Forum > Newbie Forum

geluidset

(209 reacties. Pagina 4 van 21)
Moderator(s): Dré
DjmarkjeEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2004
Laatste: 9-4-2005
Berichten: 141
13-2-2005 11:32
Degene die er al 1tje hebben gebouwd waarop zou ik dan vastlopen als beginner met luidspreker bouw?
Dat zou ik graag willen weten.
tjaaa.. ander weet ik het ook niet meer
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
13-2-2005 11:52

djmarkje schreef:

Julie zeggen steeds als je geen ervaring hebt moet je het niet doen.
Op wat voordingen kan het dan misgaan?

Op J&H werk dit gezegt:

Op de submeeting viel mij op dat de hoorns verder droegen dan de basreflex kasten, daarbij leek de voelbare druk al na een paar meter weg te vallen terwijl de hoorns de bas duidelijk door de hele loods stuwden. De voelbare druk van de Punishers zit vooral boven de 50Hz daarom kan het ook zo ver dragen (golflengte verhaal) Zeker in de openlucht betwijfel ik het nut van een reflexkast die tot 30Hz gaat immers na een paar meter is er van dat lage geflubber toch niks meer over. Ik zie dan liever een goed rendement tussen de 50-100Hz waarmee je ook op 20 meter nog klappen kunt uitdelen.

Ik wil de punishers ook voor privee gaan gebruiken en daarme beedoel ik voor op carnavals wagen straatsfeesten dat soort dingen dus als je ze buite kan gebruiken komt goed uit.
Zelf houw ik van strake bas en niet van die flapper bas.
En wil compacte kasten.

Daarom spraakt de punisher mij zo aan.
Dat verhaaltje klopt niet geheel.
De voelbare druk van de Punishers zit vooral boven de 50Hz daarom kan het ook zo ver dragen (golflengte verhaal)
Niet correct, lage tonen dragen verder en niet de hoge. Het probleem zit um meer in het feit dat de punisher veel te klein is om fatsoenlijk SUBlaag weer te geven.

BR kan ook ver drage, maar dan moet je er wel een stuk of tien op een rijtje zetten om een horizontale line array te creeeren.

Wat betreft het bouwen, gaande weg kom je allemaal leer puntjes tegen. Dit betekend dat je eerste kast bijna altijd wat fouten zal hebben. Hoe meer kasten je bouwt, hoe handiger je er in wordt en het mooier/beter het eindresultaat is. Is puur een kwestie oefening baart kunst.
Bouw anders eerst een proto type van spaanplaat. Kost niets, en kun je lekker oefenen. Als je fouten maakt leer je er weer van, en het kastje van spaanplaat kun je gewoon weg gooien zonder dat het je veel geld kost. Het zou namelijk zonde zijn als je straks een kast van berken multiplex heb staan welke niet gebruikt kan worden.
Meteen de lat hoog leggen door met een ingewikkeld ontwerp te beginnen hoeft niet fout te zijn, maar hou wel in je achterhoofd dat je alles 3 keer moet overdenken voordat je wat doet.
DjmarkjeEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2004
Laatste: 9-4-2005
Berichten: 141
13-2-2005 12:02
Is idd een goed idee om eerst een kast van spaanplaat te maken.
Zelf denk ik dat het wel gaat lukken.
Heb ook flitecases gemaakt.
Als je hout precies op maat zaagt ben je al ene heel eind.
tjaaa.. ander weet ik het ook niet meer
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
13-2-2005 12:10
Alleen het zaag werk is niet alles. Het goed in elkaar plakken van een dergelijke hoorn is ook een vak appart. JE moet creatief zijn met de middelen die je hebt om alles goed te klemmen.
Zie: https://michiel-rijckaert.fotopic.net/c379291.html Daar staan foto's van de bouw van m'n hifi hoorn. De folding is gelijk aan die van de punisher. Bij mij is deze manier van bouwen goed uitgepakt. Misschien kun je de zelfde manier gebruiken bij de punisher (eerst het midden deel in elkaar zetten).
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
13-2-2005 13:10

djmarkje schreef:

Als je hout precies op maat zaagt ben je al ene heel eind.
O.k.
Nou, begin maar zou ik zeggen. We zien graag de foto's.

En laten we afspreken dat mensen die zin hebben om jou te helpen dat doen. Dat mensen die geen zin hebben om jou te helpen zich er verder niet mee bemoeien. En dat jij op jouw beurt NIET op je teentjes getrapt bent wanneer op je lazer krijgt als je:

- ongeduldig bent;
- je eigen topic vervuilt met je beroerde typkunst;
- domme vragen gaat stellen waarop je antwoord al lang en breed via de zoekmachine van het forum had kunnen vinden;
- vragen gaat stellen die niet te beantwoorden zijn, omdat er gewoon nog geen gegevens bekend zijn;
- weigert adviezen van deskundigen op te volgen en daarna het deksel op de neus krijgt.

Veel succes, laat ons maar eens een poepie ruiken wink ;) .
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
13-2-2005 13:35

sylvia schreef:

En laten we afspreken dat mensen die zin hebben om jou te helpen dat doen. Dat mensen die geen zin hebben om jou te helpen zich er verder niet mee bemoeien.
Je bent echt niet verplicht om te helpen.wink ;) Je HOEFT niet eens te reageren, dat doe je zelf.
Als je mark iets wilt afraden, doe dit dan met goed onderbouwde argumenten. Als hij zo eigewijs is om niets met de adviezen te doen dan is dit zijn keuze waar hij zelf verantwoordelijk voor is.
DjmarkjeEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2004
Laatste: 9-4-2005
Berichten: 141
13-2-2005 13:36
Ik zal het eens doen ik ga deze week beginnen met spaanplaat ik heb thuis nog wat staan maar is niet genoeg om 1punisher van te bouwen zou het ook gaan als ik gewoon op schaal maak alles 25% kleiner?
tjaaa.. ander weet ik het ook niet meer
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
13-2-2005 13:39

djmarkje schreef:

Ik zal het eens doen ik ga deze week beginnen met spaanplaat ik heb thuis nog wat staan maar is niet genoeg om 1punisher van te bouwen zou het ook gaan als ik gewoon op schaal maak alles 25% kleiner?
Als je het alleen voor het bouwen doet is dat uiteraard geen probleem. De moeilijkheidsgraad blijft het zelfde. Maar let op dat het niet TE klein word, want dan word de bouw weer wat lastiger doordat sommige plekken moeilijk bereikbaar zijn. Maar het lijkt me een hele goeie manier om eens te oefenen met bouwen.

Ik raad je dan ook aan om de problemen die je tegen komt eens goed te onderzoeken, en de meer ervaren bouwers om raad vragen als je een specifiek probleem bent tegen gekomen.
DjmarkjeEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-9-2004
Laatste: 9-4-2005
Berichten: 141
13-2-2005 13:44
Met de bouw van de echte punishers wacht ik nog even wil liefst tops en subs tegelijk bouwen is makelijker voor me.
Wil eventueel bij de bouwmarkt als ik hout koop daar alles op maat laten zagen kost bijna niks en bespaart mij een hoop tijd.
word daar goed gezaagt?
tjaaa.. ander weet ik het ook niet meer
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
13-2-2005 13:47
Ligt eraan wie het zaagt. Als het een ervaren iemand is wel.
Maar zagen ze daar dan ook perfect in verstek voor je?
Door internet beperkt

Terug naar forum Afgesloten topic