Forum > Geluid

Live band versterken

(70 reacties. Pagina 4 van 8)
Moderator(s): Dré
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
24-11-2004 13:47
Op zich is dat nog wel te combineren; de eigen geluidsman zal zich vooral bezighouden met het juiste balans qua instrumenten/zang PER NUMMER.

Anders komt die lekkere bass- of gitaarsolo, drumfill of wisseling van hoofdzang er niet uit. Niet omdat de ingehuurde geluidsman slecht is, maar omdat hij de nummers, indeling en afspraken tussen de bandleden niet kent

De soundcheck, instellen van het (digitale) mengpaneel: daar mag de ingehuurde geluidsman zich best druk om maken wink ;)
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-11-2004 16:57

T-nuzz schreef:

DAT is vaak de reden waarom een bepaalde band zijn eigen mixer meeneemt. Wanneer je dat van tevoren weet zorg je ervoor dat er een gebruiksvriendelijke mixer staat. Een digitale mixer valt daar naar mijn mening zeker niet onder. Tenzij het om een tapeact gaat, maar voor volledige bands is er nog weinig draagvlak voor digitale tafels. Om wederzijdse ergernissen te voorkomen: goede analoge mixer.
Weinig draagvlak? bijna iedere prof band mixt digitaal.
Je bent mixer of je bent het niet, of je dan voor een tafel van 4000 euro staat of een tafel van 15000 euro dat maakt niet uit. Digitaal of analoog geen probleem, vergeet ook niet dat een digitale tafel alles in huis heeft. (compr, gate, limiter galm echo etc. etc.)
het grootste probleem is dat veel mensen niet met de tijd meegaan. Toen ik jaren geleden met een volledig hoorn geladen setje op pad ging i.p.v. oud hout, wilde bijna niemand meer huren, de set was te klein dus dat kon niet wat zijn. Da's nu wel anders.

Een veel groter probleem is dat die mensen die hun eigen mixer meenemen meestal of niets, of een eenvoudige Behringer gewend zijn.("echte" kennis ontbreekt vaak) Behalve digitaal heb je ook nog Mackie's met een andere indeling, kan men vaak ook niet mee overweg. Digitaal werkt net zo snel als analoog.

Je moet je afvragen waarom een band geluid huurt, daar is natuurlijk een reden voor, A, ze hebben alleen een zangset, B, hun PA is absoluut niet in staat de boel fatsoenlijk te versterken. Compressor limiter e.d. hebben ze nog nooit van gehoord echte kennis is vaak niet aanwezig. Parametrische EQ wat is dat?
Ga dan eerst maar eens ervaring opdoen, voordat je je als mixer uitgeeft.

Martin.
kvm entertainment
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
24-11-2004 17:04

kvm schreef:

Ga dan eerst maar eens ervaring opdoen, voordat je je als mixer uitgeeft.
Naar mijn inzien de belangrijkste zin van dit topic. Dat is nou precies wat de OP moet gaan doen. En de uitleg waarom staat in de rest van het topic uitvoerig beschreven laugh :D
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
24-11-2004 17:30
Die ervaring hoop ik juist te krijgen door die band soms te versterken.
Het gaat echt om een klein bandje van een paar vrienden van me. Daar maakt het niks uit als het niet perfect is. Mijn functie is alleen maar om een beetje het iets harder te laten klinken.
De punisher en GP3 boxen geven misschien een verkeerd beeld van de kwestie maar die gebruik ik alleen maar omdat ik ze dan toevallig al heb waarschijnlijk, dan hoef ik dus geen geld uit te geven aan 2 mooie eon boxen ofzo.

Maargoed, de monitors die ik waarschijnlijk wil gaan gebruiken zijn www.netzmarkt.de/thomann/thoiw7_behringer_f1220_eurolive_prodinfo.html ,
De drummicrofoonset wil ik dan op deze aansluiten www.behringer.com/MX882/ en vervolgens als stereo kanaal op mijn mixer zetten.
T-nuzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-2-2003
Laatste: 29-6-2006
Berichten: 52
24-11-2004 18:48

kvm schreef:

Weinig draagvlak? bijna iedere prof band mixt digitaal.
Voor wat betreft monitoring wel ja, maar F.O.H.desks zijn nog bijna altijd analoog. Kijk ook maar eens naar het aanbod van tafels. Dat jij graag digitaal werkt prima, maar je kunt niet ontkennen dat iets van 75% dat niet doet (Herhaling uit vorige post: tapeacts daargelaten). Daarom zorg je voor een analoge tafel wanneer er een gastmixer komt, is iedereen blij. Daarbij komen zulke dingen vaak bij festivals voor en zullen de meeste (onwetende) mensen JOU verantwoordelijk houden voor het slechte geluid. Want ze hebben jou bedrijfsnaam op de bus zien staan, etc. Voorkom dat gewoon.
Er is maar één constante factor in de techniek: de verandering
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-11-2004 20:31
Het is misschien te veel off topic maar het is wel interessant voor de OP om te lezen.

T-nuzz schreef:

Voor wat betreft monitoring wel ja, maar F.O.H.desks zijn nog bijna altijd analoog.
F.O.H is digitaal.
Kijk ook maar eens naar het aanbod van tafels.
Aanbod analoog is (zeer) groot maar bedenk er wel bij dat als je een digitale tafel te koop zet hij binnen een dag verkocht is. Zou dat ook misschien meespelen dat er mensen van hun analoge tafel afwillen?
Dat jij graag digitaal werkt prima, maar je kunt niet ontkennen dat iets van 75% dat niet doet (Herhaling uit vorige post: tapeacts daargelaten).
Nou, graag, het is gemakkelijk bij een groot gedeelte van het werk dat ik doe, analoog heb ik ook, voor andere doeleinden.
Dat 75% het niet doet zal kloppen, min of meer heb ik in mijn vorige post de reden vermeld. Tevens hangt er aan een goede digitale tafel een aardig prijskaartje en zal een beginnende band vanwege het grote 2e hands aanbod analoog beginnen.
Daarom zorg je voor een analoge tafel wanneer er een gastmixer komt, is iedereen blij.
Ik niet, zal je straks uitleggen wat de hoofdreden is.
Daarbij komen zulke dingen vaak bij festivals voor en zullen de meeste (onwetende) mensen JOU verantwoordelijk houden voor het slechte geluid.
Vaak kunnen eigen mixers gewoonweg NIET mixen (zie ook uitleg hierboven.)
Want ze hebben jou bedrijfsnaam op de bus zien staan, etc. Voorkom dat gewoon.
In dit geval heb ik geen bedrijfsnaam op de bus staan (mede vanwege eventuele diefstal) Maar het gaat erom of je er op aangekeken wordt, in princiepe in mijn geval niet, men weet wat ik doe en hoe mijn geluid is, en juist daarom nemen ze mij. Wordt het geluid verprutst door een andere mixer, op een analoge of digitale mixer weet men ook dat het niet aan mij ligt.

> uitleg: Ik heb meestal hoofdacts, die digitaal gaan mixen doe ik zelf. Voorprogramma's zullen dan ook digitaal gaan. (ik neem echt niet een analoge (min) 32, beter 40 kanaals mengtafel hiervoor mee. Gemak, slechts met 1 druk op de knop heb ik de settings van de hoofd act. (helaas voor sommige mensen maar de hoofd act is het belangrijkste)

Ik denk dat je er te veel vanuit gaat dat een mixer die meekomt met een band, alle kennis in huis heeft (analoog) dat is helaas niet waar. Slechts enkele die ik heb meegemaakt weten dat een set niet vol open hoeft.

Voor een festival met meerdere bands (zonder hoofdact) pak je meestal wel een analoge mengtafel.

@DJJD
12" monitoren zijn voor zang goed.
15" is wat warmer, en ook geschikt voor instrumenten.
Ik neem aan dat de sax speler ook monitor wil.

Met die 8 kanaals mixer die jij aangeeft heb je een groot probleem, EQ! jij wil dus het hele drumstel met slechts 1 toonregeling afstellen, dat kan niet, EQ van een bassdrum is geheel anders als de Hi-hat, toms, snare etc.

Martin.
kvm entertainment
DJJDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
Berichten: 515
24-11-2004 20:46
Met die 8 kanaals mixer die jij aangeeft heb je een groot probleem, EQ! jij wil dus het hele drumstel met slechts 1 toonregeling afstellen, dat kan niet, EQ van een bassdrum is geheel anders als de Hi-hat, toms, snare etc.
maar als je goede microfoons hebt dan hoef je je daar toch niet echt zorgen over te maken?
12" monitoren zijn voor zang goed.
15" is wat warmer, en ook geschikt voor instrumenten.
Ik neem aan dat de sax speler ook monitor wil.
de frequenties van saxofoon en stemgeluid zijn toch niet zo verschillend? En daarbij gaat het ook een beetje om dat de muzikanten het geluid zelf ook een beetje kunnen horen, dus het hoeft niet meteen een goed geluid te zijn neem ik aan.
Maar zijn er eigenlijk monitors met een 15" speaker in deze prijsklasse?
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
24-11-2004 21:12
DJJD, ik wil niet lullig doen: maar het ontbreekt je écht aan de kennis om dit alleen te doen. Iedereen moet beginnen, dus voel je niet aangevallen, zover ben ik zelf ook helemaal nog niet. Maar het is gewoon overduidelijk dat je geen flauw idee hebt wat je boven het hoofd hangt.

Ook al haal je een drumkit van 2000 euro op, zonder goede EQ klink het drumstel rondweg ruk. Van een bassdrum wil je geen hoge tonen horen (trillingen van het vel bijvoorbeeld). De ene klinkt lekkerder als je er wat mid uit trekt, bij de ander moet er juist wat laag uit.

Snare is helemaal een geval appart: wil je die hard en strak laten klinken, dan ben je wel ff bezig! etc, etc...

Monitormix: Het hoeft niet zo goed te klinken, als het maar 'te horen' is?
Volg die aanpak, en je podiumgeluid is voor je het weet een chaotische puinzooi waardoor de muziekanten de monitoren nog liever uit hebben dan aan. Als de instrumenten en zang een samengeprakte bak lawaai worden heb je er helemaal niks aan.

En dit is nog maar een klein stukje van het hele verhaal.. Nogmaals: je bent er nog niet klaar voor om dit 'ff alleen' te gaan doen!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-11-2004 21:44

massive schreef:

voel je niet aangevallen, zover ben ik zelf ook helemaal nog niet.
even wat bijlessneaky :V
Goed bedoeld welliswaar, dus voel je niet aangevallen. wink ;)
Van een bassdrum wil je geen hoge tonen horen
Juist wel, hoog vol open (of in de buurt) voor de "kick"
(met een ouderwetse knaak op het vel, op de plaats waar de klopper komt nog meer kick. (uiteraard wel muziek soort gebonden)

Ach, het komt eigelijk hier op neer dat "iedereen" zijn eigen geluid maakt en heeft.(smaken verschillen)
Als ik het hele topic bekijk zou ik mij niet aangevallen voelen, er staat al redelijk veel nuttige informatie.

@DJJT
Een sax geen laag? Sopraansax, tenorsax, altsax (ik voel nu al de speakers wapperen. sneaky :V
Als voorbeeld, Hans en Candy Dulfer.

Iedereen heeft "een eerste keer", probeer dan of je mee mag met een band om ervaring op te doen, kijk naar de toonregeling, plaatsing monitoren, welke microfoons etc.

Leuk om te lezen, want ook de band moet PA "ervaring" hebben, om ergenis te voorkomen.
dwp.fcroc.nl/pop-media/bronnen/PA1/PA1.htm

martin.
kvm entertainment
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
24-11-2004 22:08
Dankje KVM, en zo zie je dus maar weer.. ashamed :$ laugh :D
Persoonlijk vind ik drums ook 1 van de lastigste instrumenten om GOED uit te versterken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)