Forum > Licht

aantal geni strobo FL-2000 vraagjes

(42 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-4-2010 09:06
Het is aan te bevelen de lamp te vervangen door de meest geschikte lamp (om te voorkomen dat je zelf rare dingen moet doen om het werkend te krijgen).

Een triggerdraad overzetten is mogelijk maar geen leuk klusje. Beter is dus een lamp te kopen die reeds voorzien is van een triggerdraad (daarmee voorkom je ook nog eens dat je de draad er verkeerd op zet...).

Een buis die wit uitslaat is meestal lek. Een buis die zwart uitslaat is meestal gewoon goed gebruikt (hoef volgens mij het verschil niet uit te leggen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Lj-thijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2007
Laatste: 23-3-2024
Berichten: 24
8-4-2010 14:31
Ik heb bij een oude buis waarvan de triggerdraad kapot was (gebroken), een stuk ijzerdraad gewikkeld, tot nu toe werkt dat ook goed. Alleen wel even een aantal dagen de spanning van je strobe afhouden voordat je echt gaat sleutelen.

Om te reageren op Dré; van diezelfde flitsbuis is de anode helemaal wit uitgeslagen. Echter is de buis niet lek. Is dat witte materiaal dan niet gewoon elektrodemateriaal? happy :)

lj-thijs
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
8-4-2010 15:36
Een flitsbuis kan zo heet worden dat het glas aan de uiteinden tijdelijk in een semi vloeibare staat overgaat. Tijdens die staat kan lucht ingesloten worden. Zolang dat IN het glas is, is er niets aan de hand (behalve dan de witte "spikkels"). Zodra het echter door de wand heengaat ben je het bokje.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
X-PLOSIONStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2009
Laatste: 6-2-2013
Berichten: 110
8-4-2010 17:50
De triggerdraad is dat gewoon een dunne ijzerdraad?
Normaal dacht ik wel dat de philips xop-15 deze wel al zou hebben. Bij philips moeten ze toch weten dat deze buizen zonder triggerdraad gewoon niet werken he...
Dat errond wikkelen is eens even een klusje ja, maar al bij al zal dit niet echt moeilijk zijn he. Gewoon errond wikkelen en af en toe een knoopje en een lusje rond de buis.
Heb ook al eens gezien dat de trigger van de ene kant naar de andere gewoon rondom was gewikkeld, en dit werkt ook perfekt. Het is enkel toch om de buis in geleiding te brengen he die draad. Zit meeste spanning niet op de elektroden aan de einden van de buis? Deze hebben dikke siliconenkabel dus goed geïsolleerd.
Bij de atomic zijn de philips lampen zo te gebruiken, de lamp zit bij een atomic in klemmen, en zijn aangesloten op een lusterklem uit steen / porcelijn (warmte)
Lj-thijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2007
Laatste: 23-3-2024
Berichten: 24
8-4-2010 19:10
Ik heb gewoon een stuk ijzerdraad gepakt en heb het voorzichtig rond de buis gewikkeld. Werkt prima happy :)

lj-thijs
X-PLOSIONStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-8-2009
Laatste: 6-2-2013
Berichten: 110
8-4-2010 19:53
Speelt ook de dikte van de draad een rol?
En mag dat koperdraad zijn, of gewoon ongeïsolleerde binddraad die je in elke DHZ-zaak tegenkomt ?

Ik ben van toch eens die nieuwe philips buis te "proberen" in de strobo.
En wil dus weten of deze dan ook nog flitsen overslaat of niet?

Het overslaan van flitsen, is dit te wijten aan de voeding / elektronica of de lamp dat (bijna) op is?
Lj-thijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2007
Laatste: 23-3-2024
Berichten: 24
8-4-2010 20:23
Dit is gewoon normaal ijzer(bind)draad. Dikte; ik zou de draad niet te dik maken, dunner dan dat ik nu heb is ook prima. Je triggerdraad voert toch geen elektrische stroom.

lj-thijs
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
9-4-2010 09:12

lj-thijs schreef:

Ik heb gewoon een stuk ijzerdraad gepakt en heb het voorzichtig rond de buis gewikkeld. Werkt prima happy :)
Alleen zie ik naast jouw gewikkelde ijzerdraad óók nog gewoon een triggerdraad op de buis zitten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
9-4-2010 09:31
ik zou maar heel goed oppassen met dat wikkelgedoe.
Zo'n buis wordt gloeiend heet als hij staat te knipperen,
wikkeldraad kan zomaar mee gaan gloeien, en dan zal het in het glas branden, met als gevolg dat je glas ernstig zou kunnen verzwakken. En misschien wel door de onregelmatig punt verwarming uit elkaar spatten.

Vroeger heb ik ook wel eens zon buis gehad, maar ik weet 100% zeker dat dat geen gewoon binddraad was, meer iets van RVS achtig verenstaal. En dan ook nog heel dun. Vergeet niet dat dat dikke binddraad heel langzaam afkoelt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2074
9-4-2010 09:38
Ik heb hier nog een rol RVS draad van 0,2mm staan.
Als iemand een stukje nodig heeft, wil ik wel een stuk in een envelopje doen.
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)