Forum > PC related Forum

Hoe houden jullie je muziek-collectie bij?

(30 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
VisualfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 17-11-2004
Berichten: 14
27-11-2003 17:07
Ik heb ook mijn eigen (programma is een groot woord) database-je gebouwd. Overigens al voordat ik hier op het forum kwam. En ik loop hier nog niet zo heel lang rond.

Het ging mij er destijds om dat ik snel nummers terug zou kunnen vinden via een zoekfunctie. En dat is mij ondertussen aardig gelukt. Inmiddels gebruik ik de database al wel, maar af wil ik hem toch nog zeker niet noemen.

Mvg, Johan
Mvg, Johan
QuincManStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-8-2003
Laatste: 15-5-2010
Berichten: 784
29-11-2003 13:23
wat je ook kan doen is in acces de boel zetten en alles wordt automatisch op alfabet gezet (ping: lampje gaat branden?)
Dj NoizStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 16-6-2006
Berichten: 357
1-12-2003 16:46
Kan er iemand mij soms eens een voorbeeld geven van een Database (in Excel bijvoorbeeld) van z'n lp/cd-collectie?
Ik ben namelijk van plan zelf zo'n database aan te leggen, maar ik weet niet goed hoe ik eraan moet beginnen ...
Alvast heeel erg bedankt!
Being a dj is not just a job for me, it's my calling!
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
1-12-2003 18:47
Ik heb zelf in Excel ooit een database gemaakt van mijn MD's. Heb ff een screenshotje gemaakt:

home.quicknet.nl/qn/prive/gc.vannimwegen/database.jpg

het nummer bestaat uit twee delen: het eerste deel is het nummer van de MD of een afkorting voor het album dat op die MD staat. het tweede deel is het tracknummer op de CD. als je met vinyl en cd werkt kun je eventueel nog een kolommetje maken waar je dat in kunt zetten met sterretjes of kruisjes ofzo

mocht je vragen hebben mail me dan ff of voeg me toe op msn (zie profiel)

Gebruik een filter (menu data -> filter -> autofilter) met aangepaste zoekoptie om op titel en/of auteur te zoeken en met de optie sorteren (menu data) zet je ze op artiest of titel zodat je kunt bladeren.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
VisualfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 17-11-2004
Berichten: 14
1-12-2003 18:59
Excel en Acces vind ik veel te ingewikkeld voor dit soort toepassingen. En ik heb ook helemaal niet de behoefte om me in dit soort microsoft programma's te verdiepen.
Destijds koos ik voor Filemaker Pro. Dit is een programma waarmee je heel eenvoudig toch een heel mooie database kan maken. En als je hem een beetje handig af weet te stellen kun je nog betere zoekresultaten halen.
Een probeerversie van Filemaker kun je downloaden vanaf: www.filemaker.nl/products/try_filemaker.html
Mvg, Johan
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
1-12-2003 20:39
Excel is niet zo heel moeilijk (vind ik). Voor de mensen die niet thuis zijn in Excel, ik heb een sheetje gemaakt met de basisdingen erin (je kunt natuurlijk altijd kolommen toevoegen of verwijderen.) Iedereen die het wil mag het downloaden van:

home.quicknet.nl/qn/prive/gc.vannimwegen/database_leeg.xls

(rechtermuisknop, doel opslaan als....)
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
JochaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-3-2003
Laatste: 11-11-2005
Berichten: 137
1-12-2003 22:13
Bedankt, maar als ik deze nou ga gebruiken en ik wil een plaatje opzoeken. Waar kan ik dan de titel van de plaat invoeren zodat hij gaat zoeken in de "database" ?? Bijvoorbeeld ik zoek het nummer "scratched" en ik weet niet op welke cd hij staat en ik weet niet van welke artiest hij afkomstig is. Is dit mogelijk, anders lijkt het me nog een heel werk om duizenden nummers door te gaan zoeken (ondanks dat het op alfabet staat)
"Jocha"
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
2-12-2003 14:17
In dat geval selecteer je de kolom waarin je wilt gaan zoeken door op de letter bovenaan te klikken (of selecteer de hele sheet door het vakje helemaal linksboven aan te klikken), control f, naam die je zoekt intypen, enter, klaar.
Als er meer woorden zijn met dezelfde zoekterm, gewoon blijven enteren tot je bent waar je wezen moet.
Eraser127Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-6-2003
Laatste: 29-10-2005
Berichten: 83
2-12-2003 17:18
Voor degene die geen software heeft/wil: kijk eens op www.discogs.com Kun je een account aanmaken en platen toevoegen aan je collectie of aan de database zelf mocht die er nog niet instaan.

Het is alleen voor electronische muziek.
Heerenveen hardcore!!! Dance till ya dance till you hear the speaker blow blow
G2Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2003
Laatste: 1-4-2007
Berichten: 57
2-12-2003 20:27
ik zit ook bij www.discogs.com en het werkt super, alleen de nieuwe platen zijn nog niet altijd ingevoed sad :( je kan ook je lijst in een excel bestand omzetten.
Live Life to the MAX!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)