Forum > Zelfbouw Speakers

hoorngeladen 10inch mid verder laten doorlopen?

(42 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
18-1-2006 22:18
Dat durf ik niet beweren nee. Ik durf wel te beweren dat je een zeer aardig resultaat kunt krijgen met enkel theoretisch berekenen en luisteren. (wie van de forumleden die iets zelfgebouwd heeft of fabriekskasten actief filtert maar geen instellingen van de fabrikant gebruikt, heeft deze al eens aan grondige RTA metingen onderworpen?)
Voor een echte wereldset en met de top mee te kunnen is enkel luisteren inderdaad bijlange niet voldoende.

Wat ik wel weet is dat ik mij wegens de zeer complexe en tijdrovende materie nooit meer ga wagen aan zelfbouw topkasten. Er komt gewoon teveel bij kijken als je het goed wilt doen.
Wat je er van bijleert (door bij te lezen en vooral dankzij waardevolle bijdrages van meer ervaren mensen zoals dre,contour,tcmc,... is wel zeer nuttig)

Ik ben er nu nog niet uit of ik die 2.5khz 12db/18db ga nemen of die 2.2khz 12/24db maar het geluid zal er zeker niet op achteruit gaan tov hoe het met die 1.6khz was volgens mij. De klank van de kasten zoals ze nu is is trouwens helemaal niet verkeerd volgens mij. Diverse mensen hebben daar toch al mee gewerkt en ik heb enkel nog maar positieve reacties ivm het geluid gehad.
(in de zomer zelfs een openlucht PA voor 1000 mensen mee gedaan met 4toppen+8subs en dat ging naar mijn mening nog goed)

Ik heb de nieuwe crossoverfrequentie trouwens actief met de processor en zonder passieve filter reeds getest en dat klonk toch niet verkeerd. Ook heb ik vergeleken met een fabriekskast (AK-audio 12Mpro2)
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
18-1-2006 22:44
Een meetmicrofoon maak je voor nog geen 10 euro (of je koopt zo'n Behringer ECM ding; voor onze toepassing ook meer dan prima).

Een gemiddelde geluidskaart is al veel nauwkeuriger dan nodig is voor je metingen.

MLS metingen kunnen in een normale ruimte (van gemiddelde afmetingen) gedaan worden zonder specifieke eisen aan die ruimte.

De software kan als freeware/trialware gevonden worden.

Het is verschrikkelijk veel werk MAAR ook verschrikkelijk leuk. Het hoeft niet bakken geld te kosten MAAR bakken tijd... Absoluut.

En toch... Als ik dit typ beginnen m'n handen gewoon weer te jeuken ;-)

Ik zou je toch echt willen aanraden het moeilijke pad WEL te bewandelen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
18-1-2006 22:47
Is er hier trouwens iemand op het forum binnen een haalbare afstand die kastjes kan meten en een filter kan ontwikkelen?
(ik woon in Paal-Beringen, belgisch Limburg)

(uiteraard wil ik hier wel een onkostenvergoeding voor geven)

(en ja hoor dre ik was dit bericht eigenl net aan't typen voordat ik jou vorige zag :p)
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
18-1-2006 22:59
Geluid je blijft er over discuseren.

Ik heb laastst een paar kastjes 15"/1" met een meetmicrofoon, meettechnish recht gezet, met een procesor, uren bezig, kom de buurman, een timmerman, vind de kastjes ernaast( die meettechnish en met een kritisch oor naar te luisteren het een en ander geluidtechnish mankeer ) beter klinken (hij vond ze warmer klinken), sta je ook in je hemd.

Mijn uitgangspunt, met nadruk op mijn, als de klant het goed vind klinken of geen pijn in zijn oren, na een avond stappen heeft, ben ik tevreden, het gaat uiteindelijk om de mensen die ervoor staan.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
19-1-2006 21:47
Nu was ik toch benieuwd en heb ik vlug wat snelle metingen gedaan (valt niet mee tijd vinden als je in de examens zit razz :p )

De gebruikt microfoon is een sennheiser E840. Dit wil zeggen:
plat van 150-2000hz, van 3000-11000 +4db, vanaf 11000 steil naar beneden.
Dit maakt de gegevens uiteraard lastiger om te interpreteren.

https://users.telenet.be/DDAsound_light/midhoorn.doc

Ik heb jammergenoeg geen tijd de volgende 3 weken om een meetmic te zorgen en deftige metingen te doen en die nieuwe filters moeten erin VOOR carnaval seizoen begint.

De 300hz bult valt me op!
Verder lijkt de rest vrij normaal als je die -4db vanaf 3khz eraf telt

Iemand nieuwe conclusies op basis van deze gegevens (voor zover deze bruikbaar zijn)?
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
RonnyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-2-2003
Laatste: 30-6-2008
Berichten: 74
19-1-2006 22:05
Een meetmicrofoon maak je voor nog geen 10 euro
mag ik weten hoe? sneaky :V

mvg
ronny
tis altijd watt
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
19-1-2006 23:20
Panasonic kapseltje, zoeken op Usenet (nieuwsgroepen) of sites. 1 weerstandje en wat draadjes. M'n ouwe vertrouwde Soundblaster 16 (jawel, een echte pisbak maar binnen 0.3dB vlak tussen 50Hz en 15kHz) leverde de benodigde 5V voeding reeds "af fabriek" dus inpluggen en gaan met die kiwi. Handig genoeg had de SB16 een powered uitgang (dus ook DIE afdeling werd door dezelfde kaart uitgevoerd).

(Later werd het wat luxer met een duurdere kaart en een losse eindtrap (en een schakelbakkie om om te schakelen tussen meten van impedantie en transfer functie). Maar met bovenstaande, paar weerstandjes (voor impedantiemeting) en wat krokodillensnoertjes kon je al helemaal "los" ;-)

Tegenwoordig zou ik op zoek gaan naar iemand met een echt goede mic (zoals mijn Neutrik of een leuke Earthworks) en daar m'n zelfbouw Panasonic tegen calibreren maar da's hoofdzakelijk om puntjes op de i te zetten (X-over punten zitten immers vaak daar waar een gemiddeld shit Electret kapsel zo glad als een aal is).

Als ik even snel DIY Measurement Microphone inklop in Google is de eerste hit gelijk raak ;-)

Mijn zelfbouwer is mooier, eindigt in een XLR plug (dus XLR Male plug met daaruit stekend een zo dunwandig mogelijk pijpje waar het kapsel precies in geschoven kan worden. Hij staat nog bij me op kantoor (mensen die langsgekomen zijn hebben het raren ding vast wel eens zien staan (en wellicht verward met iets totaal anders... ;-))
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
19-1-2006 23:21

Dieter(Pulse) schreef:

Iemand nieuwe conclusies op basis van deze gegevens (voor zover deze bruikbaar zijn)?
Kan het hier niet lezen. M'n banktoppie heeft geen Word geinstalleerd (en de wordpad viewer kan niet overweg met de embedded foto's).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
20-1-2006 13:25
Speciaal voor het wat makkelijker te maken:

https://users.telenet.be/DDAsound_light/10inchhoorncorr.jpg

De grafiek van de 10inch hoorn met wat photoshopcorrectie (lekker bruut) om de microfooneigenschappen weg te werken.
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
20-1-2006 13:36
Ben er eerlijk gezegd niet van onder de indruk. Herhaal de meting nog eens met een goede microfoon (meten op 1 meter en wellicht nog een keer op 5 meter om gedrag te analyseren).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)