Forum > Licht

"Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90.

(3681 reacties. Pagina 324 van 369)
Moderator(s): Dré
TMTStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 15-11-2012
Laatste: 6-12-2013
Berichten: 13
18-11-2012 00:39

Tom schreef:

je wilt nu met een giraffe een mug doodslaan.
Volgens je eigen gebruiksaanwijzing gaat de omschreven postmeter gewoon werken en ben je voor nog geen 15 euro klaar.

hier heb je een tien volt sturing voor 20 euro.....
ik versta je punt wel,maar ik kan die dmx tafel voor nog andere doeleinden gebruiken hé ben nu ook niet gek,
wil niet zeggen dat ik iets vraag over een helios dat ik enkel een helios heb staan hé
ik heb scans staan ,Movinheads,strobo's ,lasers en nog andere effecten van griven en dergelijke
dus die tafel kan wel altijd van pas komen,
mijn vraag is gewoon simpel werkt die helios op die behringer?

wil toch ondertussen iedereen al eens bedanken voor de reacties en informatie,dit forum heeft me al een heel eindje verder geholpen
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
18-11-2012 12:45
Dergelijke tafels zijn erg lastig als je niet veel kennis hebt van programmeren om bewegende lichteffecten mee te gebruiken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
19-11-2012 10:04
Ik heb het even opgezocht in de manual van de Helios. Het blijkt bij wijze van uitzondering niet te gaan om een 0-10V aan/uit sturing maar om een variabel voltage waarmee je verschillende sequences kan sturen. De Helios zet volgens de owners manual zelf geen 10V spanning op de jack, het is puur een input voor 0-10 Volt.

Met de touch-panels (output 0 Volt of 10 Volt, niets ertussen) kan je dus alleen automatic (0 volt) of black out (10 Volt) kiezen. Dat kan volgens de manual ook met een simpele schakelaar tussen sleeve (grootste stuk van de connectorpin) en tip (punt)

Het idee met het potmetertje van Dré werkt wel, al zou ik zelf liever vaste schakelaars of een draaiselector maken die direct een sequence oproepen door het juiste voltage te leveren. Dan hoef je niet aan een knopje te draaien op zoek naar het gewenste effect.

Of anders de Behringer tafel. Die kan je dan meteen voor allerlei ander werk gebruiken, dus het hoeft geen overkill te zijn. 0 Volt op de sleeve, de positieve spanning op de ring (middenstuk). In dit geval gebruik je dus maar 2 van de 3 aansluitingen van de jack, de derde (tip) gebruik je alleen als je wilt switchen tussen automatic en blackout, zie hierboven. Je zal dan even een verloopje van 15-polige Sub-D naar stereo jack moeten fabrieken (pin 15 naar sleeve, een van de positieve outputs naar ring).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
19-11-2012 10:53
Dit soort apparaten hadden vroeger een sturing die vaak bestond uit een schuifpotmeter (fader) en een schakelaar (black-out) in een simpel schuin aflopend plastic kastje. Op het kastje stonden dan naast de fader wat teksten (om zo de juiste instelling te kiezen). We hebben het immer over iets van 10 standen (dus prima te doen op deze manier).

Dit soort kastjes hadden geen eigen voeding. Vandaar ook dat ik verwacht dat mijn omschrijving inderdaad werkt (en dat het signaal dat naar massa getrokken moet worden voor blackout ook gebruikt kan worden als voeding voor de 0-10V ingang).

OP kan natuurlijk zelf prima even meten welke spanning hij ziet tussen de tip en sleeve van een losse stereo jack, in het apparaat geplugd.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
19-11-2012 12:21
Meten is weten, dus dat is een zinvol begin.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TMTStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 15-11-2012
Laatste: 6-12-2013
Berichten: 13
19-11-2012 13:20

Victor schreef:

Ik heb het even opgezocht in de manual van de Helios. Het blijkt bij wijze van uitzondering niet te gaan om een 0-10V aan/uit sturing maar om een variabel voltage waarmee je verschillende sequences kan sturen. De Helios zet volgens de owners manual zelf geen 10V spanning op de jack, het is puur een input voor 0-10 Volt.

Met de touch-panels (output 0 Volt of 10 Volt, niets ertussen) kan je dus alleen automatic (0 volt) of black out (10 Volt) kiezen. Dat kan volgens de manual ook met een simpele schakelaar tussen sleeve (grootste stuk van de connectorpin) en tip (punt)

Het idee met het potmetertje van Dré werkt wel, al zou ik zelf liever vaste schakelaars of een draaiselector maken die direct een sequence oproepen door het juiste voltage te leveren. Dan hoef je niet aan een knopje te draaien op zoek naar het gewenste effect.

Of anders de Behringer tafel. Die kan je dan meteen voor allerlei ander werk gebruiken, dus het hoeft geen overkill te zijn. 0 Volt op de sleeve, de positieve spanning op de ring (middenstuk). In dit geval gebruik je dus maar 2 van de 3 aansluitingen van de jack, de derde (tip) gebruik je alleen als je wilt switchen tussen automatic en blackout, zie hierboven. Je zal dan even een verloopje van 15-polige Sub-D naar stereo jack moeten fabrieken (pin 15 naar sleeve, een van de positieve outputs naar ring).
begrijp je uitleg niet zo goed over die behringer tafel met name:het hoeft geen overkill te zijn. 0 Volt op de sleeve, de positieve spanning op de ring (middenstuk). In dit geval gebruik je dus maar 2 van de 3 aansluitingen van de jack, de derde (tip) gebruik je alleen als je wilt switchen tussen automatic en blackout, zie hierboven. Je zal dan even een verloopje van 15-polige Sub-D naar stereo jack moeten fabrieken (pin 15 naar sleeve, een van de positieve outputs naar ring).

vraag is gewoon simpel werkt de helios op deze tafel?gewoon door de jack in te pluggen in de tafel en in de helios en verder niks meer hoeven te doen
ik heb geen meter ga me eens één gaan kopen,maar de uitleg klopt wel heb ondertussen met iemand gemaild die er ooit één had en die vertelde me dat hij er een 0-10 volt regelbare transfo op had gezet waar bij je de transfo kunt instellen van 0-10 v anderzijds klopt het ook wat dre aanhaald die sturingen vroeger waren inderdaad dat plastic bakje en hadden geen netvoeding
dus tog maar een raar iets vin ik...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
19-11-2012 16:15

TMT schreef:

begrijp je uitleg niet zo goed over die behringer tafel met name:het hoeft geen overkill te zijn.
Ik bedoelde dat als je ook nog andere dingen gaat doen met die Behringer dat het dan geen overdreven uitgaaf hoeft te zijn. Als het alleen gaat om het aansturen van deze Helios dan is het misschien een beetje veel geld.
vraag is gewoon simpel werkt de helios op deze tafel?gewoon door de jack in te pluggen in de tafel en in de helios en verder niks meer hoeven te doen
Om het zeker te weten zou je door moeten meten of de Helios zelf al +10 Volt op deze aansluiting zet. Vandaar dat ik zei dat dat een zinvol begin was. Uit de user manual maak ik trouwens op dat dat niet het geval is. Die heeft het immers over een "0-10 Volt input" en noemt nergens een spanning van +10V vanuit het lichteffect.
anderzijds klopt het ook wat dre aanhaald die sturingen vroeger waren inderdaad dat plastic bakje en hadden geen netvoeding
dus tog maar een raar iets vin ik...
Klopt, maar in het tijdperk vóór dmx klooide iedere fabrikant maar wat aan en verschilde het zelfs per model. Dus dat er effecten waren die +10V leverden wil niet zeggen dat dat voor de Helios ook zo was. De Helios was bovendien een wat nieuwer en bovengemiddeld duur effect, dus wellicht nam men aan dat er wel een 0-10 Volt controller in de discotheek beschikbaar was. Of anders wilde Griven er vast wel een leveren...

Een multimeter is wel een goede investering. Zelfs de goedkoopste van een tientje kan wel een gelijkspanninkje van 10 Volt meten.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
19-11-2012 16:24
Grote voordeel van mijn voorstel (naast dat het niets kost) is dat het niets stuk kan maken. Immers het ergste dat kan gebeuren is dat je alle 3 de pennen van de jack aan elkaar knoopt (en dan gaat het apparaat in black-out, zoals bedoeld).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TMTStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 15-11-2012
Laatste: 6-12-2013
Berichten: 13
19-11-2012 20:08
Ik ga dan tog voor de behringer oplossing gaan,
omdat het tog profesioneler is dat je helios bij op de tafel kan staan dan dat je daar een zelbouw toestel hebt staan op u Lj booth
ik kan ook met die behringer nog andere effectjes aansturen,strobo's led dmx effecten.voor scans,Mh,en lasers gebruik ik de pc wat weet ook dat die tafeltjes alles behalve leuk te programmeren zijn,ik ga me eerst een multimeter aanschaffen en voor het zekerste tog eerst eens meten alvorens ik de tafel koop.
maar volgens iemand die net dezelfde helios heeft gehad heeft het toestel extern 0-10 v nodig

dus denk dat men probleem van sturing na lange tijd zoeken is opgelost waarvoor dank aan iedereen die tips en opzoek werk heeft gedaan wink ;)

verder rest me juist nog het probleem van de groene transparante kleuren spiegel hé,
waar ik dit ga vinden is me ook een raadsel,probleem is dat het niet zomaar een spiegel is en deze een dubbele kant heeft van voor is het spiegel en de achterkant is het net een groene kleurfilter die perfect licht doorlaat
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
20-11-2012 09:58
Dat is een dichro filter (of dichroisch filter). Onder een hoekje bekeken lijkt het alsof de kleur verandert (heeft te maken met de manier waarop een dichro werkt). Als je nou eens begint de maten op te geven van zo'n filter (...) dan kunnen anderen je wellicht ook dáár mee verder helpen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)