Forum > Zelfbouw Speakers

Budget (waarschijnlijk Eminence) Project

(45 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
13-4-2005 23:55
Dat hoeft ook weer niet. De muziek hoeft niet uit of vol open... Het kan ook op een stand ertussenin gezet worden ;-)

(en ja, ik heb reeds meerdere keren googiegaagaa boven de wieg gedaan (maar probeer er wel een beetje op te letten (moeilijk hoor))).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
14-4-2005 12:03
Je zegt Le(optioneel).

Wanneer ik dit simuleer zijn er toch wel verschillen.
Zijn deze verschillen dan te verwaarlozen?
"Le" is een waarde die op zichzelf staat. Je berekent deze dus niet uit andere parameters en gebruikt deze ook niet om andere parameters te berekenen.
Le wordt niet altijd gegeven en mocht je deze dus een keer niet kunnen vinden dan kun je dat vakje dus open laten.

Le bepaald (zover ik weet) voornamelijk de afval in het hoog. De Help-functie (mensen lees die nou eens een paar keer door angry ) van WinISD Pro geeft aan dat WinISD niet al te nauwkeurig in het hoog is.
Sterker nog: De ontwerper geeft zelfs al aan dat WinISD niet gemaakt is om super nauwkeurig te simuleren maar om "slechts" een bruikbare simulatie te geven. Dus zolang je zonder Le niet op totaal andere afstemmingen uitkomt...

Overigens wordt Le op 1 KHz gemeten (IIRC) dus vraag is hoe nauwkeurig of belangrijk dat uberhaupt is voor sub gebruik. In de meeste gevallen zie ik pas verandering optreden vanaf 100 Hz. Een gebied wat bij de meeste basreflex subs wel redelijk vlak (is te krijgen).

Bij hornloaded speelt de Le wel een belangrijke(re) rol.

Op-of aanmerkingen welkom.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
Peter v DStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 19-8-2019
Berichten: 41
14-4-2005 15:41
Moet Pe nu de rms waarde of de Max waarde zijn, ik heb het gevoel dat de gegevens nu aardig kloppen want eindelijk komen er een beetje redelijk waarde uit (Na een hele avond kloten shut up :X ), ik weet niet wat ik de hele tijd fout deed maar ik ben gewoon helemaal overnieuw begonnen (ook frisse installatie) en nu gaat ut.

Alleen nog graag even antwoord op de vraag :
Wat moet ik bij Pe invullen
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 1344
14-4-2005 15:54
Pe is gewoon de (rms-)belastbaarheid zoals die in de driver specs staat. Piek. program en muziekbelastbaarheid zijn voornamelijk bedoeld om interessant te doen.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
14-4-2005 22:09

Rademakers schreef:

Overigens wordt Le op 1 KHz gemeten (IIRC) dus vraag is hoe nauwkeurig of belangrijk dat uberhaupt is voor sub gebruik.
Wat ook vergeten wordt door velen (inclusief de meeste simulatiepakketten) is dat zowel Le alsook Re beide frequentie afhankelijk zijn. Jawel. Een weerstand die keurig een weerstand is maar wel afhankelijk van de frequentie (klinkt tegenstrijdig maar is het niet).

Je kunt dit ook keurig zien in de fasecurve van de impedantieplot. Als de Re en Le beide constant zouden zijn dan zou de fase van de impedantieplot naar 90 graden moeten lopen (bij 20kHz zou 1mH immers volledig dominant zijn over 6.5 Ohm). In de praktijk zie je echter dat de impedantiefaseplot ergens rond de 45-60 graden eindigt.

Beyma heeft een tijdje Le/Re vs. freq. plots bij hun producten gezet maar is daar volgens mij mee gestopt (jammer). Een programma zoals Leap (HET programma om kasten te simuleren) kan prima overweg met variabele Re en Le componenten (en rekent er zelfs op dat je die info correct opgeeft danwel voert via imp. plots).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Peter v DStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 19-8-2019
Berichten: 41
16-4-2005 21:26
Srry dat ik even niet reageert heb want ik had voor mijn doen een hele grote klus laugh :D (Ik ben ook nog maar 14, dan is een groot schoolfeest leuk laugh :D )

https://img222.echo.cx/img222/6442/plot15nl.jpg

Dit heb ik er nou uitgekregen, wat is nu evt. interresanter ... 2 SM-115 of 1 Kappa PRO 15 LF

En hoe merk je eigenlijk de Maximum power, als je daar op die Freq. overheen gaat ben je dan eigenlijk aan het overbelasten of ...

Graag antwoord op deze vragen en dan ga ik peinzen laugh :D shut up :X
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
17-4-2005 18:04

Peter v D schreef:

Dit heb ik er nou uitgekregen, wat is nu evt. interresanter ... 2 SM-115 of 1 Kappa PRO 15 LF
2x SM-115 is zeker intressanter; 2 SM-115's drukken meer door dan 1 Kappa Pro, zeker als je ze dicht bij elkaar plaatst (dan neemt het geluidsniveau met 6 dB toe -> 3 dB door de zgn. koppeling + 3 dB doordat de belastbaarheid in totaal 2 keer zo hoog wordt)

Peter v D schreef:

En hoe merk je eigenlijk de Maximum power, als je daar op die Freq. overheen gaat ben je dan eigenlijk aan het overbelasten of ...
WinISD kijkt, als je alle bijbehorende gegevens goed hebt ingevuld, naar de Xmax (zie tabblad Cone Excursion). Als de Cone Excursion (Xmax) bij de opgegeven Pe (de RMS belastbaarheid) over de limiet heen gaat, zie je bij het tabblad 'Maximum Power' een dip komen.

Voorbeeld: voer bij de SM-115 een kastvolume van 120 liter in, en tune hem op 40 hz. Als je de Pe op 250 hebt staan zie je bij het tabblad 'Cone Excursion' dat bij signalen onder de 34,5 hz de Xmax overscheden wordt. Verder zie je dat tussen 50,5 hz en 82,5 hz de Xmax nog een keer wordt overscheden. Klik op het tabblad 'Maximum Power', hier zie je nu 'toevallig' dat van 0 tot 34,5 hz de belastbaarheid minder is dan de opgegeven Pe. Even verderop zie je wederom dat de belastbaarheid is afgenomen in het gebied van 50,5 hz tot 82,5 hz. De bladen 'Cone Excursion' en 'Maximum Power' zijn dus gerelateerd aan elkaar; is de belastbaarheid in een bepaald frequentiegebied laag, dan wordt de Xmax in datzelfde frequentiegebied overschreden.

Bij zowel de Xmax als de Max Power wordt er gekeken naar o.a. de volume van de kast en de afstemming van de kast. Maak je het kastvolume groter, dan wordt de powerdip groter (en daarmee wordt de Xmax dus al eerder en sterker overscheden). Maak je de afstemming minder laag, zie je ook dat de powerdip verkleint.

Je kijkt dus eigenlijk naar de overscheiding van de Xmax en daarmee dus eigenlijk naar de 'overbelasting' (zoals jij het noemt).
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver
Peter v DStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 19-8-2019
Berichten: 41
17-4-2005 20:50
Heel erg bedankt allemaal voor de uitleg laugh :D , hier kan ik heel veel mee. (Ook alle andere bedankt ... ik ben egt nog een leek op dit gebied shut up :X )

Nu even met me pa overleggen of we het kunnen gaan bouwen ... (kheb er nu al zin in laugh :D )

(Ik zat ook meteen te bedenken of als ik 2 sm-115 pak niet meteen een hoorn erbij kan zetten voor een mooi fullrange kastje ...)

Hoeveel man kan je met 2 sm 115 per kant ongeveer bespelen op redelijk niveau ? (behringer b1020 top of meteen andere hoorns)
That_Dj_SjokkieEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 27-6-2005
Berichten: 190
17-4-2005 21:08
Schat zo'n 200-250 man, ligt er ook aan welke top precies en welke ruimte.
Heb zelf 2 beyma 18g400 1 per kant dus en kan daar 200 man mee aan, met de das ds12 erboven. 4 Sm 115 geven beduident meer geluidssterkte dus ga uit van schattingsgewijs 225 personen.
Of denken jullie dat 4 van deze beestjes meer mensen aankunnen? laugh :D
Hardcore is a feeling that's inside of us, it's the key of paradise!
FerdyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 23-12-2009
Berichten: 331
17-4-2005 21:09
1 x bewerkt. Laatst door Ferdy op 17-4-2005 21:12
Ga uit van een man of 120-130 voor in totaal 2 SM-115 + 2 B1020's (en dat is waarschijnlijk meer dan je denkt als je die allemaal op één dansvloer hebt staan).

Wat betreft de hoorn i.c.m. de SM-115 zou ik dat nog even uit jou hoofd laten, en je eerst eens flink gaan verdiepen in het berekenen van kasten, topjes ontwerpen vergt namelijk iets meer van je dan een kast berekenen en speakers er in zetten. Het technische gedeelte moet ook voldoende zijn om tot een redelijk resultaat te komen.

Voordat je als een gek gaat bouwen willen we eerst wel even zien wat je van plan bent om te gaan bouwen, dit om je ontwerp een beetje te bekritiseren/ verbeteren. Dit kan je doen in de vorm van screenshots, maar het is denk ik makkelijk om de file van je ontwerp hier neer te zetten (zo kan iedereen met winISD hem openen)

@Sjokkie:
Hij heeft het hier over in TOTAAL 2 SM-115's (één per kant of alle 2 in een centerstack) en niet over 2 per kant.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

Terug naar forum Reageer (zonder quote)