Forum > Geluid

Restauratie Peavey SP1 en T-300.

(85 reacties. Pagina 4 van 9)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
11-6-2005 12:10

Webbie schreef:

Heeft het zin op de crossoverfrequentie wat hoger te leggen (bijvoorbeeld 600Hz), want de laatste SP-1's zijn ook volgens mij zo gecrosst (er komt nu een moderne woofer in).
Nee, 500 Hz kun je wel handhaven. Bass speakers kunnen vaak tot 2000 Hz doorlopen als je wilt. High drivers en hoorns daarentegen niet. 500 Hz is weliswaar de grens, maar wel haalbaar. 600 Hz mag wel, maar dan kom je alle filter compenenten aan het veranderen.
Mijn onkunde op dit gebied is dermate groot dat het niet wijs is om dit zelf te gaan doen. Uiteindelijk wil ik toch de zaak aktief gaan aansturen. Wel is mij geadviseerd door Peavey om het originele "cd EQ network" wel te blijven gebruiken van het passieve filter. Zoals je mij eerder hebt verteld kan ik dat ook met de DCX doen, maar zoals eerder gezegd ben ik echt een totale n00b in dit gebeuren.
Aktief en passief: niet doen. Je kunt de SP-1 hooguit als top inzetten met een subwoofer en dan met de DCX crossover op bijvoorbeeld 160 Hz gaan crossen.
Ik wacht eerst tot ik de nieuwe Black Widos binnen heb, en ga dan is luisteren of het wat geholpen heeft. Daar er nu twee verschillende drivers inzitten, moet met de vervanging ervan het geluid van beide speakers het zelfde klinken gaan klinken (wat ze nu absoluut niet doen).
Toevallig net zo'n 18" Black Widow met afschoefbare magneet voor mijn neus liggen happy :)

Het belangrijkste is dat beide speakers hetzelfde gaan klinken. De rest kun je nog wegwerken met een EQ.

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
25-6-2005 22:30
Hallo,

Bedankt weer TCMC voor je uitleg.

Staat bestelling speakers:

Ik heb de bestelling laten annuleren, omdat ze mij bij het bedrijf niet helemaal begrepen hadden (laten we het daar maar even op houden).
Van de week heb ik naar het bedrijf gebeld met de vraag of ze het geld al binnen hadden. Het antwoord was dat inderdaad het geld binnen was en dat de "baskets" besteld waren shocked 8O . Zover ik weet heb ik complete drivers besteld bij het bedrijf.
Dat vertelde ik ook aan die man, die antwoorde met de vraag "Wat het verschil was tussen een driver en een basket?".
Nu vraag ik je, het is toch heel erg als een bedrijf personeel heeft wat niet weet wat ze verkoopt.
In het zelfde gesprek maar gelijk gevraagd of ik van de hele bestelling kon afzien, omdat ik na het antwoord van die man er absoluut géén vertrouwen meer in had.
Maar de man verzekerde me, dat diegene die de bestelling had behandeld, mij even zou terug bellen. Nadat ik een dag niets meer had vernomen, heb ik zelf maar weer gebeld, en gevraagd naar de desbetreffende man. Die heeft me netjes te woord gestaan, en bevestigd dat alléén de "baskets" in bestelling stonden. Omdat ik complete speakers (baskets + magneten) moest hebben, stelde de man voor de magneten even mee te bestellen. Hij zou me even terugbellen met de juiste prijs van de magneten, want dat kon niet meer als een paar tientjes meer zijn, zei hij.

Half uur later belde de man mij netjes terug met "slecht nieuws" zoals hij zei.
De totale kosten voor 2 x basket en 2 x magneet zou op een bedrag komen van net iets over de 1000,- Euro shocked 8O . Ik zei hem dat ik dat toch wel teveel vond worden. De man gaf me gelijk, en stelde voor het bedrag van 415,- Euro, wat het aanvankelijk koste, terug te storten. Wat gisteren inderdaad ook netjes is gebeurd.

Nu heb ik dus 2 SP1's staan zonder woofers, omdat ik de originele woofers heb verkocht (omdat de nieuwe er binnen een paar weken zouden zijn). En géén muziek meer sad :( .

Gisteren nog rondgebeld en gemaild naar verschillende bedrijven in Nederland waar ze Peavey spares verkopen. Veel verschillende prijzen gehoord, van 316,- Euro tot 575,- Euro per stuk voor de Peavey 1504DT-4.

Toch bleek A.R.K. de goedkoopste te zijn met een totaalprijs van 648,- Euro voor 2 speakers á 316,- Euro per stuk en 16,- Euro verzendkosten. EN ze hebben ze op voorraad liggen. Ik kan ze dus binnen een dag of twee hebben. Maar ik kom nu nog even een 200,- Euro te kort, en moet even zien wat ik nu ga doen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
25-6-2005 23:15
Hallo,

Misschien weten jullie misschien goedkopere/betere drivers voor de SP-1.

De specs van de originele Black Widow 1504DT-4 zijn:
Special Applications
1504DT-4 Black Widow
The 1504DT is a 4 ohm 15" Black Widow/Super Structure speaker designed specifically for use in horn loaded enclosures. Utilizing a straight-sided, ribbed, Kevlar impregnated cone for maximum rigidity, the suspension is more compliant (softer) for higher linearity when driving a horn loaded cabinet

Re 3.5
Fs 31.3
Qts .29
Qms 6.2
Qes .32
Vas 385l
No 3.6%
Xmax (mm) ±3.0
Vd 240

Power Handling
Continuous 350 W,
Program 700 W*
AES 600 W<

, Continuous power per EIA Standard RS-426A
* Program rating with a minimum of 3 dB amplifier headroom
< Power capacity for 2 hours per AES Standard 2-1984
Bron Peavey

Alle info is weer van harte welkom.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
26-6-2005 10:46
Ik heb die topjes lang geleden eens nagebouwd en voorzien van Motorola piëzo drivers. Helaas ben ik er nooit echt tevreden over geweest, maar met een EQ ertussen was het nog wel te doen.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
26-6-2005 10:59

Webbie schreef:

Re 3.5
Fs 31.3
Qts .29
Qms 6.2
Qes .32
Vas 385l
No 3.6%
Xmax (mm) ±3.0
Vd 240

Power Handling
Continuous 350 W,
Program 700 W*
AES 600 W<
De T/S parameters lijken erg veel op de subwoofer van de DAP AX-15B. Het verschil is met name de Qms door de relatief soepele ophanging en Re die bij de AX-15B 2x zo hoog is.

Opvallend bij de SP1 is dat de bashoorn tot 500 Hz doorloopt en dat is ongewoon hoog voor een gevouwen hoorn. De meeste grotere bashoorns houden het bij 300 Hz voor gezien. Met kortere hoorns en inlevering van de laagste grensfrequentie is meer dan 300 Hz dus mogelijk.

Je zit nu voor een dilemma.

- Uit nostalgische- en originaliteitsoverwegingen ben je eigenlijk verplicht om de SP1 in originele staat te herstellen. Je zult dan de originele drivers en speakers moeten gebruiken en het geheel herstellen (restaureren) volgens de specificaties van Peavey.
- Een speaker voor een hoorn is niet zo kritisch wat T/S parameters betreft. Het belangrijkste is de Qts factor (zo laag mogelijk), resonantie frequentie (niet te laag, hoger is beter) en de BL factor. De BL factor moet het liefst zo hoog mogelijk zijn.

Omdat je een 8 Ohm speaker gaat gebruiken, moet je het filter veranderen. Voor de laag sectie betekent dit de spoelen en eventuele weerstanden halveren en de condensatoren te verdubbelen. De High driver moet je dan met 3 dB dempen.

Eindresultaat is ongeveer hetzelfde, maar is ten koste gegaan van de originalitiet. Wellicht is het leuk om mee te experimeteren om later alsnog in originele staat te gaan herstellen.

TCMC
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
26-6-2005 22:00
Hallo Tcmc,

Weer heel erg bedankt voor je deskundige uitleg en advies.

Na je verhaal gelezen te hebben, heb ik besloten om toch maar voor de originele speakers te gaan. Mede omdat ik weet, dat het geluid uit deze speakers heel goed kan klinken.
Alléén moet ik dus eerst zorgen dat ik 2 x 1504-4Dt's op de kop kan tikken voor niet al te veel geld.
Als het een beetje meezit heb ik er van de week al één. Die heeft iemand altijd nieuw in doos als reserve bij zijn eigen boxen gehad. En is nog nooit gebruikt. Inmiddels weet ik nu welke magneet ik moet hebben, en kan die voor 25,- Euro overnemen van iemand op Marktplaats (als hij hem nog heeft). Dan hoef ik alléén maar meer één recone-kit te bestellen, en blijf ik mooi binnen mijn budget.

Als alles meezit van de week.

Vraagje tussendoor heb jij ervaring met de Alesis M-eq 230? Op Marktplaats staat er een niet al te duur. Maar ik weet bij god niet of dit een goede EQ is, laat staan wat hij waard is.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
27-6-2005 19:56

Webbie schreef:

Vraagje tussendoor heb jij ervaring met de Alesis M-eq 230? Op Marktplaats staat er een niet al te duur. Maar ik weet bij god niet of dit een goede EQ is, laat staan wat hij waard is.
Alesys staat bij mij goed bekend, met name wat efecten apparatuur (galm) en compressor/limiters betreft. Met de EQ zal het ook wel goed zitten, al zien de specificaties er iets minder gunstig uit. Zie https://www.alesis.com/products/meq230/

Waar ik zelf erg verrrast door ben is de DAP EQ-3231. Opvallend is de erg lage eigen ruis en de 2 variabele filters die je kun instellen. Ik gebruik hem momenteel voor monitor mix.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
27-6-2005 21:18

TCMC schreef:

Alesys staat bij mij goed bekend, met name wat efecten apparatuur (galm) en compressor/limiters betreft. Met de EQ zal het ook wel goed zitten, al zien de specificaties er iets minder gunstig uit. Zie https://www.alesis.com/products/meq230/
Midiverb (4) en sommige andere Alesis producten zijn prima. EQ-230 is een kreng met een hoop pietepeuterige rotknopjes en een hoog "zeegeluidengehalte". (zou kunnen dat hij verbeterd is, de EQ-230 waar ik het over heb is van alweer wat jaartjes geleden).
Waar ik zelf erg verrrast door ben is de DAP EQ-3231. Opvallend is de erg lage eigen ruis en de 2 variabele filters die je kun instellen. Ik gebruik hem momenteel voor monitor mix.
Is inderdaad erg stil en de knopjes zijn waarempel te bedienen met normale vingers (alleen moet je de faderknopjes in de gaten houden, zitten niet erg stevig vast).

Maar ik blijf het zonde geld vinden voor iemand die reeds een DCX heeft.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
29-6-2005 23:21
Hallo,

Dré en Tcmc weer bedankt voor jullie reacties.

Laatste nieuws:

Ik heb gisteren op eBay een compleet nieuwe Peavey Black Widow 1504-4DT weten te bemachtigen voorde helft van wat hij hier kost. Alléén jammer dat het er maar één was.

Het verstandigste lijkt me om nu een tweedehands magneet te vinden, en een recone-kit te bestellen bij A.R.K..

Als iemand nog een magneet heeft liggen van een Black Widow dan hou ik me aanbevolen.

Black Widow 1
Black Widow 2
Black Widow 3
Black Widow 4

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Dj antonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 30-4-2016
Berichten: 74
30-6-2005 14:45
weet ze nieuw uit te halen voor 257 euro p st
recoonkit voor 122 euro p st.
grt anton.
ik wou dat er sets bestonden zo groot als n mini toren.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)