Forum > Zelfbouw Speakers

hulp Folded hoorn

(74 reacties. Pagina 4 van 8)
Moderator(s): Dré
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 24-11-2024
17-11-2004 11:14
1 x bewerkt. Laatst door Daniel op 17-11-2004 16:54
Hoi Bart,

Er zijn een aantal dingen verkeerd gegaan:

- De hoornmond is ongeveer 52 * 46,4 cm. Het laatste stukje telt niet helemaal mee. Meestal wordt in dit soort situaties de bovenplaat van de achterkamer doorgetekend tot aan voorkant kast.
- Verder heb je een achterkamer (VRC) gekozen van 80 liter. Mijn inschattingsvermogen zegt dat dit aan de grote kant is.
- Ook heb je geen inhoud voor de voorkamer (VTC). Aan het begin van de hoorn, daar waar de speaker zit, wordt het volume even groter. Het volume dat voor de conus zit. Bij de punisher is 3 liter gekozen. Ook hier zou ik 3-5 liter nemen voor de voorkamer.
- De lengte van de hoorn is kleiner dan 2 meter.

Ik heb nu college, maar ik zal er vanavond eens grondig naar kijken. Overigens een leuk kastje. Niet laag, maar wel een lading punch!

Mvg Daniël.
BartsegersStandaard Lid
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
17-11-2004 14:06
dat is in ieder geval wel de bedoeling ja.
het laag wordt wel groter, omdat ik 2 kasten ga bouwen. en deze stack precies in de hoek van mn knutselhok.
de hoornlengte is idd, korter dan 2 meter. ik las ergens een post van michel, en die zei dat je de middenweg neemt overal. dan kom je idd op een kort hoorntje uit.
de tekening is niet gedetaileerd genoeg om de ahcterkamer te berekenen.
verder dacht ik dat er geen compressiekamer was, en dit hangt toch samen met het volume ervan (die 3-5 liter)
ik zou het op prijs stellen als iemand er niet veel moeite aan heeft eens een blik te werpen.
het resultaat (plotje) mag er misschien niet goed uitzien, maar een basreflexkast presteerd ook ondermaats (simulatie)
alvast bedankt iig.
zal dan iig zorgen voor een fotoreportgae als ik begin. eerst nog een frees regelen ergens.
DanielVIP Lid
17-11-2004 17:13
Ik heb de achterkamer berekend op 45 liter. Bij het simuleren moet je nog wel rekening houden met het volume dat de driver (eventueel steunlatten) inneemt. De hoornlengte is ongeveer 150cm, halsoppervlak van 450cm2 en een mondoppervlak van 2320cm2. De inhoud van de voorkamer blijft moeilijk om in te schatten. Maar je zult zien dat dit weinig verschil maakt.

De hoorn is hier 2 keer gevouden en benadert een exponentieel verloop. Makkelijker is dus om in één keer de lengte (150cm) in te voeren met exponentieel verloop. Je zult zien dat 3 conische delen ongeveer hetzelfde resultaat oplevert.

Verder is het een kwestie van parameters invoeren. (wel goed doen!)

Mvg Daniël.
BartsegersStandaard Lid
17-11-2004 19:51
yes, ik heb ongeveer zelf de zelfde waarden uitgekregen nadat ik zelf aan de slag ben gegeaan.
achterkamer zat ik op 40 liter.
maar het resultaat mag er dan bij jou zijn of niet ? of simuleer je niet met de specs van de woofer?
iig, bedankt, ik zal het plotje hiero plaatsen, en kunnen jullie zeggen of het verstandig is of niet.

ff wat anders, als ik de kast breder maak, 60 cm (gaan mn platen tenimnste op)
scheelt dit, of sterker nog, kan dit ? )
verder kom je idd op 150 lengte uit.

nu heb ik een plotje, niet wereldschokkend, maar toch beter dan de br methode.
groups.msn.com/bartsegers/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=94

wel hebik nu de gehele kast 60 cm breed van de binnekant genomen.
ik zie geen problemen ontstaan bij deze simulatie.
98 db bij 60 hz, daarmee is wel te leven.

bij tools, wil ik 2 kasten simuleren, parallel. krijg ik dan de plot van twee gestackte kasten ?
of kan ik dit via een simulatie doen ?
DanielVIP Lid
17-11-2004 21:16
of simuleer je niet met de specs van de woofer?
Ik heb de T/S parameters daar niet van. Ik denk dat je met die driver ongeveer hetzelfde resultaat krijgt als met de Visaton. Zie:
www.visaton.de/cgi/VisatonFramed.asp?Artikel_ID=574&Sprache=deutsch
ff wat anders, als ik de kast breder maak, 60 cm (gaan mn platen tenimnste op) scheelt dit, of sterker nog, kan dit?)
Dan moet je wel de inhoud van alle kamers, de hals- en mondoppervlak met de factor (60/46,4) vergroten bij de simulatie.
bij tools, wil ik 2 kasten simuleren, parallel. krijg ik dan de plot van twee gestackte kasten ? of kan ik dit via een simulatie doen ?
Kies bij multiple drivers voor aantal drivers. (in parallel of serieschakeling) Verder moet je nog handmatig de inhoud van alle kamers plus de hals- en mondoppervlak vermenigvuldigen met aantal drivers. (Verdubbeling van de hoorn met driver is 3dB winst. En nog 3dB als je ook het vermogen verdubbeld.)

Zeker de moeite waard om te bouwen. Maar zoals ik al zei: echt sublaag komt er niet uit. En vergeet niet dat je er altijd nog betere speakers in kan leggen.

Mvg Daniël.
BartsegersStandaard Lid
17-11-2004 21:25
met dat uitganspunt kan ik in ieder geval beginnen.
laag gaat er wel iets op vooruit idd, bij verdubbeling.
heel erg bedankt, en ik zal eens aan de slag gaan. misschien 1 testkast van spaanplaat, moet ook stevig te krijgen zijn, en dan eens aan de tand voelen.
BartsegersStandaard Lid
20-11-2004 00:40
okee, vandaag begonnen met de fabricage ervan.
zoals gezegd eerst een spaanplaat kast. als test. bevalt ie, dan komt er nog eentje bij. nu op het eerste gezicht ben ik geen moeilijke dingen tegen gekomen. alleen de maatgeving van de kast is erg slecht op speakerstore. er ontbreken gewoon een aantal maten, waardoor je met een vergrotingsfactor aan de slag moet. maar ookd at was geen probleem.
hopelijk snel die drivers binnen, en dan laat ik hier wel wat weten / zien.
ps binnemaat kastbreedte is nu 62 cm. dus breder dan het ontwerp origineel was.
BartsegersStandaard Lid
20-11-2004 21:28
1e begin is dus gemaakt.
ondanks het spaanplaat, wordt het toch een stevige kast, dit omdat ik nu al een aantal bracings heb toegepast met dubbel verlijmd spaanplaat.
voorzichtig te werk gaan is wel een must.
groups.msn.com/bartsegers/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=98
zoals jullie zien, was er genoeg lijm voorhanden ;)

topkasten zijn nu reeds af. rest nog een metalen grill,en 2e laag lak. maar dat komt nog.
12" tonsil gtc30-70. en monacor driverke en hoorn. filter van jbl.
met een reglaar voor het hoog.
groups.msn.com/bartsegers/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=97

groups.msn.com/bartsegers/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=99
BartsegersStandaard Lid
28-11-2004 21:05
zo, paar dagen zonder inet verder :) rot essent ma goed. veel tijd over gehad, en de 1e hoorn is klaar. alles is netjes verlopen, helemaal geen moeilijke kast om te fabriceren. de kast is welliswaar van spaan, maar ik ben toch zeer onder de indruk. kast is op vol vermogen zo goed als dood, aleen de twee zijpanelen trillen, maar niet hoorbaar.
het resultaat is echt een relaxed punchy baskastje, met een mooi clean geluid.
best klinkt ie, tot de 200 hz. het pax-woofertje, verhapt 300 watt zonder hoorbare problemen. kasten zijn stevige jongens geworden, zeker omdat ik ze breder heb gemaakt.
hieronder een linkje naar een stel fotos.

(volgende klikken, levert meer fotos op)
groups.msn.com/bartsegers/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=98
Mr. EdieStandaard Lid
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
28-11-2004 21:38
Wielen aan onderkant?... Verder erg netjes moet ik zeggen! happy :)

Beter als vroeger met die hoeklijnen die je in huizen gebruikt... sneaky :V

Terug naar forum Reageer (zonder quote)