Forum > Geluid

Axys luidsprekers

(36 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
12-9-2005 21:24

pascal schreef:

Mmmm Dre, ik geloof dat je bijna gelijk hebt...
Ik weet niet of het waar is maar ik heb ooit eens gehoord dat Master-Blaster weer een cloon is van Axys ontstaan door een personeels ruzie aldaar bij Duran Audio.

Het is jaren geleden dat ik het ooit eens gehoord heb, ik twijfel dus of het waar is..
Het zal vergelijkbaar moeten zijn met TurboSound en Function One situatie...

Maar misschien dat iemand dit kan bevestigen?
Master-blaster was de eerste naam en daarna kwam Axys !!
Wat er precies gebeurd is tussen deze 2 merken weet ik niet !!
Ik weet wel dat er bijna zo goed als dezelfde componenten zijn gebruikt !!
Vooral die TAD in het hoog van pioneer was een revolutionair staaltje technic voor die tijd !!!

Laat ons niet vergeten dat Axys en master-blaster afkomstig zijn uit de jaren 80'
En zeker niet te vergeten één van de éérste actieve systemen die goed klonken en makkelijk op te bouwen waren ' en nog ' laugh :D laugh :D
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
13-9-2005 19:34
vind die source kasten anders loeizwaar :p

wel aan te raden met 2e te stapelen...

en volgens mij zijn ze idd eerst onder de naam master-blaster verkocht, daarna als axys, setje wat wij met carnaval hadden bestond uit enkele axys en enkele master-blaster kasten... van voren geen verschil enkel typeplaatje achterop...
vaj-ta-lie-tie
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
13-9-2005 22:39

Roeltje schreef:

vind die source kasten anders loeizwaar :p

wel aan te raden met 2e te stapelen...

en volgens mij zijn ze idd eerst onder de naam master-blaster verkocht, daarna als axys, setje wat wij met carnaval hadden bestond uit enkele axys en enkele master-blaster kasten... van voren geen verschil enkel typeplaatje achterop...
Ik heb het toch gezegt !!
De componenten zijn zowat gelijk gebleven (beyma 18" enz...)
Ze zijn inderdaad loeizwaar , vooral die toppen !
Toch nog een leuk systeem uit de jaren 80' !!
Wel goed voor mekaar gekregen en niet te vergeten " ze worden nog steeds gebruikt Bij de Voormalige VRT laugh :D
ikke
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 26-6-2024
Berichten: 13459
14-9-2005 18:04

sis schreef:

pascal schreef:

Mmmm Dre, ik geloof dat je bijna gelijk hebt...
Ik weet niet of het waar is maar ik heb ooit eens gehoord dat Master-Blaster weer een cloon is van Axys ontstaan door een personeels ruzie aldaar bij Duran Audio.

Het is jaren geleden dat ik het ooit eens gehoord heb, ik twijfel dus of het waar is..
Het zal vergelijkbaar moeten zijn met TurboSound en Function One situatie...

Maar misschien dat iemand dit kan bevestigen?
Master-blaster was de eerste naam en daarna kwam Axys!!
Dan herinner ik het me net verkeerdom. Zou goed kunnen. Eerst was er merk A, toen kwam merk B (en merk A was even van het toneel verdwenen), paar jaar later kwam merk A met een andere reeks (wellicht concurrentiebeding op laten nemen in overnamecontract ;-)

Overigens waren de kasten wel een leuk voorbeeld van het feit dat je soms toch stiekum een (mits goed geselecteerd) 18" woofer tot 500Hz kon gebruiken (want topje nam het pas over op 500Hz volgens mij (heb originele folder nog wel ergens liggen in stoffige ruimte)). Woofer in kwestie was trouwens de 18GT200 van Beyma.

Minpuntje van de sets vond ik de eindtrapjes (waren volgens mij bijna 1:1 kopietjes van de Electuur Crescendo FET bakjes (ca. 200W output dus eigenlijk best een mietje)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
14-9-2005 18:50
Persoonlijk vind ik ook de Axys Arena set behoorlijk underpowered. Heb de set een keer gehoord in een feesttent. Klonk erg netjes en de off-axis response was perfect (2xsub/3xtop per kant). De set stond aan de lange kant van de tent, dus wat dat betreft niet erg ideaal. Enkel de subs vond ik erg achterblijven bij de toppen.

Maar wat is nu ook een dubbel 18" sub, powered met 2x320Wrms ? (Specs https://www.duran-audio.com/Products/Arena.htm)... Vermogen ook nog eens "Measured with gated sine waves", dus zonder verdere info zijn ze nog wel een vraagtekentje waard..
Een Peak SPL van 132 dB valt behoorlijk tegen voor een 108Kg wegende kast van bijna 150(!!)x55x77cm ! Een Nexo LS-500 produceert op papier met dezelfde input meer druk ! (bij minder dan 1/3 dan het gewicht, en minder dan 1/3 van het formaat)....

Topkasten is ook zo'n dergelijk verhaal... Maar klinken doet het wel ! (en goed !!)
DjdimiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-1-2004
Laatste: 22-4-2014
Berichten: 209
9-10-2005 22:14

sis schreef:

Roeltje schreef:

vind die source kasten anders loeizwaar :p

wel aan te raden met 2e te stapelen...

en volgens mij zijn ze idd eerst onder de naam master-blaster verkocht, daarna als axys, setje wat wij met carnaval hadden bestond uit enkele axys en enkele master-blaster kasten... van voren geen verschil enkel typeplaatje achterop...
Ik heb het toch gezegt !!
De componenten zijn zowat gelijk gebleven (beyma 18" enz...)
Ze zijn inderdaad loeizwaar , vooral die toppen !
Toch nog een leuk systeem uit de jaren 80' !!
Wel goed voor mekaar gekregen en niet te vergeten " ze worden nog steeds gebruikt Bij de Voormalige VRT laugh :D
ikke
sis
Ze zijn inderdaad erg zwaar! Hier op de wijkfeesten hebben ze 1 per 1 in de vrachtwagen moeten stapelen shocked 8O. En bestaan er grotere woofers dan 18"?
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
10-10-2005 10:48
ja, maar daar heb je weinig aan. Die worden dan meer voor de show gemaakt. Heel weinig vraag naar, waardoor ze dan weer meer kosten, en echt weinig toepasselijk. Wat heb je daar nu aan? Je kan beter een dubbele 18" nemen, of een dubbele 15", i.p.v. een 19". Altijd belachelijk gevonden.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)