Toekomst voor de cd-dj?
(160 reacties. Pagina 4 van 17)Moderator(s): Dré
FredjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-3-2003 Laatste: 20-5-2008 Berichten: 1195 | 10-10-2004 23:04 |
Maar hoe leuk voor bijvoorbeeld mijzelf-dat ik ook nog met vinyl bezig ben. Want digitaal is super maar t voelen van die plaat,t bezig zijn met die groef,t creatieve wat omhoog komt bij je-ach...ik weet niet hoe te omschrijven. Het is iets wat je in je moet hebben,net zoals iedereen meezingt op de toppers van de jaren 70. Neemt niet weg dat ik een kunstenaar ben met cd's,tegelijkertijd onderken en verklaar ik dat op hetzelfde niveau werken met cd-als dat ik doe met vinyl- vele malen moeilijker is. Denk niet dat ik werken met cd niet respecteer,het heeft vele voordelen. Maar toch...dat tikkie,die ruis,dat grote zwarte brok in je handen,kijken welke kant,kijken of die schoon is. Het is net magie,het is niet de vraag wat verstandiger is of wat technisch beter is,daar is geen twijfel over. Vinyl heeft iets. groet | |
it's just one of those Day's ,they come and they Go. | |
JelmerStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 23-1-2004 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 430 | 10-10-2004 23:08 |
Beetje het zelfde idee als met motor rijden. Het is volstrekt onpraktisch, achterhaald, enz enz Maar het voelt zo veel beter dan in een auto! Dus de verstandigen onder ons pakken de auto (cd) en een hardnekkig clubje dwazen (wat in aantal door de jaren heen ongeveer gelijk blijft) de motor (platen) | |
The return of the BoomBap | |
FredjeStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 2-3-2003 Laatste: 20-5-2008 Berichten: 1195 | 10-10-2004 23:14 |
Weet je wat nou zo erg is? Dat ik ondertussen beter ben met CD dan met Vinyl groet | |
it's just one of those Day's ,they come and they Go. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 11-10-2004 00:55 |
fredje schreef: maar t voelen van die plaat,t bezig zijn met die groef,t creatieve wat omhoog komt bij je-ach...ik weet niet hoe te omschrijven.Maar toch...dat tikkie,die ruis,dat grote zwarte brok in je handen,kijken welke kant,kijken of die schoon is. Het is net magie, | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 11-10-2004 09:19 |
DJ Tim schreef: Iemand die in een race gaat rijden met hele snelle auto's van nu komt ook niet in een auto aanzetten die 10 jaar geleden snel was.Maar als ik hier in de stad een beetje om mij heen kijk, zie ik naast een hele berg rondscheurende aso's in zwarte Golfjes, BMW's en Mercedessen waarvan ik mij afvraag hoe ze die als 18-jarige kansloze jongere hebben kunnen betalen, ook nog aardig wat prachtige oldtimers rondrijden. Dat gaat niet om hoe hard zo'n oldtimer rijdt, maar om de nostalgie. En zeg nou zelf, het ziet er toch geweldig uit? Hoewel ik persoonlijk nooit meer zou kiezen voor vinyl als belangrijkste medium om feesten mee te draaien, kan ik mensen die daar wel voor kiezen niets kwalijk nemen. Draaien met vinyl is toch een beetje het "echte" werk; mixen op gehoor en gevoel zonder technische snufjes. En ik vind dat een mooie TT een stuk meer sex-appeal heeft dan een gemiddelde cd-speler. Het is een beetje suf misschien, maar ik word ook narrig van mensen die een feest draaien op alleen een laptop met een mixprogje. Daar is toch niks aan? Maar ook die reactie is gebaseerd op emotie, niet op iets praktisch. Mensen moeten zelf weten waar ze mee draaien. (Maar ik vind het drie keer niks, zo'n k*t-laptoppie .) | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 11-10-2004 12:52 |
Patrick van Vugt schreef: DJ Tim schreef: Ik vind vinyl absoluut geen voordelen (meer) hebben boven cd, ect. ect.Waarom zou idereen dan al die nieuwe snufjes en technologie moeten gebruiken? Ik vind het matchen en een beetje met de muziek spelen het leukste wat er is, als je met 1 druk op een knop een nummer gelijk zet, dan is er toch niks meer aan? En dan kan iedereen die wil wel "dj" worden, waar blijven de "echte" (met dat woord krijg ik gez**k...) dj's dan? Stel je nou eens voor dat alles legaal te downloaden is, dan download iemand het, en voorziet 1min later het hele kazaa of weet ik wat netwerk met die muziek. Het hebben van alle titels is nog geen garantie voor een goede Set...Straks staat er in elke discotheek een p.c. met b.v tractor of iets dergelijks er op, dan word de goedkoopste persoon ingehuurd om "de muziek te mixen" (lees op de muis te drukken) zodat vervolgens het hele programma zelf de mix maakt en het woord dj al helemaal niks mee betekent... Als er ook maar één DJ is die denkt dat het trucje van het mixen het meest belangrijke is aan DJ zijn dan vergist die persoon zich niet een beetje maar een beetje boel. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
Patrick van VugtStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-1-2004 Laatste: 14-10-2008 Berichten: 466 | 11-10-2004 16:46 |
Dré schreef: Als ergens een mogelijkheid voor is betekent dat nog niet dat je het ook MOET gebruiken!!! Als ik in m'n uppie wil scheuren dan zet ik ESP en Traction Control lekker uit. Maar als ik met de vrouwdin en de kleine van A naar B moet dan zet ik beide opties gewoon aan... Dus als iemand een live set staat te draaien, zou die dan al die snufjes moeten gebruiken om zijn publiek tevreden te houden?Dan is de dj ook niet helemaal ok meer, met en ZONDER effecten moet een dj dat kunnen (vind ik..) Het hebben van alle titels is nog geen garantie voor een goede Set... Nee, helemaal mee eens, maar een aantal goede titels die niet op elke straat hoek verkrijgbaar zijn maakt de kans op een goede set al weer een stuk hoger Als er ook maar één DJ is die denkt dat het trucje van het mixen het meest belangrijke is aan DJ zijn dan vergist die persoon zich niet een beetje maar een beetje boel. Hé dat zeg ik toch niet! De muziek keuze is het belangrijkste dat weet elke half gare wel.Maar een dj staat toch niet alleen in een discotheek omdat hij een goed muziek keuze heeft, het mixen speel daar zeker een rol in. Iedreen zecht altijd dat 1 slechte overgang een paar seconden duurt, en een fout nummer een paar minuten. Een helemaal foutgemixte set met goede nummers zal waarschijnlijk (als het een beetje redelijke discotheek is...) de dj z'n visite kaartje daar ook wel kwijt raken... | |
*Quukske* | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 11-10-2004 17:14 |
Patrick van Vugt schreef: Dré schreef: Als ergens een mogelijkheid voor is betekent dat nog niet dat je het ook MOET gebruiken!!! Als ik in m'n uppie wil scheuren dan zet ik ESP en Traction Control lekker uit. Maar als ik met de vrouwdin en de kleine van A naar B moet dan zet ik beide opties gewoon aan...Dan is de dj ook niet helemaal ok meer, met en ZONDER effecten moet een dj dat kunnen (vind ik..) En breek me de bek niet open over live sets (vooral op grote feesten word je tegenwoordig door DJ's net zoveel genaaid als door een ineens fantastisch (voor haar kunnen) zingende Madonna (ja, ook DJ's playbacken tegenwoordig)). Als er ook maar één DJ is die denkt dat het trucje van het mixen het meest belangrijke is aan DJ zijn dan vergist die persoon zich niet een beetje maar een beetje boel. Hé dat zeg ik toch niet! De muziek keuze is het belangrijkste dat weet elke half gare wel.Maar een dj staat toch niet alleen in een discotheek omdat hij een goed muziek keuze heeft, het mixen speel daar zeker een rol in. Iedreen zecht altijd dat 1 slechte overgang een paar seconden duurt, en een fout nummer een paar minuten. Je vergist je. Er zijn legio DJ's die voor geen meter kunnen mixen, trainwreks als overgangen hebben maar toch de vloer gevuld houden... En er zijn nog veel meer DJ's die de sterren van de hemel kunnen mixen MAAR helaas het publiek niet kunnen "lezen". Die laatste categorie zit dan ook vrijwel altijd thuis. Het zal, door de bank genomen, de uitbater namelijk een worst wezen hoe mooi of lelijk je overgangen zijn; als je maar sfeer in de tent brengt (sfeer is drinken, drinken is omzet, omzet is waar het om gaat)...Een helemaal foutgemixte set met goede nummers zal waarschijnlijk (als het een beetje redelijke discotheek is...) de dj z'n visite kaartje daar ook wel kwijt raken... | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
DacideStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-6-2003 Laatste: 31-3-2014 Berichten: 696 | 11-10-2004 18:05 |
Ik ben wel een beetje bang dat het uitgaande publiek een beetje verwent wordt door al dat cdj/djm gebeuren. Dus op de juiste manier loopen en effecten gebruiken. Met deze technieken kan een goeie dj een nummer compleet veranderen (dus bv de climax op een gruwelijke vette manier verlengen). dus als we over een tijdje allemaal zo'n vette setjes horen middels cd/effect KAN een gewone vinylset een tikje saai aan doen. natuurlijk uitzonderingen daargelaten etc. | |
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson | |
DJ TimStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 9-6-2003 Laatste: 27-11-2012 Berichten: 1105 | 11-10-2004 19:07 |
Wat een heerlijke discussie, ik ben op zich met Fredje eens dat vinyl wel wat heeft, het is alleen moeilijk te omschrijven wat dat wat dan is. Ik moest en zou 10 jaar geleden ook vinyl gaan kopen en als ik het over mocht doen had ik geen plaat in huis gehad, wat heeft me dat een geld gekost! Ik heb echter geen spijt van mijn overstap, ik ben er sterker nog heel gelukkig mee en heb dikke spijt dat ik het niet eerder gedaan heb. Ik heb het net als Dre niet over dat je alle functies moet gebruiken om een goede dj te zijn, ik vind wel dat je mee moet gaan in je tijd en in ieder geval moet weten wat die functies doen en hoe je ze moet gebruiken. Als er namelijk nog is een tijd gaat komen (en ik denk wel dat die gaat komen) dat vinyl alleen niet meer genoeg is, kun je zo heel mooi mee lopen in het gebeuren en deze functies en extra's zoals bijvoorbeeld laptop meegebruiken in je set. Er zijn op dit moment legio voorbeelden aan bekende dj's te noemen die allang niet meer platen alleen maar gebruiken maar het toch erg leuk vinden om meer dan dat te doen. En dat draaien op een laptop niet poremt komt gewoon omdat het iets nieuws is en iets dat nieuw is ondervind in het algemeen vaak weerstand (vroeger waren er universitaire studies opzich om aan te tonen dat een computer onzin was) En enkele jaren geleden werd je niet voor vol aangezien als je niet met platen maar met cd's draaide, heb dit als onwetende dombo ook vaak zat in het verleden geroepen. Als je dus kijkt naar deze geschiedenis, heb je dus best kans dat over enkele jaren iedereen met computer gerelateerde hardware of software zijn dj set neerzet en dat je dan dus wel voor vol wordt aangezien en de mensen die nu roepen dat het niet poremt ineens over enkele jaren een andere mening zijn toegedaan. Er komt een tijd dat je ouderwets bent als je met vinyl of met cd's draait, let op mijn woorden. Gelukkig is het nog niet zover want heb pas een half jaar geleden mijn spelertjes aangeschaft | |
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest |