Forum > Geluid

Welke Speaker In de DAP RW-18B / Defect Filter?

(33 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
ClimaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 12-5-2012
Berichten: 75
26-6-2007 17:56

Mr. Edie schreef:

Ik denk dat het probleem waarom verschillende de RW18b kapotspelen is dat ze geen lowcut gebruiken, of deze telaag staan hebben.
ik heb wel met lowcut gedraaid zowel op mijn equalizer (DBX 231) als op mijn cross-over (CX-3400) die ik overigens op een kantelfrequentie had staan van ong. 120 hertz.
aardig hoog nog zelfs.
so much to learn so little time. Pioneer and electro voice
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
26-6-2007 18:09

climax schreef:

ik heb wel met lowcut gedraaid zowel op mijn equalizer (DBX 231) als op mijn cross-over (CX-3400) die ik overigens op een kantelfrequentie had staan van ong. 120 hertz.
aardig hoog nog zelfs.
Ik vermoed dat je de crossover-frequentie verwisseld met de Low-Cut. Een Low-Cut is een hoogdoorlaatfilter dat je normaal gesproken (afhankelijk van de kast) op zo'n 30-55Hz instelt. Deze dient ervoor om de subsonische frequenties bij je speaker vandaan te houden. In de meeste soorten kasten heeft de speaker onder een bepaalde frequentie te weinig demping meer van de lucht om de uitslag te beperken. Ga je nu veel vermogen in de speaker jagen op deze lage frequenties, zal de uitslag van de speaker te groot worden en defect raken. Je hoort er vrijwel niets van omdat het rendement van de kast op deze frequenties zéér laag is.

Vooral als je met platenspelers werkt kun je onhoorbare subsonische signalen op je subkasten terecht krijgen (z.g.n. Rumble). Een goede subsonic is dus best belangrijk als je met flink wat vermogen aan de slag gaat..!
ClimaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 12-5-2012
Berichten: 75
26-6-2007 18:23
Ik heb het even door elkaar gehaald ja.
maar zover ik weet is mijn lowcut gewoon een knoppie (aan of uit) waaraan ik niks kan instellen een frequentie o.i.d.
Het is wel gebeurd tijdens het draaien van een vinyl (dance/jump) waarin zoiezo al hele lage frequenties voorkomen maar toch niet onhoorbaar laag lijkt me.

Maar... zou het de moeite zijn om er een andere geschikte driver in te zetten en vervolgens het ding voor een aardig prijsje te verkopen samen met versterker?
of kan ik de kist beter in stukjes zagen en er een vogelhuisje of zoiets van maken?
so much to learn so little time. Pioneer and electro voice
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
26-6-2007 18:28
Best kans dat je tijdens die plaat last hebt gehad van overspraak van de bas op je element (Rumble), en daarmee de driver in je RW-18b gesloopt hebt.

Aangezien de RW-18b nu voor een hele leuke prijs bij Dré in de uitverkoop staat, lijkt het me vrij lastig op hem met een nieuwe (niet-originele, duurdere) driver te verkopen tweedehands.

Ga je hem zelf weer gebruiken -> nieuwe passende driver kopen, Dré heeft vast wel mooie passende Beyma. Ga je hem zelf niet meer gebruiken, dan zou ik de lege kast voor een paar tientjes op marktplaats parkeren..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)