WAT DOE JE NOU?
(39 reacties. Pagina 4 van 4)Moderator(s): Dré
RoeltjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-1-2003 Laatste: 30-9-2015 Berichten: 505 | 28-3-2003 18:53 |
Suiker lost toch niet op in benzine waardoor die losse kristallen heel je motor vern**ken...? | |
vaj-ta-lie-tie | |
SnakeEffect Guru Uit: België Sinds: 17-2-2003 Laatste: 19-4-2014 Berichten: 675 | 29-3-2003 19:21 |
Er is een verschil tussen oplossen en reageren. Bij reactie ontstaat er één of meerdere nieuwe stoffen. Aangezien ik niet de samenstelling ken van benzine (is een homogeen mengsel), zal het moeilijk zijn je een reactievergelijking te geven. Bij de verbranding ervan komen immers ook vele schadelijke stoffen vrij. Dankzij de katalysator (chemische stof in een compartiment in je uitlaat die hier de schadelijke stoffen bindt) komt er echter alleen CO2 uit de uitlaat. Wat ik neerscrhijf is wel degelijk waar. Als je me niet gelooft kun je nog steeds je voertuig aan een experiment onderwerpen (op eigen risico). Stel dat de suiker zou oplossen, dan blijven er geen kristallen over, suiker ziet er dan misschien wel kristallijn uit, ze heeft GEEN kristallijne structuur. Kristallen komen voral voor bij ionbindingen, wat hoofdzakelijk zouten zijn (keukenzout is hier een voorbeeld van). Het kan goed zijn dat de suiker reageert met de stoffen uit de benzine (lijkt mij meer waarschijnlijk). Zo moeilijk is suiker ook niet uit elkaar te 'trekken'; alle niet vertakte koolstofketens zijn gemakkelijk uit elkaar te 'trekken'. Hoe dit uit elkaar 'trekken' tot stand komt zou ons echter te ver leiden. Het kan echter ook dat suiker toch oplost in benzine (maar ik weet ook niet alles). | |
RoeltjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-1-2003 Laatste: 30-9-2015 Berichten: 505 | 29-3-2003 19:55 |
Verschil tussen oplossen en reageren ken ik ook wel, 6 jaar lang scheikunde gehad :x | |
vaj-ta-lie-tie | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 29-3-2003 20:07 |
Well, first of all, the portion of gasoline in the volume of the tank decreases. Second of all, when the fuel containing sugar enters the engine, the sugar caramelises by the high temperature that is produced by the combustion process in the engine. Since the caramel is a pasty liquid, with high density and viscosity, the engine can get stuck and consequently break :(. Besides, it is not a flammable substance, and thus not useful in the engine as fuel. So, I'd recommend that you not try it! Hope you understand my English - I am not a native. Sorry, if not. Robert. www.madsci.org/posts/archives/dec99/946003477.Ch.r.html web.ask.com/web?q=why+not+put+sugar+in+tank | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
PeterStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-8-2002 Laatste: 12-9-2012 Berichten: 1137 | 29-3-2003 20:09 |
Oke, daar waren we al achter. Alleen het hoe en waarom... | |
Volgende keer Peter! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 29-3-2003 20:14 |
Peter schreef: Oke, daar waren we al achter.Ik heb werkelijk NIEMAND horen noemen dat het probleem juist het carameliseren van de suiker in de motor is (en toch is dat het eerste dat ook bij mij opkwam). Caramel is echt troep. Alleen het hoe en waarom... Hoezo hoe en waarom? Je dumpt suiker in benzine, suiker komt in de motor terecht (al dan niet na opgelost te zijn in de benzine (niet echt boeiend)), motor is behoorlijk heet (zeker in de verbrandingskamer), suiker carameliseert een plakt alles aan elkaar. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
SnakeEffect Guru Uit: België Sinds: 17-2-2003 Laatste: 19-4-2014 Berichten: 675 | 29-3-2003 20:30 |
Dank je voor de uiteenzetting. Ik leer nog elke dag bij... We waren er volgens mij nog NIET achter. Tot nu. | |
PeterStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 8-8-2002 Laatste: 12-9-2012 Berichten: 1137 | 30-3-2003 12:25 |
Okeoke, dat van dat caramelliseren is idd nieuw Maar dan verbaas ik me er ook weer over dat dat kan als die suiker is opgelost. Ik zal morgen in het lab bij ons op school de boel eens uitzoeken. Daar hebben ze vast wel een suikerklontje en wat benzine staan. [5 sec later] Aahhh, ik snap het! Hehe, dat duurde lang. De suiker is wel opgelost, maar heeft niet gereageerd met de benzine. Daarom zitten er nog gewoon glucosemoleculen tussen die van de benzine. En aangezien benzine "poef" doet bij een vonkje en dan nogal warm wordt, caramelliseerd de suiker die dan is losgegaan van de benzine, omdat die verdampt is. Kijk, ben ik ook weer wat wijzer geworden, ook al duurde het even. Maar toch, dat zo'n klein beetje suiker al zo'n rotzooi in je motor kan geven. Toch nog maar even het lab in duiken. | |
Volgende keer Peter! | |
BertdebouwerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-12-2003 Laatste: 4-12-2003 Berichten: 1 | 4-12-2003 12:52 |
Dré schreef: Peter schreef: Oke, daar waren we al achter.Ik denk niet dat de suiker ooit de motor zal bereiken, zeker niet bij een klassieke benzinemotor met carburator. De benzine verdampt in de carburator en ik kan mij moeilijk voorstellen dat de suiker hier ook zal verdampen (suiker heeft een veel hoger kookpunt (lagere dampspanning) dan benzine. Zou de suiker dus niet gewoon zorgen voor het verstoppen van de carburator.[/i schreef:Ik heb werkelijk NIEMAND horen noemen dat het probleem juist het carameliseren van de suiker in de motor is (en toch is dat het eerste dat ook bij mij opkwam). Caramel is echt troep.Alleen het hoe en waarom... Hoezo hoe en waarom? Je dumpt suiker in benzine, suiker komt in de motor terecht (al dan niet na opgelost te zijn in de benzine (niet echt boeiend)), motor is behoorlijk heet (zeker in de verbrandingskamer), suiker carameliseert een plakt alles aan elkaar. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 4-12-2003 13:05 |
Niet onnodig oude koeien uit de sloot halen, alleen als je echt iets toe te voegen hebt aan het onderwerp van het topic! Slot dus! | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. |
Terug naar forum Afgesloten topic