CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.
(591 reacties. Pagina 37 van 60)Moderator(s): Dré
SoundExperienceStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-4-2005 Laatste: 7-4-2015 Berichten: 334 | 16-9-2005 18:11 |
Ja voor outdoor snap ik hem nu wel , ook omdat je natuurlijk op de grond van de gemeente staat. Maar indoor binnen ? | |
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet." | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 9490 | 16-9-2005 18:43 |
indoor staat in dit topic | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
LaxapStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-10-2004 Laatste: 9-7-2023 Berichten: 307 | 27-9-2005 08:00 |
Ik had vorige week een mail gestuurd naar de buma/stemra en heb vandaag antwoord gekregen . Ik had de volgende 2 vragen gesteld: 1. Ik heb een drive-in en draai met orgineel gekochte cd's. Nu merk ik dat sommige cd's beginnen te slijten (krassen enz.). Is het toegestaan om de cd's te kopieren en de gebrande cd's te gebruiken tijdens het draaien en de orginele thuis te laten voor de veiligheid? 2. Tegenwoordig kun je op steeds meer websites tegen betaling mp3's downloaden. Is het toegestaan om die op cd te branden en te gebruiken voor de drive-in? En zo ja hoe kan ik naar jullie toe bewijzen dat op de gebrande cd's betaalde mp3's staan? (bijvoorbeeld tijdens een controle). Antwoord van Buma/Stemra: In geval u een muziekwerk via het Internet downloadt, dan legt u het muziekwerk vast op de harde schijf van uw computer. Er vanuit gaande dat u downloadt via een legale site (een site waar muziekwerken met toestemming van rechthebbenden worden aangeboden) dan is via de Content Provider/sitehouder toestemming van rechthebbenden voor deze vastlegging verkregen onder voorwaarde dat deze vastlegging in het kader van privé-gebruik geschiedt (zie ook de algemene voorwaarden van de Content Providers). Als u echter het gedownloade muziekwerk vervolgens in een publieke ruimte openbaar maakt (ten gehore brengt), dan kan deze vastlegging niet meer als een privé-kopie worden beschouwd en dient u voor deze vastlegging toestemming te verkrijgen van rechthebbenden. Hetzelfde geldt voor het vastleggen van werken afkomstig van een reguliere CD, ten behoeve van het vervolgens openbaar maken van de muziekwerken. Deze vastlegging kan eveneens niet als een privé kopie worden aangemerkt en derhalve is de exceptie in de Auteurswet mbt privé gebruik niet van toepassing. Ook voor deze verveelvoudiging(en) dient u toestemming van rechthebbenden te verkrijgen. Voor wat betreft de muziekauteurs en muziekuitgevers kunt u deze toestemming verkrijgen via Stichting Stemra, die verveelvoudigingsrechten van componisten en muziekuitgevers vertegenwoordigt. De Stemra licentie genaamd `aanvulling mechanisch reproductierecht` zal in de nabije toekomst toegankelijk worden voor alle commerciële toepassingen waar muziek verveelvoudigd wordt om met doel om deze vastlegging openbaar te maken. De Stemra licentie houdt in het kort in dat muziekwerken verveelvoudigd mogen worden met het doel om deze openbaar te maken, uiteraard dient deze muziek legaal te zijn verkregen, dit wil zeggen dat de originele muziekwerken aantoonbaar legaal verkregen zijn door diegene die de werken openbaar maakt. Muziekwerken welke door derden ter beschikking worden gesteld voor openbaarmaking zijn uitgesloten en derhalve (vooralsnog) niet toegestaan. De kosten en voorwaarden van de Stemra regeling mechanische achtergrondmuziek zijn tot op heden nog niet bekend, maar zullen op korte termijn voorhanden zijn. Desgewenst kunnen wij u middels E-mail daar binnenkort over informeren. Daarnaast is er een licentie vereist met de NVPI, welke de platenmaatschappijen vertegenwoordigen, de NVPI is telefonisch te bereiken onder telefoonnummer : 035 - 6254411 Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, Met vriendelijke groet, Martin Klugt Het ziet er dus naar uit dat er binnenkort een nieuwe regeling gaat komen genaamd 'aanvulling mechanisch reproductierecht'. | |
Cyberlights in the house :D | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 27-9-2005 09:25 |
Maar de vraag is "wanneer". Ik heb soortgelijke vragen al maanden geleden per telefoon aan Buma/Stemra gesteld (is ook terug te vinden in dit topic volgens mij), en kreeg tot ook het antwoord dat dit eraan zit te komen, maar dat kan net zo goed nog jaren duren. | |
LaxapStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-10-2004 Laatste: 9-7-2023 Berichten: 307 | 27-9-2005 09:27 |
Zo te horen hebben zie hier niet echt haast mee. Ik denk echter wel dat er een stuk meer duidelijkheid zal zijn als deze regeling er is. | |
NiekStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-8-2002 Laatste: 10-7-2014 Berichten: 882 | 27-9-2005 09:34 |
Daarom leggen wij contractueel vast met de klant dat wij zorg dragen voor de afdraging van rechten aan de artiesten (middels het aanschaffen van legale CD's en MP3's), en dat de klant zorg draagt voor rechten inzake het publiekelijk ten gehore brengen van die muziek. Bij een controle kan ik dan netjes laten zien aan mijn verplichting voldaan te hebben. Bij een goede locatie worden die rechten automatisch en periodiek afgedragen, op particuliere feesten natuurlijk niet (maar komt de BUMA daar controleren?) | |
LaxapStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-10-2004 Laatste: 9-7-2023 Berichten: 307 | 27-9-2005 09:36 |
Goed idee om dat in een contract op te nemen ja. Schrikken sommige mensen daar niet van af als ze dat lezen. Als je bijvoorbeeld bij iemand komt draaien die gewoon muziek en licht wil hebben. En verder geen zin heeft om dat soort dingen te gaan regelen? Ook heb ik laatst met Robert van Fantasy Sound Deventer gesproken en in de 10 jaar dat hij een (officiële) drive-in heeft heeft hij nog nooit bezoek gehad van de BUMA. | |
NiekStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-8-2002 Laatste: 10-7-2014 Berichten: 882 | 27-9-2005 09:58 |
Particulieren denken vaak niet eens na over die BUMA kwestie, en ik maak geen slapende honden wakker op kleine feestjes. Bij de grotere feesten kaart ik het vaak wel aan... Ben zelf ook nog nooit gecontroleerd, maar ken er best een paar in de regio die wel controle hebben gekregen. Maar naast het legale/illegale verhaal klinkt een originele CD vaak beter... | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 27-9-2005 11:23 |
Bij particulieren hebben we het bijna altijd over besloten feesten (verjaardags of huwelijksfeest), waarvoor geen rechten verschuldigd zijn. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 13474 | 29-9-2005 10:16 |
Sylvia schreef: Maar de vraag is "wanneer". | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |