Forum > Algemeen Forum

Stroom verdelen

(483 reacties. Pagina 31 van 49)
Moderator(s): Dré
Jerre2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2005
Laatste: 30-3-2016
Berichten: 157
24-1-2006 13:41
Tja, mobiele installaties is weer een heel ander verhaal. 'k dacht zelfs dat normaal gezien iemand die een groep komt leveren voor een degelijke aarding moet zorgen (dat betekend dus ook uitmeten & attest). Een feestzaal valt bij mij eerder onder "huis/tuin/keuken" installaties, met uitzondering van de vele sportkantines die "ergens" aftakken.
Je kan stellen, met een 30ma zit ik altijd safe, maar dan is de kans groot dat als 'r ergens een fout is de hele boel eruit vliegt. Ik doe het simpel, 63amp 300ma (meer bedoelt tegen elektrokutie bij het snijden van een kabel), de verdeelkasten op 32amp 30ma en daar heb ik dan automatisch de 16amps dan ook onder.
De enigste 16amps waar ik schrik van zou hebben om zo maar rechtstreeks zonder diff te werken af te takken, zijn die op een groep. Verder kan een toch iets of wat redelijke feestzaal het zich niet permiteren om zonder diff te werken (lees keukens).
Dus denk ik dat die showtec gerust zonder diff gebruikt mag worden vermits het, denk ik dan, toch niet zo snel zal voorkomen als je alleen maar met zo 'n verdeler werkt op een groep staat te draaien.
Nu raad ik spider wel aan om er één in te zetten want voor zover 'k kan zien staat er een 32amp op en kan het nooit geen kwaad om, al is het wat om selektiviteit te krijgen, er één van 30ma te voorzien. Baat het niet, dan schaad het niet!
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
24-1-2006 17:02
En toch zal het niet de eerste keer zijn dat als er wat mis gaat, je aardlek gewoon blijft zitten en die van de zaal er uit klapt. 2 aardleks achter elkaar zetten is i.m.o. dan ook niet nodig, je weet nooit welke van de 2 het snelst reageerd.

Nu zou ik me ook zo maar voor kunnen stellen dat we in de oudere installaties, waar geen aardlek aanwezig is, een andere aardweerstand nodig is dan in installaties waar deze aardlek wel in zit. Ik bazeer deze gedachte op het feit, dat niet zo heel lang terug bij ons de kwh meter vervagen moest worden. We zitten in een heel oud pand, met tot voor een paar jaar terug ook nog stukken "kracht kabel" met loden behuizing, en installatiedraad met verstaft katoen er om heen. Deze installatie bevat natuurlijk geen aardlek, en moest dus gekeurd worden. (het oude spul had ik al vervangen voor nieuw, hoewel je hier nog rustig groen, grijs en rood tegen zult komen in sommige gedeelten) Bij het keuren, werd op diverse punten in het pand de aardweerstand van de diverse wcd gemeten, tot in de verst uithoek toe. (aarde wel eerst van de waterleiding afgehaald natuurlijk) en deze waarden waren goed genoeg om onze stoppenkast goed te kuren voor de nieuwe meter, zonder aardlek dus! Hier van uitgaande zou het me dus niks verbazen als er verschillende normen bestaan.

Eigenlijk lijkt het dus simpel. Als een installatie al een aardlek heeft, heeft geen enkel nut om hier zelf nog een aardlek achter te plaatsen, dit i.v.m. willekeur. Als een installatie geen aardlek heeft, zal deze dus super goed geaard zijn? Een stroom die wegloopt via de aarde, zal mits deze aarde goed is, al snel het veelfout van 30 mA belopen. (het lukt zeker weten om met een draadje van 0,5 mm² een 16A groep binnen no time te laten springen) En zal dus gewoon (duurt idd iets langer dan met aardlek) je automaat of smeltpatroon uitschakelen.

Je kan ook nog denken, hoe werkt een aardlek? dat weten we allemaal, meet veschil in stroom dusen fase en 0. Hij schaket dus af bij een stroomafvoer naar aarde? Zolang we met 1 fase werken wel ja, laten we hier dan maar van uit gaan. Wat moet er mis gaan om dit gedaan te maken? Simpel, er moet een spanningvoerend deel contact maken met iets dat contact maakt met de aarde, een gewone kortsluiting tussen fase en 0 telt hier dus niet! Het meest logisch is dus dat er of b.v. een printplaat los in een toestel hangt, of wat het meest voor zal komen een draadbreuk. Als in het eerste geval het apparaat het toch nog doet, en het is dubbel geisoleerd, loopt er nog steeds geen stroom naar de aarde en zal de aardlek dus pas reageren als we het toestel op een of andere manier met de aarde in contact laten komen. Hetzij d.m.v. meerdere apparaten in 1 case, waarvan er minimaal wel 1 geaard is, hetzij door aanraking. En in dit laatste geval kan de aardlek dus handig zijn. Is het apparaat echter wel geaard, dan is de kans heel groot, dat het apparaat in kwestie het niet meer doet en de ingebouwde zekering in een fraktie is weggebrand, want bij een beetje gelider trekje al zo weer die paar A.

Hebben we nu die draadbreuk, dan krijgen we als die in het apparaat zit, het zelfde als bovenstaand verhaal. Zit deze buiten het apparaat, welke draad breekt er dan? als het de aarde is, heb je niks door maar is het apparaat wel onveilig, is het de fase of de 0, (2 of meer draden tegelijk komt bijna nooit voor) dan moet maar net het spanningvoerende eind van deze draad in contact kunnen komen met iets van metaal. (zo snel er een breuk is zal het apparaat het trouwens ook niet meer doen) Is dit metaal toevallig de buitenkant van een dubbel geisoleerd apparaat. Dan komt het eerst stuk van het bovenste verhaal weer van pas, en kan de aardlek handig zijn. Komt deze draad in contact met iets anders, dan hoort dit al geaard te zijn. (Jullie verhalen van een truss onder stroom, zijn dus ook per definitie onmogelijk omdat je wettelijk verplicht bent om je truss te aarden) Er zal dus weer een automaat of smeltpatroon afslaan)

In mijn ogen is het dan ook belangrijker om een goede aarde te hebben en geen randaarde apparatuur in gewone ongeaarde wcd te stoppen. (want dan heeft de aardlek wel zeker nut!) dan het achter elkaar schakelen van aardlekschakelaars! Mijn 32A en 16A verdelers hebben dan ook geen aardlek. Mijn 63A verdeler wel, maar deze is dan ook kant en klaar gekocht, en voor dat een 50A of hoger smeltpatroon uitschakelt, is een aardlek natuurlijk wel handig. De laatste keer dat ik bij de instalateur was om wat spul te halen, is mij trouwens ook nog weer verteld dat een aardlek niet verplicht is.

Let wel, dit is mijn gedachtengang, gebaseert op iets meer dan 15 jaar praktijk, maar ik ben geen oficieel erkend elektricien of zo iets, dus er zal ongetwijfeld iemand zijn die mijn ongelijk weet aan te tonen. Graag, kan ik van leren.

phoee hee wat een lap text voor alleen wat gedachten.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
24-1-2006 17:22
Flinke lap tekst, maar tenminste wel met goeie inhoud wink ;)

Over de selectiviteit valt waarschijnlijk nog erg lang te praten, maar ik bekijk het zo: Stel je zekert alleen je 63A verdeler af, en je hebt een klein lekstroompje in een T4 of andere apparaat wat op een 32A verdeler staat, ben je gelijk je complete 63A kwijt. Als je 32A verdeler ook ge-aardlekt is heb je kans dat de andere 32 wel gewoon blijft doordraaien, en je dus niet compleet zonder komt te zitten (dus bijvoorbeeld je geluid wel gewoon blijft doordraaien) maar da's ook een kwestie van handig indelen. Zo prik in de processors, DJ booth en toprack van geluid ALTIJD op dezelfde groep, (als 1 van die uitvalt is het toch gedaan met geluid) en niet bijvoorbeeld de DJ booth bij de monitors oid.
Echter: en dat geld niet alleen voor aardleks maar ook voor gewone automaten: als je een flinke sluiting of lek hebt voorspel je toch niet wat er gebeurt. Zo dacht ik laats een atomic gerepareerd te hebben, maar bij het testen bleek dat toch niet helemaal waar te zijn. 't werd plots wel heel erg donker in huis, bleken er totaal 3 automaten en 2 aarlekken uit te liggen, dus zegmaar alles op de weg van de stroomaanvoer tot bij het stopcontact ashamed :$

Over de aardlekken op zichzelf. Zolang er geen stroom lekt (dus er wel een draadbreuk oid is maar er geen stroom kan lopen en dus de aardlek er niet uitknalt) loopt er ook niemand gevaar, tis echter pas als er stroom kan gaan lopen dat er iemand gevaar kan lopen, en dus de aardlek dat voorkomt.
Je kan stellen, met een 30ma zit ik altijd safe, maar dan is de kans groot dat als 'r ergens een fout is de hele boel eruit vliegt. Ik doe het simpel, 63amp 300ma (meer bedoelt tegen elektrokutie bij het snijden van een kabel), de verdeelkasten op 32amp 30ma en daar heb ik dan automatisch de 16amps dan ook onder.
Daar komt t dus bij mij in principe ook op neer, doorlus van zelfde kaliber als ingang is bij mij sowieso nooit afgezekerd (niet aardlek niet automaat), en gezien je bij 32A dan alleen maar 16A kan zit daar dus altijd 30mA op. 63A verdelers en hoger kunnen beide versies aardlekken bevatten afhankelijk van de uitvoering.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
RoOoYtJuHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-4-2004
Laatste: 1-2-2015
Berichten: 164
5-4-2006 18:23
Is dit ook krachstroom?

www.new-line.nl/v/8478

Zoja, is er dan ook zoiets in 230?
"En zoals mijn vader altijd zei: 's avonds een vent, 's ochtends lekker uitslapen"
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
5-4-2006 18:26
nee
Potverdorie
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
5-4-2006 19:21

barbara schreef:

nee
Dit kan ook een krachtstroomverdeler zijn (16A, 3 fases, 2 schuko's per fase. Hoeft niet afgezekerd omdat het dan gaat om een 16A-aansluiting).
Light Image
BarbaraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-6-2005
Laatste: 30-9-2009
Berichten: 439
5-4-2006 19:59

JeroenVDV schreef:

barbara schreef:

nee
Dit kan ook een krachtstroomverdeler zijn (16A, 3 fases, 2 schuko's per fase. Hoeft niet afgezekerd omdat het dan gaat om een 16A-aansluiting).
Ok, maar dan nog: hij kan er 230 doorheen jagenwink ;)
Potverdorie
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
5-4-2006 20:17
Ligt aan de aansluitingen binnenin. Als er slecht's een gezamelijke nul is weet je dat het om een krachtverdelertje gaat, want voor een multi-break-out heb je een apparte nul nodig. In dat geval zou je het zaakje opnieuw moeten bedraden.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
5-4-2006 20:20

big bang schreef:

Ligt aan de aansluitingen binnenin. Als er slecht's een gezamelijke nul is weet je dat het om een krachtverdelertje gaat, want voor een multi-break-out heb je een apparte nul nodig. In dat geval zou je het zaakje opnieuw moeten bedraden.
Ik vraag me sowieso af OF het product in kwestie wel bedraad is....
Light Image
GeitEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2006
Laatste: 13-8-2006
Berichten: 257
5-4-2006 20:54
* vraagt zich af wat iemand tegenhoud om iets meer geld uit te geven aan een gekeurde kast *

Ik ben zelf ook bezig om te zoeken naar krachtstroomverdelers, en mijn ervaring is dat klanten liever zien dat je iets duurder bent, maar met gekeurde apparatuur komt, en kunt laten zien dat het goed zit, als dat jke even voor wat minder komt draaien en dat als iemand je vraagt naar certificaten je je schouders op moet halen.

als alles al gezekerd is, en dit slechts een breakout box is voor in de truss, moet ik echter mijn mond houden.

mijn advies om te beginnen met krachtstroom: een simpele verdeler, waarop je toch kunt zien wat je verbruikt(erg handig aangezien 9 van de 10 32A contacten 25A gezekerd is) en je hoeft geen Einschtein te zijn om het aan te sluiten[Comment: sorry van de spelling..ashamed :$ [/Comment]

geit

Terug naar forum Reageer (zonder quote)