld van je cd-speler naar je mixer) is de kans op storingen niet zo heel groot. In het algemeen geldt: hoe langer de kabel, hoe groter de kans op een storing. Vanaf ongebalanceerde lengten van zo'n 10 meter heb je een grote kans op storingen. Een correcte gebalanceerde verbinding kan tot maar liefst 600 (!) meter lang zijn, zonder storingen.

Pff wat een verhaal weer.
Ik hoop dat het nu duidelijk is, zo niet moet je me anders maar ff toevogen (zie profiel voor mailadres) op msn.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
7-9-2003 22:23
Het is helaas helemaal niet gegarandeerd dat je met methode 2 geen last hebt van aardlussen. Als dat zo was (en bij methode 1 was die kans er wel) zou niemand methode 1 gebruiken. Naar mijn idee heeft het te maken met de interne opbouw van de gebruikte apparaten.

Nogmaals: ik heb nooit methode 2 gebruikt (altijd methode 1 dus) en nooit last gehad van brom. In verschillende manuals wordt ook aangeraden bij aansluiting van ongebalanceerde op gebalanceerde apparatuur wél pin 1 en 3 te verbinden. Rane denkt daar kennelijk anders over. Misschien met goede (theoretische) redenen.

Mijn advies: verbindt pin 1 en 3 door. In het zeer onwaarschijnlijke geval dat dit een aardlus of anderszins brom geeft lift je pin 1.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-9-2003 23:44
...

We hebben het hier over een gebalanceerde UITGANG die we gaan koppelen aan een ongebalanceerde INGANG. De beste oplossing daarvoor is eigenlijk: Geef wat meer geld uit en zorg dat je equaliser (of wat het ook maar was) OOK gebalanceerd is!

Gaat niet lukken? Gebruik dan de volgende aansluiting (daarbij in het achterhoofd houdend dat het knopen van ongebalanceerde apparaten aan gebalanceerde apparaten ALTIJD een verhoogde kans op storing heeft).

Pin-1: Naar afscherming van tulp.
Pin-2: Naar signaaldraad van tulp.

Pin-3 blijft los zitten tenzij je trafo gebalanceerd uit heb (maar dan had je een mixer gehad in een dusdanige prijsklasse dat je een equaliser met ongebalanceerd in niet eens in je huis zou willen hebben staan ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DigdugStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-8-2003
Laatste: 15-2-2004
Berichten: 14
8-9-2003 17:42
bedankt allemaal voor de grondige uitleg ! :)
still diggin'..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)